Terminál v Roudnici nad Labem: Vítězný návrh zohledňoval citlivost umístění v krajině
Terminál vysokorychlostní tratě v Roudnici nad Labem zná svoji podobu, nyní si mohou zájemci prohlédnout veškeré návrhy na vernisáži právě v Roudnici. Pod pokličku architektonické soutěže na terminál nechal nahlédnout Ing. Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele pro modernizaci Správy železnic. Výstava v roudnickém Informačním a dopravním centru Podřipska potrvá do 20. dubna 2022.
„Celý projekt vysokorychlostních tratí dostává zase o něco reálnější obrysy. Architektonickou soutěž na terminál v Roudnici nad Labem a jeho podobu jsme vyhlásili podle předpisů České komory architektů. Vybrali jsme vítězný návrh a s ním budeme pracovat dál ve vztahu ke zpracovávané dokumentaci pro územní rozhodnutí, kam bude jeho podpora začleněna,” poodhalil Ing. Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele pro modernizaci Správa železnic.
Návrhy byly velmi kvalitní, nakonec tedy porota vybrala vítězný návrh architektonické kanceláře Rusina Frei. V porotě zasedli kromě nezávislých expertů a zástupců Správy železnic také představitelé samosprávy. Porota ocenila všechny přihlášené návrhy, finanční odměnu získali všichni účastníci. Na regulérnost soutěže dohlížela Česká komora architektů. Přizváni byli také odborníci z Národního památkového ústavu a francouzských státních drah SNCF.
Společnost Rusina Frei, s.r.o. založili v roce 2013 Martin Rusina a Martin Frei, absolventi FA ČVUT, AVU Praha a VUT Brno se zkušenostmi z praxe v ČR i v zahraničí. Kancelář poskytuje architektonické a projekční služby, směřující od návrhu až k realizaci stavby. Rozsah prací zahrnuje projekty a realizace různého měřítka a funkce od drobné architektury až po velké veřejné stavby.
„Na třetím, stále kvalitně honorovaném místě, se umístila zahraniční firma z Lotyšska,” prozradil Nejezchleb.
„Vítězný návrh zohledňoval citlivost umístění v krajině v chráněné oblasti Podřipska s velikou atraktivitou. Byl kladen důraz na to, aby terminál obsahoval i údržbovou základnu pro budoucí údržbu vysokorychlostních tratí,” dodal Ing. Mojmír Nejezchleb.
Terminál Roudnice nad Labem VRT zvýší dostupnost vysokorychlostní železnice v regionu. Nejčastěji ho pro své cesty využijí obyvatelé jihovýchodní části Ústeckého a také přilehlého území Středočeského kraje. Do centra Prahy se odtud cestující dostanou za 19 minut, do Ústí nad Labem se jízdní doba po dokončení celého ramene VRT Praha - Drážďany zkrátí na 24 minut.
Autor: Mgr. Petr Dejnožka