Otevřít menu
Doprava dnes
-

V Olomouci se odemkla točna. Tím byla zahájena sezona jízd parních vlaků v Česku

Charakteristický hukot parní lokomotivy obklopené oblaky páry se dnes ozýval z železničního muzea u hlavního nádraží v Olomouci. Jízdy speciálního vlaku taženého Rosničkou byly součástí tradičního odemykání točny. Nadšenci vlak obsadili do posledních míst. Letošní odemykání se odehrálo dříve kvůli konání výstavy For Model a hlavně nadcházející plánované rekonstrukci točny. Ta potrvá do července. V Olomouci šlo dnes také o první letošní veřejnou jízdu vlaků s parní lokomotivou v Česku. Zároveň tak byla symbolicky odemčena sezona jízd parních vlaků Českých drah.

19:06 / 19. března 2022
V Olomouci se odemkla točna. Tím byla zahájena sezona jízd parních vlaků v Českui

Foto: Martin Pelikán

Poslední typ parní lokomotivy vyrobený na našem území v roce 1956, parní lokomotiva Rosnička 454.202, táhla vlak s nadšenci z olomouckého hlavního nádraží do Olomouce-Řepčína a zpět. Během dneška se takto otočila třikrát. "První vlak byl zcela plný, lidé mají obrovský zájem. Během jedné jízdy se sveze až 250 lidí," uvedl dnes ČTK manažer ČD Nostalgie Josef Vendolský. Lidem se majestátní parní lokomotiva představila ze všech stran i na samotné točně.

V obklopení dospělých a dětí byl i samotný olomoucký depozitář železničního muzea. Nadšenci zde obdivovali třeba parní lokomotivu Kocúr 314.303 z roku 1898, rychlíkový motorový vůz M 286.0001 Lórinka z roku 1962 nebo motorový Skokan T 334.090 z roku 1966. "Pro nás fajnšmekry je to obrovský svátek, historie železnic mě zajímá už od malička. Dneska jsem vzal s sebou poprvé i syna, jsem nadšený, že to sdílí také," řekl dnes ČTK Michal Kuba. "Zájem o odemykání točny je každoročně obrovský, letos je to ještě umocněno tím, že jde o první akci v rámci celé republiky," dodal Vendolský.

Odemykání točny bylo v letošním roce jedinou akcí v olomouckém depozitáři muzea v prvním pololetí. K točně se totiž po skončení akce sjedou stavební stroje a začne očekávaná rekonstrukce za více než deset milionů korun. "V letošním roce jako první fáze celkového zvelebení a úprav areálu olomouckého depozitáře ČD Muzea proběhne pro provoz to nejdůležitější, a sice rekonstrukce točny a kolejových paprsků, bez nichž se provoz neobejde, a které jsou již u konce své životnosti," oznámil Josef Vendolský.

Práce potrvají do července. Pokud půjde vše podle plánu, bude provoz depozitáře v nových kolejích obnoven v srpnu. "Aby místní vozidla po celou dobu jenom nečinně nestála zavřená za vraty, protože během stavby bude provoz depa zcela vyloučen, přesunou se některá z nich do jiných lokalit. Místní parní krasavice Rosnička 464.202 z roku 1956 bude například k vidění v okolí České Lípy a Prahy," dodal Vendolský.

Železniční muzeum v Olomouci zahájilo svůj provoz v roce 2012. Od počátku se zaměřuje na exponáty, které se vztahují k regionu a byly provozovány především na Moravě. Nejstarší exponát představuje parní lokomotiva z roku 1898; nejmladší parní lokomotiva pochází z roku 1956.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru