Otevřít menu
Doprava dnes
-

Ve Středočeském kraji bude nasazeno 34 motorových vozů RegioSpider

Pohodlnějšího cestování se dočkají cestující na jihu a východě Středočeského kraje. Do regionu totiž během roku 2024 a 2025 postupně dorazí nové motorové jednotky RegioShuttle RS1, označované jako RegioSpider. Vozidla pasažérům nabídnou nejen komfortnější jízdu, ale i bezbariérový přístup či klimatizovaný interiér.

12:42 / 25. října 2023
Ve Středočeském kraji bude nasazeno 34 motorových vozů RegioSpideri

Foto: Vozidla Stadler RegioShuttle RS1 v Německu. Zdroj: Archiv ČD

Do Středočeského kraje dorazí nové motorové vozy typu RegioShuttle RS1, které České dráhy označují jako RegioSpider (kvůli tomu že snadno zdolávají nejstrmější železnici u nás z Tanvaldu do Kořenova). Kvalitního cestování se tak dočkají občané i na méně frekventovaných tratích ve východní a jižní části kraje.

„Rada Středočeského kraje přijala 8. června letošního roku usnesení, které má v příštích letech zajistit náhradu starých nepohodlných vlaků moderními klimatizovanými a bezbariérovými soupravami na prakticky všech provozovaných regionálních tratí ve Středočeském kraji. Vedle moderních RegioFoxů nebo RegioPanterů se tak na tratích v našem regionu objeví další typ vlaku, který splňuje požadavky 21. století na pohodlné cestování do škol, zaměstnání, k lékaři nebo za sportem a  zábavou,“ sdělil Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

Uvedení na trať a parametry vozidel

V cílovém stavu se předpokládá nasazení motorových vozů RegioSpider na tratě Benešov u Prahy – Vlašim, Benešov u Prahy – Olbramovice – Sedlčany, Olbramovice – Tábor a dále na tratích Kutná Hora – Zruč nad Sázavou, Pečky – Kouřim, Nymburk – Poříčany, Nymburk – Jičín, Nymburk – Mladá Boleslav – Turnov a Mladá Boleslav – Libuň. Obslouží také některé spoje na tratích z Mladé Boleslavi do Všetat a Mělníka nebo z Kolína do Nymburka a Kutné Hory.

„Na začátku září jsme uzavřeli kupní smlouvu na dalších 16 motorových vozů RegioShuttle RS 1 u zahraniční společnosti Heros. Jejich provoz plánujeme ve Středočeském kraji. Další vozy až do plánovaného počtu 34 kusů jsme již dílem koupili a dílem jejich nákup nyní připravujeme. Jde o vozy, které už jezdily v Německu a velmi dobře splňují požadavky na provoz na neelektrifikovaných nebo méně frekventovaných tratích. Před uvedením do provozu projdou kompletní obnovou, dosazena budou nová bezbariérová WC, palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky 230 V a USB porty pro dobíjení cestovní elekroniky a další vybavení, které je nezbytné pro provoz v České republice. Část těchto prací zajistí dodavatel vozů a část předpokládáme provést u naší dceřiné firma DPOV,“ informoval Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Vozidla by měla být uváděna do provozu od druhé poloviny příštího roku. První z nich dorazí na spoje kolem Benešova u Prahy, kde nahradí např. motorové vozy řady 809/810. Od roku 2025 pak bude společnost České dráhy v jejich postupném uvádění do provozu pokračovat, a to na tratích na Mladoboleslavsku, Nymbursku a Kolínsku.

Motorové vozy RegioShuttle RS1 byly vyráběny v letech 1996 až 2013. Celkem pro provoz v Německu a České republice vzniklo téměř 500 vozů. Vozidla mají délku 25 metrů a jejich hmotnost činí 43 tun. Poháněny jsou dvěma motory s výkonem od 257 do 265 kW. Vozy dosahují maximální rychlosti 120 km/h. Počet míst k sezení je cca 70 sedadel. Podstatná část podlahy je nízkopodlažní, což umožňuje snadnější nástup např. osobám na vozíku. Nové jednotky jsou dále připraveny na osazení zařízení ETCS.

České dráhy nasadily do provozu první jednotky RegioShuttle RS1 v roce 2011. S nasazením dalších vozidel se jejich celkový počet rozroste na více než jednu stovku. Aktuálně fungují vozy RegioSpider v Libereckém a Pardubickém kraji a také na Vysočině.

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: TZ České dráhy)

zpět na články

inzerce

nahoru