Otevřít menu
Doprava dnes
-

V březnu příštího roku by se měl otevřít západní okruh, který pomůže centru Plzně

V Plzni se rozběhly široké projekty, které výrazně přispívají ke zlepšení všech druhů dopravy, ať už je to automobilová, městská hromadná či cyklodoprava. Hlavním projektem v Plzni je západní okruh, který bude otevřen příští rok.

6:23 / 9. července 2022
 V březnu příštího roku by se měl otevřít západní okruh, který pomůže centru Plzněi

Foto: Západní okruh. Zdroj fotky: Město Plzeň.

Západní okruh je klíčový pro přesun lidí ze Severního Předměstí na Borská pole

Západní okruh je klíčový pro přesun lidí ze Severního Předměstí na Borská pole a tranzit tímto směrem, řekl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09). Město se na krajské stavbě za 2,2 miliardy Kč podílí 430 miliony Kč, dlouhodobě jsou jeho výdaje z rozpočtu na dopravu nejvyšší. Podle opozice se po otevření okruhu zahltí kruhový objezd u Makra.

"Otevřela se první část východního okruhu, která kapacitně tolik nepomohla, ale významně zklidnila okolí Boleveckého rybníka. Z rekreační oblasti se odvedlo obrovské množství aut," řekl Vozobule. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle něj pracuje na dokumentaci pro územní rozhodnutí na další etapy. Poslední část by měla být hotová v roce 2033. Město stavbě pomáhá, například s výkupy pozemků. S ŘSD nedávno podepsalo dohodu o spolupráci na 14 stavbách, které by měly vzniknout v režii ŘSD do roku 2033.

"Na hlavních liniích máme intenzitu stále stejnou. Upínáme se k okružním řešením na západě i na východě, jiná cesta není," řekl náměstek. Hodně pomáhá dálniční obchvat, kudy jezdí 60.000 aut denně v obou směrech. Nejvíce přetíženou je Karlovarská třída mezi lékařskou fakultou a poštou, kde denně projede více než 40.000 vozů, uvedl. Přetížená je také ulice U Prazdroje, kde se město domluvilo s ŘSD na vyhrazeném pruhu pro MHD ve směru na Doubravku.

Město dále připravuje trolejbusovou trať na Severní předměstí

V MHD považuje Vozobule za největší úspěch novou tramvajovou trať na Borská pole z prosince 2019, první od roku 1990, od dokončení úseku do Bolevce. "Zároveň jsme zahájili přípravu stavby tratě na Vinice," uvedl. Město dále připravuje trolejbusovou trať na Severní předměstí, tedy elektrifikaci trasy, po níž teď jezdí autobusy 33 a 40.

Plzeň podle náměstka v posledních letech musí opravovat tramvajové koleje, které byly ve velmi špatném stavu a dlouho se na ně zapomínalo. "Soustředili jsme se na úseky, kde je nuceně snížená rychlost. Za čtyři roky jsme opravili Slovanskou, Skvrňanskou, Karlovarskou, Solní, teď začaly opravy Koterovské a Klatovské. Během pěti šesti let zbavíme síť všech problémů," uvedl.

Podle opozičního zastupitele Pavla Bosáka z Pirátů je nedostatečná koordinace uzávěrek, která se projeví letos v létě. "Přestože se dokončuje západní obchvat, je již teď jasné, že jeho vyústění do kruhového objezdu u Makra bude zahlcovat kapacitu, zvláště když teď mají na Borských polích vzniknout další dva rozsáhlé průmyslové areály," řekl.

Zdražení nafty i dopravní politika města přivede další cestující do MHD

MHD se po covidových propadech vrátila v červnu na 97 procent cestujících. "Zdražení nafty i dopravní politika města přivede další cestující do MHD. Veřejná doprava už je v takovém stavu, že má potenciál lákat dál," řekl Vozobule. Plzeňské dopravní podniky kupují moderní vozy. Autobusy i trolejbusy už jsou kompletně nízkopodlažní. V MHD je podle Bosáka obslužnost dobrá.

Uzavření části Americké třídy v centru Plzně pro individuální automobilovou dopravu před rokem podle Vozobuleho zajistilo rychlejší a plynulejší průjezd vozů MHD. V okolních ulicích to nezpůsobilo problémy, jen v ulici U Trati se doprava zvýšila o 20 procent. Město hodlá ve zklidňování budoucího bulváru pokračovat. Připravuje také nové přechody pro pěší na křižovatkách u nádraží a U Jána.

