V Kodani už mají stovku vodíkových vozů taxislužby
Už více než sto vozidel, které při svém provozu vypouštějí do okolního prostředí pouze čistou vodu, provozuje v Kodani DRIVR. Jejím oborem podnikání je taxislužba.
Firma si zvolila Toyotu Mirai, což je v současnosti jeden ze dvou sériově vyráběných vozů s pohonem na vodíkové palivové články. Tím druhým je pak Hyundai Nexo.
V provozu jsou teď jak vozy z první generace tohoto vozu, tak rovněž exempláře v současném provedení. Ty měří na délku 4975 milimetrů a pohání je elektromotor s výkonem 134 kW.
Vodík, který se tankuje do tří nádrží, zajistí dojezd do vzdálenosti 650 kilometrů.
Počin dánské firmy je v souladu se snahou dánské vlády uvádět od roku 2025 nově do provozu pouze takové taxíky, které nemají žádné emise CO2. V roce 2030 pak už nebude smět vozit zákazníky taxislužby žádný automobil produkující při provozu CO2. Stejné je to v případě autobusové dopravy.
“Velký počet nových vozů taxi podporuje nezbytý rozjezd vodíku v čerpacích stanicích, což je klíčový faktor rozvoje infrastruktury. Navíc jsou pak vozidla taxi jakousi pojízdnou ukázkou technologie zeleného vodíku,” říká generální ředitel společnosti Hydrogen Denmark Laustsen Jensen.
Autor: Jakub Cimburek (zdroj: ČTK)