Otevřít menu
Doprava dnes
-

Sypači na Vysočině se připravují na zimní sezonu

Říjen se pomalu dostává do svého závěru a s 1. listopadem začíná zimní sezona, a to jak pro údržbu silnic, tak pro řidiče. Zatímco Krajská správa a údržba silnic Vysočiny postupně plní sklady inertním posypem i solí a plánovaně probíhá údržba techniky, řidiči by měli myslet na povinnost použít od začátku listopadu na svých automobilech zimní pneumatiky.

15:37 / 30. října 2021
Sypači na Vysočině se připravují na zimní sezonui

Foto: ksusv.cz

Všechny složky integrovaného záchranného systému, krajští silničáři i zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR informovali hejtmana Kraje Vysočina Vítězslava Schreka o plánech zimní údržby a připravenosti svých týmů na nadcházející zimu.

Z krajských statistik je zřejmé, že největší nápor na zimní údržbu komunikací je jednoznačně v měsíci lednu. „Například letos mezi 14. a 15. lednem najeli krajští silničáři 24 tisíc kilometrů – projeli tak celý region pětkrát křížem krážem. Zajímavé statistické údaje vykazují naše přehledy i pokud jde o spotřebu posypu. Například 7. – 8. února, tedy během dvou dní, bylo spotřebováno 600 tun posypu. Pokud zmiňuji extrém loňské zimy, musím upozornit i na fakt, že zima sice končí kalendářně v březnu, ale naši silničáři si letos sezónu mohli uzavřít až 16. dubna,“ popisuje Miroslav Houška, náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy a ekonomiky.

Údržba silnic v zimním období od 1. listopadu do konce března má za úkol zmírňovat následky zimy ve stanovených časových lhůtách. Do tří hodin od spadu sněhu nebo výskytu jiné situace musí být upraveny silnice I. třídy a vybrané klíčové tahy silnic II. třídy, na údržbu silnic II. a vybraných silnic III. třídy mají silničáři šest hodin, ostatní tahy, pokud jsou zařazeny do zimní údržby, musí být uklizeny do 12 hodin. Jak se mnohokrát v minulých letech ukázalo, udržovat komunikace na Vysočině ve sjízdném stavu není levná záležitost. Zatímco zima 2019 – 2020 přišla na 167 milionů korun, ta zatím poslední 2020–2021 náš kraj stála 226 milionů korun.

A jak jsou silničáři připravení, co se posypového materiálu týče? „V současné době jsou sklady Krajské správy a údržby silnic Vysočiny plné posypem ze 40 %, materiál je postupně navážen, zasmluvněno a dodáno bude 21 tisíc tun soli a 58 tisíc tun inertu,' vypočítává Jitka Svatošová, mluvčí Kraje Vysočina.

V letošním roce bude region opět rozdělen do 114 údržbových okruhů. Jejich určení je každoročně předmětem vyhodnocování. Na Vysočině je 2885 kilometrů udržováno inertem, 1575 kilometrů chemicky, 248 kilometrů pluhováním a 275 kilometrů není udržováno. Krajská správa a údržba silnic Vysočiny využije během zimy 134 sypačů, cca stovku radliček a více než 50 kusů další mechanizace – sněhových fréz, metačů, nakladačů.

„Zásadní informací pro dálkovou dopravu je fakt, že dálnice D1 mezi 74 až 166 km, tedy na území Kraje Vysočina, bude během zimního období prosta dopravních omezení,' dodává závěrem mluvčí Svatošová.

Autor: Jakub Cimburek (zdroj: ksusv.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru