Středočeský kraj si připomněl 30 let od vypravení první příměstské autobusové linky
V současné době jsou linky příměstské autobusové dopravy Středočeského kraje s trojkou na začátku už běžnou součástí provozu nejen v kraji, ale i v Praze. Aktuálně je cestujícím v Praze a Středočeském kraji k dispozici už 433 příměstských a regionálních autobusových linek PID číselné řady od 300 výše.
V úterý 11. ledna 2022 si Středočeský kraj připomněl přesně 30 let od zahájení provozu prvních příměstských autobusových linek. První dvojicí byly linky č. 351 a 352, prvně jmenovaná jezdila z Českomoravské do Hovorčovic a druhá ze Stodůlek do Ořecha.
Na začátku 90. let se hodně diskutovalo o zvýšení efektivity provozu, a tak představitelé Dopravního podniku hl. m. Prahy i města hledali a zkoušeli různé novinky. Tehdejším náměstkem primátora pro dopravu byl Ing. František Polák, dlouholetý zaměstnanec Dopravního podniku hlavního města Prahy, který se osobně zasazoval o vyzkoušení integrovaného dopravního systému. Zejména tak jeho zásluhou byla 20. prosince 1991 podepsána dohoda o experimentálním zavedení integrovaného dopravního systému mezi hlavním městem Prahou, okresními úřady Praha-východ a Praha-západ a obcemi Hovorčovice a Ořech.
Na obou zavedených linkách (351 a 352) platil tarif městské hromadné dopravy, ale zároveň na nich platily předplatní jízdenky (dělnické a žákovské) ČSAD. V roce 1992 příměstské linky doplňovaly spoje provozované ČSAD Klíčov, respektive ČSAD Praha-západ níže uvedených čísel. Naopak na spojích příměstských linek 10032, 10033, 10090 a 10281 v úseku Praha – Hovorčovice a 11660 a 11661 v úseku Praha – Ořech platily všechny předplatní jízdenky vydávané Dopravním podnikem. Jednalo se o velice jednoduché, ze zpětného pohledu i trochu nesystémové řešení, nezatížené problémy v legislativní rovině.
Dokončení integrace veřejné dopravy v celém Středočeském kraji během roku!
Postupně po oficiálním zavedení systému Pražské integrované dopravy a jednotlivých vnějších tarifních pásem tvořících prstenec kolem Prahy přibývalo zapojených linek, zastávek, tarifních pásem i jednotlivých středočeských měst a obcí. „Po 30 letech od zavedení prvních příměstských linek do okolí Prahy je v rámci Pražské integrované dopravy provozováno již 432 příměstských a regionálních linek obsluhujících přes tisícovku měst a obcí nejen v regionu Středních Čech,“ uvádí ředitel ROPID Petr Tomčík.
Počet mimopražských zastávek se za 30 let rozrostl na téměř 10 000 a každý všední den vyráží na trasy do Středočeského kraje přes 14 000 autobusových spojů, které zajišťuje již 29 dopravců. „S kolegy usilovně pracujeme na tom, aby při 30 výročí zavedení příměstských linek byla v letošním roce úspěšně dokončena úplná integrace veřejné dopravy ve Středočeském kraji,“ dodal ředitel IDSK Zdeněk Šponar.
V současné době je 12 vnějších tarifních pásem, která pokrývají již přes 1 100 měst a obcí nejen v regionu Střední Čechy, ale i přilehlých okolních krajích České republiky. Kraj očekává během letošního roku dokončení integrace veřejné dopravy v celém Středočeském kraji včetně potřebných přesahů do okolních krajů.
Autor: Jakub Cimburek (zdroj: TZ Středočeského kraje)