Otevřít menu
Doprava dnes
-

Ve středu 6. července vyrazil parní vlak ze železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka do depozitáře NTM

Dnes 6. července měli fanoušci železniční historie jedinečnou příležitost navštívit dvě železniční muzea v jeden den. Za vše mohl parní vlak, který v tento den propojil muzeum ČD v Lužné u Rakovníka se železničním depozitářem Národního technického muzea v Chomutově!

15:00 / 6. července 2022
Ve středu 6. července vyrazil parní vlak ze železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka do depozitáře NTMi

Foto: Parní lokomotiva Všudybylka. Zdroj fotky: ČD.

Nostalgický vlak sestavený z historických vozů řady Bai poveze parní lokomotiva 354.195 Všudybylka

Nostalgický vlak sestavený z historických vozů řady Bai poveze parní lokomotiva 354.195 Všudybylka. Ta byla vyrobena v roce 1925 v továrně Českomoravská–Kolben a dokázala jet rychlostí až 90 km/h. Pro její rozšíření získaly tyto spolehlivé, rychlé a úsporné lokomotivy přezdívku Všudybylka.

Parní vlak vyjel z Lužné u Rakovníka v 11:28 a do Chomutova přijel ve 13:04. Zpět do Lužné se pak vydal v 15:00. Jednosměrné jízdné z Lužné do Chomutova či naopak činilo 250 korun pro dospělé cestující a 200 korun pro děti od 6 do 15 let. Po předložení jízdenky na parní vlak zájemci měli slevu 20 procent na vstupné do ČD Muzea v Lužné u Rakovníka i do chomutovského depozitáře Národního technického muzea.

Hlavním lákadlem muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka jsou parní lokomotivy

Hlavním lákadlem muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka jsou parní lokomotivy, kterých se ve sbírkách nachází více než třicet. Tyto stroje mapují vývoj parního provozu od přelomu 19. a 20. stol. až po konec parní trakce v druhé polovině 20. stol. Kromě parních lokomotiv si návštěvníci prohlédnou také historické motoráčky, dieselové či elektrické lokomotivy, dobové osobní a nákladní vozy a spoustu dalších zajímavých exponátů potřebných pro drážní provoz.

V železničním depozitáři Národního technického muzea v Chomutově je k vidění téměř stovka kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů – od parní lokomotivy z roku 1870 až po vozidla nových trakcí o celé století novějších. K vidění jsou lokomotivy bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny, ale i vozidla teprve nedávno vyřazená z provozu u Českých drah. Největším lákadlem jsou parní lokomotivy - například rychlíkový „Albatros“ 498.106 s rekordní rychlostí 162 km/h, první poválečná lokomotiva 534.0301 nebo tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887.

Obě muzea jsou zajímavým tipem na výlet i v jiné dny, kdy nejede parní vlak. Muzeum Českých drah v Lužné je do konce letních prázdnin otevřené denně od 9:30 do 17:00, depozitář NTM v Chomutově má do 4. září otevřeno vždy od úterý do neděle od 10:00 do 17:00. Více informací o muzeích najdete na jejich webových stránkách www.cdnostalgie.cz a www.muzeum-chomutov.cz.

O Všudybylcce

Její rychlost byla až 90 km/h, přetlak páry v kotli 13 bar, služební hmotnost 85 tun a výkon 1150 koní. Uspořádání pojezdu bylo pro tendrovou lokomotivu výjimečné. V provozu patřily tyto lokomotivy k nejzdařilejším u ČSD. Nevykazovaly téměř žádné poruchy, byly spolehlivé, rychlé a úsporné. Podle svého rozšíření si získaly přezdívku „Všudybylka“. Tato lokomotiva dojezdila koncem sedmdesátých let v depu Letohrad. V muzeu v Lužné u Rakovníka byla opět zprovozněna a v současnosti je zde udržována a provozována jako funkční exponát.

Publikoval: Dagmar Lánská (Zdroj: ČD)

zpět na články

inzerce

nahoru