Plzeň se teď hodně soustředí na cyklodopravu, ročně na ni dává desítky milionů. Podle Vozobuleho se třeba vybudovaly lávky v Koterově přes železnici a u Kamenného rybníka přes silnici. Město připravuje další na Rokycanské třídě a na silnici na Karlovy Vary. Cyklostezky vznikly kolem části východního okruhu, ve Studentské, Rodinné, Skrétově, Mohylové, Luční, Na Roudné, propojila se Chebská do Křimic, odkud teď povede do Malesic, a buduje se spojka u zoo podél ulice Pod Vinicemi, dále ze Zruče na Bílou Horu a rozšíření greenway u Radbuzy ke Škoda Sport Parku. "Greenways fungují při všech řekách a stále se je snažíme propojovat," uvedl. Město letos začalo mnohem více rozmísťovat stojany na kola.

Podle Bosáka jsou cyklostezky a cyklotrasy v Plzni nebezpečným bludištěm vzájemně špatně propojených útržků. "Nelze říct, že jsme přátelští k cyklistům. Potenciál tras podél říčních koryt je po mnoha letech stále z velké části nevyužitý," uvedl.

Placené parkovací zóny se podle Vozobuleho letos rozšíří na celou centrální oblast. "Dá se tam normálně zaparkovat, což dřív nešlo," řekl. Řidičům pomáhá nová platební aplikace v mobilu pro všechny zóny. Po červencových svátcích najede do ostrého provozu záchytné parkoviště na jižním okraji Plzně v Kaplířově ulici s 320 místy. Další neformální odstavná plocha je na východě u Teska a u Baumaxu na Rokycanské. Město dále jedná s Olympií. Parkovací dům u Luny se začne stavět příští rok, projektují se parkovací místa také  u bazénu a na Světovaru.

"Parkování v sídlištích a mezi činžáky je zcela nedostatečné. Tam je vedle parkovacích domů nutné hledat inovativní řešení poblíž míst, kde lidé bydlí. Výstavba dalších rezidenčních projektů situaci ještě zhoršuje," dodal Bosák.

Příprava západní části městského okruh, který propojí Bory, Skvrňany, Křimice, Radčice a Severní Předměstí, přinese první funkčně ucelenou část městského okruhu. Jeho trasa dopravně spojí největší městská sídliště na Severním Předměstí (cca 50 tisíc obyvatel) s nejrozsáhlejší průmyslovou zónou města Borská pole. Jeho realizace bude dalším novým propojením sever – jih. Jedná se o novostavbu komunikace, propojující silnici I/26 Domažlická a silnici 1/20 Karlovarská, navržené v dvoupruhovém uspořádání (v každém směru jeden jízdní pruh) kategorie MS 9/80 s minimální šířkou jízdního pruhu 3,5 m. Celková délka okruhu je 5,9 km a vyžádá si úpravy nebo výstavbu přibližně 6 km dalších přilehlých komunikací. Souběžně s celým okruhem budou vybudovány nové cyklostezky a budou také upraveny nebo vybudovány nové biokoridory.

Městský okruh jako jeden z hlavních článků komunikačního systému potvrdila v roce 1993 zpracovaná Revize komunikační sítě města Plzně, která se stala podkladem pro zpracování Územního plánu města Plzně schváleného Zastupitelstvem města Plzně v roce 1995. Schválením územního plánu získal městský okruh územní ochranu trasy a byl zařazen mezi veřejně prospěšné stavby.

V roce 1996 byla zpracována technická studie okruhu v úseku Domažlická – Chebská - Studentská, která byla v roce 1998 doplněna o návrh etapy s polovičním dvoupruhovým uspořádáním. Toto technické řešení se stalo podkladem pro další investiční přípravu stavby.V roce 1999 získal městský okruh z hlediska vlivu na životní prostředí kladné stanovisko Ministerstva životního prostředí České republiky. Bezprostředně po získání kladného posudku MŽP ČR započala projektová a investiční příprava staveb. Trasa okruhu byla rozdělena do tří etap, přičemž nultá a první etapa jsou již skončeny.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru