Otevřít menu
Doprava dnes
-

Trať z Liberce na hranici s Polskem se dočká modernizace! Tu připravuje Správa železnic

Modernizaci trati z Liberce až na hranici s Polskem včetně rekonstrukce stanic v Hrádku nad Nisou a Chrastavě na Liberecku připravuje Správa železnic. Projekt připravil tým železničních expertů a architektů společnosti AFRY CZ.

20:36 / 19. května 2022
Trať z Liberce na hranici s Polskem se dočká modernizace! Tu připravuje Správa železnici

Foto: Vizualizace ostrovního nástupiště v Chrastavě (Zdroj: Správa železnic).

Nové řešení bude výrazně bezpečnější, zajišťující vyšší spolehlivost železnice, uvedl v tiskové zprávě zástupce hlavního inženýra projektu Petr Prousek. Modernizací projde zhruba 22 kilometrů dlouhý úsek od Liberce až po hranici s Polskem. „Hlavním přínosem stavby bude úspora času při křižování vlaků, výrazné zlepšení nevyhovujícího stavu trati i stanic a zvýšení kultury cestování,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. U projektu se teď podle něj zpracovává dokumentace pro provádění stavby. Vypsání soutěže na zhotovitele a realizace se budou odvíjet od rozpočtových možností pro následující období.

Součástí stavby je nové zabezpečovací zařízení a příprava na jednotný celoevropský zabezpečovací systém ETCS, který by měl na trati fungovat od roku 2033. V Liberci vznikne nové regionální dispečerské pracoviště, ze kterého bude možné celou trať ovládat. Také stanice v Hrádku nad Nisou a Chrastavě čeká modernizace, přibudou nová ostrovní nástupiště, podchody a výtahy. Stanice budou plně bezbariérové, nádraží a jeho okolí projdou celkovou kultivací.

Vlaky musí jezdit maximálně 40kilometrovou rychlostí 


První vlak vyjel na železniční trať z Liberce přes Hrádek do německé Žitavy 1. prosince 1859, trať byla součástí Jiho-severoněmecké spojovací dráhy, která měla zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na jih do Vídně. Postavena byla jako jednokolejná, plány na její rozšíření o druhou kolej se nikdy nerealizovaly. Až do konce druhé světové války vedla trať jen českým a německým územím, po roce 1945 se ale malý úsek na východ od Lužické Nisy stal majetkem Polska.

Právě tento úsek v Polsku už léta brání rychlému spojení mezi Českem a Německem a samosprávy ze všech tří zemí usilují o modernizaci úseku a obnovení zastávky v Polsku. Zatím ale bez úspěchu. Zhruba 2,7 kilometru dlouhý úsek trati přes polské území je v tak špatném stavu, že tam vlaky musí jezdit maximálně 40kilometrovou rychlostí. „Usilujeme o to, aby byla modernizace úseku jedním z bodů připravovaných česko-polských jednání na vládní úrovni,“ prozradil ČTK liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

 

Publikoval: Bc. Filip Červinka (Zdroj: ČTK)

Trať z Liberce na hranici s Polskem se dočká modernizace! Tu připravuje Správa železnic Foto: Vizualizace vstupu do podchodu v Chrastavě (Zdroj: Správa železnic).. Trať z Liberce na hranici s Polskem se dočká modernizace! Tu připravuje Správa železnic Foto: Vizualizace nástupiště v Hrádku (Zdroj: Správa železnic).. Trať z Liberce na hranici s Polskem se dočká modernizace! Tu připravuje Správa železnic Foto: Vizualizace pohledu na výpravní budovu v Hrádku (Zdroj: Správa železnic)..
zpět na články

inzerce

nahoru