Otevřít menu
Doprava dnes
-

V Plzni už slouží největší objekt nové vozovny tramvají. Celá stavba přijde na 1,7 mld.

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) začaly využívat halu pro opravy a údržby, největší z objektů kompletně modernizované tramvajové vozovny na Slovanech. Celá vozovna za 1,7 miliardy korun bude po dvou letech prací hotová na konci letošního roku. EU se na stavbě podílí 720 miliony korun.

18:39 / 7. dubna 2022
V Plzni už slouží největší objekt nové vozovny tramvají. Celá stavba přijde na 1,7 mld.i

Foto: silnice-zeleznice.cz

Mimo moderního technického vybavení bude mít vozovna výrazně lepší zázemí pro zaměstnance. Původní areál z let 1943 a 1964 byl postaven pro tramvaje s výrazně nižší hmotností. Ve zkušebním provozu již také funguje dosud chybějící myčka. Všechny tramvaje budou pod střechou, řekl ČTK Roman Zarzycký (ANO), šéf představenstva městské firmy a náměstek primátora.

"Ke kompletní rekonstrukci jsme museli přistoupit kvůli nedostatečné kapacitě a špatnému technickému stavu objektu, hlukové zátěži z provozu a chybějícímu vybavení," vysvětlil primátor Pavel Šindelář (ODS). Podle něj se stavba nové vozovny, jež má zásadně zlepšit životní prostředí, významně neprodražila.  A to i přesto, že byl kontrakt podepsán v době pandemie koronaviru, kdy rostly ceny. Dodavatelé měli materiál nakoupený dopředu. Šindelář také uvedl, že se evropská dotace proplácí průběžně podle postupu prací.

Stavba nyní pokračuje budováním provozně administrativní budovy a objektu pro odstavení tramvají. Novinku budou představovat ploché zelené střechy na všech budovách. Údajně největší projekt svého druhu v ČR. "Budou mít plochu 13.500 metrů čtverečních. Sníží tepelnou zátěž pro obyvatele a umožní akumulaci dešťové vody, která bude jímána do nádrže a využita pro mytí tramvají," informoval náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09).

"Jde tak o jednu z největších investic v historii naší společnosti. Kromě fondů EU zaplatíme další část z vlastních zdrojů a využijeme také úvěry od komerčních bank," sdělil generální ředitel PMDP Jiří Ptáček. Práce se odehrávají po celou dobu za plného provozu. Část tramvají je odstavena na konečných a na běžně nevyužívaných točnách po městě. Do nového depa se přesunou v polovině července.

Nová hala oprav a údržby zahrnuje čtyři paralelně vedené průjezdné koleje oddělené stěnami. Jedná se o mycí linku, koleje na denní údržbu a na opravy podvozků a soustružnické pracoviště. "Na každou se pohodlně vejdou tři dlouhé soupravy, každá o délce zhruba 35 metrů. Stará, dnes zbouraná vozovna byla koncipovaná jen na staré dvounápravové tramvaje T3 a my jsme tam improvizovaně jezdili s těmi soudobými, ale nemohli jsme mezi nimi procházet a vozit tam materiál na údržbu," popsal rozdíl technik elektrické dráhy Jiří Trnka z PMDP. Podle něj už funguje v nové hale mycí linka, kterou nyní technici seřizují. "Tramvaje jsme dosud myli jenom vně haly ručně, ale přes zimu to nebylo možné," dodal.

V Plzni přepraví tramvaje přes 40 % cestujících, jichž loni PMDP převezly přes 102 milionů lidí. Podnik má dnes 108 tramvají. Avšak v přepočtu na „krátké" klasické dvounápravové tramvaje T3 jich vlastní 134. Jednovozových velkokapacitních je tak pětina, uvedl Ptáček. Podle něj je kapacita nové vozovny zvětšená až na 180 „krátkých“ tramvají. PMDP tak budou mít volný prostor v novém areálu ještě pro 20 velkokapacitních vozů.

První tramvaje vyjely v Plzni v červnu 1899. Depo měly blíže centru, v Cukrovarské ulici. Parkovaly tam i autobusy a později též trolejbusy. Nová velká tramvajová vozovna vznikla za druhé války na Slovanech, tedy na tehdejším okraji města. Špatný technický stav zbourané vozovny zapříčinila několikanásobně vyšší hmotnost moderních tramvají, použitý materiál pro stavbu betonového podloží i skutečnost, že areál stojí v místě bývalého pískového lomu. Nestabilní podloží tak způsobovalo propadání kolejí.

Od roku 2014 má Plzeň v areálu plzeňské Škody Transportation na Karlově depo s kapacitou až 350 autobusů a trolejbusů. Stálo 1,2 miliardy korun. Město splácí Škodě kompletní servis, údržbu, opravy a stavbu depa. Třicetiletý kontrakt činí bezmála za 12 miliard Kč. Komplexní servis a údržbu všech vozidel MHD v Plzni provádí firmy Bammer trade a Škoda City Service ze skupiny Škoda Transportation. V novém depu tramvají budou zajišťovat lehkou a denní údržbu. Takzvaně "těžká údržba", tedy rozsáhlejší opravy a opravy havarovaných vozů se budou provádět na Karlově.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru