Otevřít menu
Doprava dnes
-

V Praze se dnes představí první vodíkový vlak, týden bude jezdit po Česku

Na pražské železnici se dnes představí první vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě Coradia iLint. Vlak s téměř nulovými emisemi bude následně pokračovat do dalších více než deseti měst v zemi, pouť po Česku zakončí 25. května.

7:49 / 17. května 2022
 V Praze se dnes představí první vodíkový vlak, týden bude jezdit po Českui

Foto: Alstom

Vlaky na vodíkový pohon jsou podle expertů jednou z ekologických variant budoucího provozu zejména na regionální železnici.

Coradia iLint vyjede ráno z depa v pražské Michli na hlavní nádraží. Na programu má dnes také předváděcí jízdu do Vraného nad Vltavou a zpět. V dalších dnech bude v rámci tzv. Coradia iLint Railshow, pořádané výrobcem Alstom a Českými dráhami, pokračovat do dalších míst v Česku. Zastaví například v České Třebové, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové, Liberci, České Lípě a dalších městech v ČR. Jízdu po Česku vlak zakončí v Ústí nad Labem.

Souprava je prvním osobním vlakem na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Vlak může jezdit po neelektrifikovaných tratích. Podle Alstomu by tak mohl být využívaný hlavně na regionálních tratích bez elektrifikace. Vodík pro dopravu Coradia iLint dodá společnost Air Products, která pro vlak vyčlení mobilní vodíkovou čerpací stanici.

Alstom chce vlak představit zejména dopravcům a úřadům jako alternativu pro železniční provoz v budoucnosti. Od roku 2018 jezdí vodíkové vlaky od Alstomu v několika evropských zemích. Podle firmy tvoří alternativu pro 46 procent hlavních tratí v EU, které nejsou elektrifikovány.

S nasazením vodíku počítají i České dráhy, jak je uvedeno v Národním akčním plánu čisté mobility, který před dvěma lety schválila vláda. Šéf státního dopravce Michal Krapinec v této souvislosti upozornil, že v Česku nejsou elektrifikovány téměř dvě třetiny železničních tratí. Vlaky po nich dosud jezdí v dieselové trakci. "Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy," řekl Krapinec.

Publikoval: Bc. Karel Geba (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru