Otevřít menu
Doprava dnes
-

Ubývá střetů tramvají s chodci. Za dva roky jejich počet klesl skoro na polovinu

V českých městech ubývá střetů tramvají s chodci. Loni se jich v Česku stalo 69, což je o polovinu méně než před dvěma lety. V loňském roce po nehodách zemřeli tři lidé. Podle dopravců pomáhají kampaně a speciální systémy ve vozech. Informovalo o tom Sdružení dopravních podniků ČR.

18:43 / 27. února 2022
Ubývá střetů tramvají s chodci. Za dva roky jejich počet klesl skoro na polovinui

Foto: pixabay.com

Ubývá střetů tramvají s chodci. Za dva roky jejich počet klesl skoro na polovinu

V českých městech ubývá střetů tramvají s chodci. Loni se jich v Česku stalo 69, což je o polovinu méně než před dvěma lety. V loňském roce po nehodách zemřeli tři lidé. Podle dopravců pomáhají kampaně a speciální systémy ve vozech. Informovalo o tom Sdružení dopravních podniků ČR.

"Počet těchto incidentů v posledních letech naštěstí klesá, ale i tak se dopravní podniky snaží riziko střetu minimalizovat a srážkám předcházet. Tramvaj je proti jiným vozidlům MHD specifická v tom, že má přednost například i na přechodu pro chodce, což si právě spousta chodců neuvědomí. Tramvaj váží desítky tun a pro řidiče není jednoduché ji okamžitě zabrzdit,“ řekl Miloš Havránek, místopředseda sdružení a zároveň generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Podle dopravců má většina incidentů spíš mírné následky s lehkým zraněním. Zároveň ale upozorňují, že srážky mohou končit i smrtí. Dopravci proto ve svých bezpečnostních kampaních nebo přes aplikace na rizika upozorňují.

V roce 2019 například pražský dopravní podnik (DPP) spustil osvětovou kampaň s názvem „Neskákej mi pod kola“. Loni se v Praze stalo 40 střetů. To je nejnižší číslo za poslední roky. "Nejvyšší nebezpečí hrozí při nepozorném přecházení tratě zejména na přechodu pro chodce nebo přeceňování ve stylu: ‚To ještě stihnu!‘. Mnoho lidí si bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. Na to se snažíme cestující upozorňovat,“ sdělil místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. V Praze a v Brně mohou chodci rovněž použít mobilní aplikaci „Pozor, tramvaj!“, jež uživatele přes mobilní telefon upozorní na blížící se tramvaj.

Dopravci se kromě osvětových kampaní zaměřují také na technologie ve vozech. "Na několika našich tramvajích testujeme antikolizní systém, který dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen všechna ostatní vozidla, ale například i chodce,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Podle něj začne systém brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou, nebo alespoň výrazně snížil rychlost.

Dopravci také uvádí, že následky nehod mají negativní vliv i na řidiče vozu. "Pro řidiče je to velmi stresující situace, srážce totiž ve většině případů nemá šanci zabránit. Proto jsou jim v jakékoli situaci k dispozici naše podnikové psycholožky, se kterými tuto událost a své pocity mohou probrat,“ doplnil Havránek.

Statistiky střetů tramvají s chodci:

 

   

 rok

počet

    usmrcení

 2019      

 130

       6

 2020

   77      

       2

 2021

   69

       3

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

 

zpět na články

inzerce

nahoru