Vedení dopravce Z-Group bus ve Zlíně uzavřelo s odbory kolektivní smlouvu
Vedení autobusového dopravce Z-Group bus, který sídlí ve Zlíně, ale působí v mnoha částech České republiky, uzavřelo s odbory po více než ročních jednáních kolektivní smlouvu na rok 2022.
Smlouva je platná od 1. března do konce roku, řekli dnes předseda Základní organizace Odborového svazu dopravy Kroměříž Miroslav Lipner a mluvčí Z-Group bus Miroslav Slaný. Kolektivní smlouva podle Slaného zaručuje řidičům zvýšení mezd v průměru o pět až sedm procent oproti předchozímu roku.
Kvůli požadavku vyšších mezd a nepřiměřeně dlouhému vyjednávání o kolektivní smlouvě vyhlásily odborové organizace sdružující zaměstnance dopravce loni v červenci stávkovou pohotovost. Před několika týdny zahájili odboráři sběr podpisů nutný pro vyhlášení stávky. Po podpisu smlouvy tyto jejich aktivity podle Lipnera končí.
Podmínky kolektivní smlouvy podle něj do značné míry kopírují dohodu, k níž odboráři s vedením firmy dospěli v lednu. „To znamená 150 korun na hodinu, 30 procentní příplatek za přesčasy. Jen osobní příplatek 3,30 koruny za odpracovanou hodinu nepůjde do prémiové složky, ale místo toho půjde o příspěvek do kafeterie (příspěvek pro zaměstnance na občerstvení). Po zdlouhavých jednáních konečně došlo k nějakému pokroku,“ řekl Lipner.
Loni řidiči podle něj pobírali 129,70 koruny za hodinu. „Do 134,40 koruny nám to zaměstnavatel doplácel z osobního ohodnocení a s prémiemi. Bylo to zaručené minimum, které firma musela vyplácet,“ uvedl Lipner.
Skupina Z-Group bus zaměstnává stovky řidičů
Kolektivní smlouva podle Slaného zaručuje řidičům zvýšení mezd v průměru o pět až sedm procent oproti předchozímu roku. „Odměny budou vypláceny od 1. května, ale ještě budou vnitřním předpisem stanoveny konkrétní podmínky, za kterých budou vypláceny. Pokud jde o příplatek za přesčasovou práci, v tomto bodě zaměstnavatel ustoupil požadavku odborů a namísto 25 procent souhlasil s příplatkem ve výši 30 procent. Naopak odborové organizace zase ustoupily v tom, že osobní ohodnocení nepůjde do mzdy, ale do systému benefitů v rámci kafeterie,“ uvedl Slaný.
Do společnosti Z-Group bus se před časem sloučilo pět regionálních autobusových dopravců z portfolia podnikatele Zdeňka Zemka. Fúze firem Krodos Bus, Housacar, ČSAD autobusy Plzeň a Autobusová doprava-Miroslav Hrouda do společnosti ČSAD Vsetín, která byla následně přejmenována, se uskutečnila na přelomu let 2020 a 2021.
Právě fúze několika dopravních společností do jedné měla podle Slaného na délku vyjednávání o kolektivní smlouvě vliv. „Z několika kolektivních smluv u jednotlivých společností se musela udělat jedna. Do té doby u různých dopravních společností byly nastaveny různé příplatky. Vše bylo třeba sjednotit a vyjednat kompromis. A to tak, aby se všem vyšlo vstříc a nikdo nebyl poškozen, aby si nikdo nepohoršil. Podařilo se nám nyní nastavit nový systém ohodnocení, to byla právě letos ta obrovská změna, a proto to tak dlouho trvalo,“ uvedl Slaný.
Skupina Z-Group bus zajišťuje veřejnou linkovou dopravu v několika krajích, zaměstnává stovky řidičů.
Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČTK)