Otevřít menu
Doprava dnes
-

V Německu otevřeli informační centrum k výstavbě vysokorychlostní trati Praha – Drážďany

Německý správce železniční infrastruktury Deutsche Bahn zrekonstruoval památkově chráněnou budovu smolárny v Heidenau, která slouží jako nové informační centrum projektu vysokorychlostní trati (VRT) mezi Prahou a Drážďany.

13:56 / 26. května 2023
V Německu otevřeli informační centrum k výstavbě vysokorychlostní trati Praha – Drážďanyi

Foto: SŽ

Pro návštěvníky je připravena multimediální výstava přibližující vedení trati nebo výstavbu Krušnohorského tunelu. Informační panely se věnují také geologickým pracím. Podobně o projektu informuje Správa železnic v centru na hlavním nádraží v Ústí nad Labem od loňského března.

O výstavbě nové vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany se nyní může veřejnost informovat v novém infocentru DB v Heidenau u Drážďan. Na více než 200 metrech čtverečních nabízí DB pohled na aktuální stav tohoto projektu. Výstava se například věnuje také česko-německé spolupráci a přibližuje proces plánování nejdelšího železničního tunelu nejen v Německu, ale také ve střední Evropě. Interaktivní mapa přehledně představí obě varianty trasy na německém území, a vysvětlí důvody jejich vzniku. Díky vystaveným vrtným jádrům získají lidé přehled o geologii a historii Krušnohoří. Model tunelovacího stroje přiblíží zajímavosti o stavbě tunelů nebo technologii jejich výstavby. Návštěvníci rovněž získají ucelené informace o historii bývalé smolárny. Prohlídky s průvodcem pro větší skupiny nebo jsou po předchozí domluvě možné i mimo otevírací dobu.

Zástupce koncernu DB pro Sasko Martin Walden vnímá infocentrum jako místo pro setkávání lidí: „Jsme rádi, že můžeme na tomto historickém místě nabídnout stálé informační místo pro dialog s občany o tak mezinárodně významném stavebním projektu. Nedaleko infocentra mají do tunelu vjíždět vysokorychlostní vlaky směrem na Prahu nebo k nám přijíždět. Metropole Drážďany a Praha pak budou od sebe vzdáleny jen zhruba hodinu cesty. Nové spojení nejen zkrátí jízdní dobu pro naše cestující, ale zároveň odlehčí údolí Labe od železniční dopravy."

Přeshraniční spolupráce na projektu VRT běží na plné obrátky. Další hosté vyzdvihli především aspekt propojování Evropy: „Společný česko-německý železniční projekt Drážďany – Praha je milníkem ve vztazích mezi našimi zeměmi. Takto důležitá stavba může uspět pouze tehdy, pokud investor o jeho podobě vede dialog s regiony. Infocentrum nabídne široké veřejnosti možnost informování, výměny názorů a prohloubení již započatého dialogu. Dnešní otevření infocentra je důležitým krokem k úspěchu tohoto ambiciózního projektu", říká Frank Engel zastupující státního parlamentního tajemníka Spolkového ministerstva pro digitální záležitosti a dopravu (BMDV). Jako důležitý krok vnímá otevření centra také náměstek českého ministra dopravy Václav Bernard: „Vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan zrychlí dopravu a poskytne oběma zemím nové možnosti. U takto velkých projektů je nezbytné poskytnout občanům a zástupcům obcí a měst co nejvíce informací. V České republice jsme podobné infocentrum otevřeli v loňském roce. Jsem velmi rád, že nyní existuje takové centrum i na německé straně. Věřím, že tato maximální otevřenost vůči občanům a obcím pomůže rozptýlit případné námitky a pochybnosti vůči této stavbě."

VRT propojující členské státy je důležitá také z pohledu Evropské unie, kterou na slavnostním otevření zastoupil Mathieu Grosch, koordinátor Východního/východostředomořského koridoru: „Otevření infocentra vítám. V této části Východního a východostředomořského koridoru dojde k výraznému zkrácení jízdní doby, rozložení dopravy a ke zredukování přeshraniční silniční dopravy v údolí Labe. Evropská komise navrhla dokončení celého koridoru do roku 2040 – takovéto infocentrum významně přispěje k zapojení veřejnosti do tohoto důležitého projektu mezi Heidenau a Ústím nad Labem." 

Projekční práce pokračují také na české straně. Rozpracován je detailní technický návrh VRT Podřipsko mezi Prahou a sjezdem Lovosice, pracuje se také na Krušnohorském tunelu. Ředitel odboru mezinárodních vztahů Radek Čech ze Správy železnic upozorňuje, že je to i díky intenzivní česko-německé spolupráci: „Ve společném projekčním týmu pracují nejen projektanti, ale také experti na tunely, mosty, dopravní technologii nebo životní prostředí. Právě díky jejich práci se posouváme vpřed. Diskuze s partnery jsou produktivní a věřím, že se nám tento evropsky důležitý projekt podaří dotáhnout do konce. Další otevřené infocentrum je důkazem, že komunikace s veřejností je pro nás důležitá a při přípravě trati na ni nezapomínáme.“

Stavba prvního úseku na rameni Praha – Ústí nad Labem – Drážďany by měla začít v roce 2027. Cesta z hlavního města do saské metropole se po dokončení celé trati zkrátí ze současných 2,5 hodiny na zhruba 60 minut. Do Ústí nad Labem pojede vlak z Prahy méně než půl hodiny. 

Správa železnic společně s DB dále posiluje komunikaci s veřejností. Projekt tak bude mít vlastní vizuální identitu a webové stránky. Níže je uvedeno logo, se kterým se partneři přípravy budou setkávat stále častěji.

Autor: Karel Geba (zdroj: TZ SŽ)

zpět na články

inzerce

nahoru