Otevřít menu
Doprava dnes
-

V nových ComfortJetech by se cestující mohli svést ještě před začátkem léta

České dráhy brzy převezmou 20 nových devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení. Jedná se o moderní ComfortJety určené pro dálkové trasy. Tyto vlaky budou jezdit do Berlína, Hamburku, Vídně či Budapešti.

11:58 / 12. dubna 2024
V nových ComfortJetech by se cestující mohli svést ještě před začátkem létai

Foto: Do ČR pomalu přijíždějí nové soupravy ComfortJet. Zdroj: Archiv ČD

Vše nasvědčuje tomu, že ještě před začátkem léta by se první cestující mohli svézt v nejmodernějším vlaku Českých drah pro dálkové trasy, a to v ComfortJetu. První nasazení tohoto vozu se předpokládá ve vybraných spojích na trase Praha – Bohumín a Bohumín – Praha – Františkovy Lázně. V současné době probíhá předání první soupravy vyrobené konsorciem společností Siemens Mobility a Škoda Group do vlastnictví Českých drah.

Zakázka na soupravy ComfortJet je složena ze 180 vozů včetně řídících a restauračních jednotek. Celkem půjde o 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení.

„Nová souprava ComfortJet ukazuje, jakým kvalitativním skokem v posledních letech prochází vozidlový park našeho národního dopravce. Právě zvyšující se kvalita cestování a služeb na palubě je něco, co může dále zvýšit zájem lidí o cestování vlaky. ComfortJet se svou maximální rychlostí 230 km/h navíc představuje moderní soupravu, kterou můžou České dráhy v budoucnosti provozovat i na úsecích vysokorychlostní železnice, jejíž příprava u nás postupuje kupředu a do budoucna díky ní ještě zlepšíme železniční spojení našich regionů  a České republiky se všemi kouty Evropy,“ popsal Martin Kupka, ministr dopravy.

Soupravy ComfortJet jsou aktuálně nejmodernějšími vozy na evropském železničním trhu a jak už vypovídá jejich název, jedná se o vozidla poskytující svým pasažérům nejvyšší komfort.

„Do  provozu je nasadíme poprvé na vybrané spoje na lince Praha – Bohumín a následně Bohumín – Praha – Františkovy Lázně. Jednotky budou prozatím v dočasném řazení bez řídicího a restauračního vozu. Bez možnosti občerstvení ale cestující nebudou. Restaurační vůz bude k soupravám připojen a půjde o vůz klasické stavby ze stávajícího parku Českých drah. ComfortJet přitom nepomůže jen tam, kde bude přímo jezdit. V souvislosti s uvedením desítek nových vozů do provozu budeme pokračovat v postupném vyřazování starších vozů a jejich náhradou modernějšími typy s klimatizací, Wi-Fi a dalším vybavením, které budou uvolněny z linek nově provozovaných jednotkami ComfortJet,“ informoval Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Konec léta by měl být ve znamení nasazení prvních jednotek ComfortJet v dočasném řazení na vlaky Berliner. Dále se pak budou vlaky postupně objevovat na trati mezi Prahou a Vídní. Také budou nasazeny do provozu např. mezi Berlínem a Hamburkem.

„Investice do kvalitního, rychlého a spolehlivého vozového parku je cesta, jak přivést na železnici nové zákazníky a nabídnout udržitelný způsob cestování. Jsem proto rád, že dnes prezentujeme první soupravu ComfortJet, která je určená pro rychlost až 230 km/h a která nabízí řadu komfortních funkcí. Cestující budou moci volně a bezbariérově procházet soupravou, navštívit restaurační oddíl s moderní kuchyní, děti zabavit v prostoru s dětským kinem nebo dobít svá elektrokola v sekci vyhrazené pro 12 jízdních kol. Během jízdy můžou očekávat zlepšení signálu díky inovativní technologii oken, nastavitelná pohodlná sedadla, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů v první třídě, USB zásuvky pro nabíjení elektroniky a další služby, jako je palubní informační a rezervační systém. Věřím, že svezení novými vlaky bude příjemným zážitkem. Plně se soustředíme na výrobu dalších souprav, pro které v současné době máme vyrobenou zhruba třetinu vozových skříní a které budou na koleje přicházet postupně do roku 2026,“ řekl Roman Kokšal, generální ředitel společnosti Siemens Mobility Česká republika.

Nová vozidla lze označit za veskrze evropská, jelikož vznikají na různých místech Evropy. „Co se týká aktuální výroby, tak v našem výrobním závodu v Ostravě je nyní 16 vozů v různé fázi rozpracovanosti a brzy k nám dorazí další,“ sdělil Tomáš Ignačák, President Regionů CZ&SK a Central East a místopředseda představenstva Škoda Group.

Pár zajímavostí o ComfortJetech:

- souprava disponuje 99 sedadly v 1. vozové třídě, 456 sedadly ve 2. vozové třídě,

- nachází se zde restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, s moderní kuchyní s technologií zchlazené stravy a vícemodálním konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou pro ekologické opakovatelné používání nádobí,

- ve vozech je zavedena vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,

- soupravy mají nainstalovány individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě a také bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,

- inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci,

- samozřejmostí je bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení a zábavní a informační palubní portál,

- pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu,

- ComfortJety nabízejí i dětské kino, dětské stolní hry na vyhrazených místech, sklopný pult pro přebalování kojenců či místa pro uložení kočárků

- nacházejí se zde také místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,

- jednotky ComfortJet budou standardně provozovány s lokomotivami Siemens Vectron.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: TZ ČD)

V nových ComfortJetech by se cestující mohli svést ještě před začátkem léta Foto: ComfortJety patří mezi špičku na evropské železnici. Zdroj: Archiv ČD.
zpět na články

inzerce

nahoru