Otevřít menu
Doprava dnes
-

V Lužné vyjedou parní vlaky! Tamní muzeum slaví jubileum!

Vlakové muzeum v Lužné u Rakovníka dosáhlo čtvrtstoletí! Již v roce 1997 začala někdejší výtopárna sloužit jako výstavárna pro parní lokomotivy, které podtrhují historii české železnice. Muzeum Českých drah je aktuálně největším železničním muzeem v ČR. Od dnešního pátku do neděle 12. června se v Lužné bude slavit, těšit se můžete na bohatý program!

6:01 / 10. června 2022
V Lužné vyjedou parní vlaky! Tamní muzeum slaví jubileum!i

Foto: Historická parní lokomotiva Matylda. Zdroj: České dráhy.

Muzeum parních lokomotiv slaví čtvrtstoletí své existence

V pátek večer, v sobotu a v neděli se bude v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka slavit. Zdejší muzeum totiž oslaví 25 let svého fungování. Příznivci železnice se tak mohou těšit na velkou oslavu. Hlavním bodem bude přehlídka parních lokomotiv. K vidění bude hned pět historických krásek, které jsou v majetku Českých drah a Klubu historie kolejové dopravy. Návštěvníci se tak mohou těšit na zatopené parní lokomotivy 354.195 Všudybylka, 354.7152 Sedma, 414.096 Heligón, 423.094 Velký bejček a 534.0323 Kremák.

„Všechno odstartuje již v pátek večer, kdy se od 20:30 brány muzea otevřou všem milovníkům železnice k nočnímu fotografování parních lokomotiv na osvětlených scénách. Focení bude probíhat mezi devátou a desátou hodinou večerní. V sobotu a v neděli čekají návštěvníky komentované přehlídky lokomotiv na točně depa, ty se uskuteční celkově čtyřikrát. V sobotu i neděli to bude vždy v 11:30 a ve 14:30, popisuje ředitel ČD Muzea v Lužné u Rakovníka Marek Plochý.

Nebudou ale chybět ani nostalgické jízdy po okolí. Během víkendu s cestujícími vyjede všech pět parních lokomotiv, které potáhnou osobní vozy poválečné konstrukce Bai nebo lokálkové vozy s otevřenými nástupními plošinami, takzvané Dřeváky. Historickým vlakem z Lužné se můžou zájemci svézt do Krupé, Rakovníka nebo do Nového Strašecí. Jízdenky na všechny jízdy budou k zakoupení u vlaku.

Na oslavě bude poprvé k dostání i speciální pivo s názvem Matylda. Jde o speciál, který vyrobil plzeňský minipivovar. Pivo bude zatím k dostání v čepované variantě v areálu muzea. Od konce června bude toto pivo k dispozici i v atraktivní plechovce. Výtěžek z prodeje piva bude použit na probíhající opravu parní lokomotivy 313.432 Matylda. V areálu muzea bude zajištěno i občerstvení ve dvou historických restauračních vozech.

Historie ČD Muzea v Lužné u Rakovníka

Ve stanici Lužná u Rakovníka nechala společnost Buštěhradské dráhy postavit výtopnu v roce 1871. Ve 20. letech minulého století došlo k jejímu přebudování a přemístění mimo hlavní areál stanice. A právě prostory bývalé výtopny jsou dnes ústřední částí ČD Muzea Lužná u Rakovníka. V Lužné se parní lokomotivy opravovaly a udržovaly pro řádný provoz až do 70. let minulého století. V roce 1996 pak České dráhy přestaly v souvislosti s omezením provozu na okolních tratích prostory bývalé výtopny využívat zcela. Ladem však výtopna dlouho neležela. Díky nadšencům se v Lužné hned od roku 1997 začalo s výstavní činností zaměřenou na historii železnice. Nápad vybudovat v Lužné železniční muzeum zaujal natolik, že v roce 1999 na něj navázaly České dráhy založením svého ČD Muzea.

Výtěžek z piva Matylda půjde na opravu historické lokomotivy

Tratě v severovýchodní oblasti české části monarchie byly typické především náročnými sklonovými poměry. Nově dodávané tendrovky měly dvojčitý parní stroj a vnější rozvod Allan-Trick. Pojezd byl robustní, uhelný prostor byl tvořen dvěma kapsami v zadních rozích budky a vodojemy se nacházely před budkou podél kotle. Rakouské státní dráhy převzaly všech 35 kusů a označily je řadou 162. Po vzniku ČSD přešlo do jejich služeb už jen 33 lokomotiv a byla jim přidělena řada 313.4. Do roku 1938 nebyl vyřazen ani jeden stroj a všechny zůstaly také v provozu na svých původních tratích. Po odtržení pohraničí je převzaly Německé říšské dráhy a také je nechaly na svých místech. Až do začátku 50. let nebyly nijak modernizovány, a tak začíná jejich postupné vyřazování a taky odprodej do vlečkového provozu. Stroj 313.432 byl v provozu u Rakouských státních drah a roku 1918 jej převzaly ČSD. Po roce 1945 přešel do vlečkového provozu na Moravu a po jeho ukončení ho získalo depo Ostrava. Byl znovu zprovozněn na krátké období v roce 1977, pak znovu odstaven a opětně zprovozněn koncem 80. let.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČD)

V Lužné vyjedou parní vlaky! Tamní muzeum slaví jubileum! Foto: Historická točna. Zdroj: České dráhy.. V Lužné vyjedou parní vlaky! Tamní muzeum slaví jubileum! Foto: Historický vlak ČD. Zdroj: České dráhy.. V Lužné vyjedou parní vlaky! Tamní muzeum slaví jubileum! Foto: Historický vlak ČD. Zdroj: České dráhy.. V Lužné vyjedou parní vlaky! Tamní muzeum slaví jubileum! Foto: Historický vlak ČD. Zdroj: České dráhy..
zpět na články

inzerce

nahoru