Vedení Brna chce po letech znovu omezit auta u nádraží
Vedení Brna výrazně omezí automobilovou dopravu před hlavním nádražím a uvolní prostor především chodcům. Nové značení znemožní projet řidičům od Nových sadů kolem nádraží do Benešovy ulice, v opačném směru nebude možné od Křenové za viaduktem odbočit doleva k obchodnímu domu Letmo.
Zmizet má navíc většina zábradlí, které dnes chodcům znemožňuje procházet z tramvajových ostrůvků do nádražní haly a na opačné straně ulice k Letmu, uvedla v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS). Nynější plán radního pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) je velmi podobný tomu, který předkládal někdejší radní Matěj Holan (Žít Brno) na podzim 2017.
Změny dopravního značení společně s opravou povrchů a odstraněním zábradlí mají začít v září a vše má být hotové do konce letošního roku. Prostorem před nádražím denně prochází zhruba 100.000 lidí, autem tudy v roce 2017 projelo kolem nádražní budovy denně 4500 aut, v opačném směru 6500.
Omezení rychlosti před nádražím a další změny
Podle pět let starých předpokladů by měly po omezeních zmizet téměř tři čtvrtiny aut, která kolem nádraží pouze projíždějí a mohou použít malý městský okruh. Tehdy však bylo v plánu ještě zakázat odbočení z Masarykovy ulice doleva k nádraží, což je směr, který využívají především auta zajišťující zásobování historického centra. V celém prostoru před nádražím bude rychlost omezená na 30 kilometrů za hodinu. Zákazy nebudou platit pro MHD, cyklisty a také pro autobusy, které přijíždějí k autobusovému nádraží Grand.
Na straně u nádražní budovy bude po pěti letech možné procházet z tramvajového ostrůvků přímo přes vozovku do hlavního vchodu nádraží, vznikne zde místo pro přecházení. Až do roku 2017 se zde dlouhá desetiletí běžně přecházelo, ale poté policie uvedla, že takové přecházení není v souladu s legislativou a technickými požadavky. Pak sem umístil dopravní podnik zábradlí. Většina lidí však nezačala více využívat podchod, ale obcházela uzavřené místo po frekventovaných tramvajových kolejích. Na opačné straně u Letma zmizí zábradlí u tramvajového ostrůvku kompletně a díky úpravám chodníků zde vznikne bezbariérový prostor.
V roce 2018 padl záměr zklidnit před nádražím dopravu i kvůli tomu, že se po volbách vyměnilo vedení magistrátu i městské části Brno-střed a jedním z nejhlasitějších odpůrců byl současný radní městské části Brno-střed za ODS Jan Mandát a také zakladatel spolku Brno autem.
Publikovala: Dagmar Lánská (Zdroj: ČTK)