Otevřít menu
Doprava dnes
-

Údržba vlaků se neobejde bez 3D tisku, informovaly ČD

České dráhy používají technologie 3D tisku pro údržbu vlaků. V provozu již mají dvanáct 3D tiskáren v deseti hlavních střediscích údržby, konkrétně v Praze, Plzni, Českých Budějovicích, Brně nebo v Bohumíně. Tato technologie se používá proto, aby se zlevnily náklady na údržbu a zkrátil čas potřebný na získávání některých náhradních dílů.

9:53 / 26. června 2022
Údržba vlaků se neobejde bez 3D tisku, informovaly ČDi

Foto: Technologie 3D tisku v železniční dopravě. Zdroj: České dráhy.

Naplno fungují pracovní skupiny, které připravují interní normy pro využívání 3D tisku

„Pokračujeme v plánu implementace 3D tisku jako součásti Strategie Českých drah do roku 2030. Naplno fungují pracovní skupiny, které připravují interní normy pro využívání 3D tisku, konstrukci jednotlivých dílů i jejich schvalování, pokud je to nutné. Proběhlo také několik školení zaměřených na práci s 3D tiskem a zpracováním dat. Aktuálně máme vytipováno asi 60 různých položek, které prověřujeme z pohledu možnosti a efektivity vlastní výroby na 3D tiskárnách přímo ve střediscích údržby. Zároveň jsme u necelých dvou desítek dílů, které není nutné schvalovat, zahájili vlastní produkci v 3D tisku. Jde např. o matice, objímky, panty, mřížky nebo kryty,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Český drah.

„České dráhy se zaměří na tisk dílů s dlouhou dodací lhůtou nebo dílů, které se dodávají pouze jako součást větších celků. Proto jsou spojené s vysokými náklady a musí se kvůli nim vyměňovat celé větší a jinak funkční nepoškozené celky. Naproti tomu 3D tisk dokáže potřebné náhradní díly obstarat doslova v korunových nákladech. Podle analýzy lze u řady prvků dosáhnout zkrácení čekání na náhradní díl řádově až o 50 dní a roční úspora nákladů je jen u 13 vybraných součástek ohodnocena na 800 000 Kč,“ upozorňuje Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

České dráhy plánují také sdílení zkušeností v oblasti 3D tisku v železniční dopravě s Rakouskem

K dosažení vyšší efektivity je projekt 3D tisku řešen v rámci Skupiny ČD a zapojeny jsou i dceřiné společnosti ČD Cargo nebo DPOV. Uvnitř Skupiny byla vytvořena platforma pro odborníky, kteří se technologií zabývají a ve stále větší míře jsou zapojeni i specialisté z jednotlivých provozních pracovišť. Pracovní tým vyhledává i další kolegy, kteří se chtějí zapojit do využití moderní technologie 3D tisku a do všech nezbytných procesů při přípravě a schvalování potřebných podkladů. Společnost nyní disponuje také centrálním digitálním skladem datových podkladů jednotlivých komponent určených pro vlastní výrobu, který je dostupný ze všech provozních pracovišť. Všechny využívané díly jsou schváleny konstrukční kanceláří a dalšími specialisty a některé z nich podléhají i posudku, resp. schválení příslušnými akreditovanými osobami.

České dráhy plánují také sdílení zkušeností v oblasti 3D tisku v železniční dopravě s kolegy v Rakousku a v Německu u tamních dopravců ÖBB a DB.
Moderní digitální systémy hrají v údržbě železničních vozidel stále větší roli. Nejedná se přitom jen o 3D tisk. Intenzivně se rozvíjí např. on-line digitální diagnostika železničních vozidel, ve které se postupně uplatní i prvky tzv. umělé inteligence. České dráhy tak nabízejí v oblasti údržby a správy železničních vozidel perspektivní zaměstnání pro mladé odborníky, kteří se zajímají o digitální technologie.

3D tisk neboli aditivní výroba je proces tvorby třídimenzionálních pevných objektů z digitálního souboru. V aditivních procesech je objekt vytvořen pokládáním souvislých vrstev materiálu, dokud není celý projekt dokončen. Každá z těchto vrstev může být považována za úzce rozříznutou horizontální sekci daného objektu. Z mechanismů 3D tisku také vychází technologie 3D per.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČD)

 

Údržba vlaků se neobejde bez 3D tisku, informovaly ČD Foto: Technologie 3D tisku v železniční dopravě. Zdroj: České dráhy..
zpět na články

inzerce

nahoru