Otevřít menu
Doprava dnes
-

Vedou varovná upozornění na silnicích k vyšší bezpečnosti a menšímu počtu nehod?

Badatelé si na efekt varovných cedulí posvítili na silnicích v Texasu. Američtí odborníci se v loňském roce zaměřili v jejich výzkumu na dopady výstražných dálničních upozornění na bezpečnost silničního provozu. Jak dopadl? To se dozvíte v článku!

18:38 / 11. března 2023
Vedou varovná upozornění na silnicích k vyšší bezpečnosti a menšímu počtu nehod? i

Foto: Ilustrační foto (wikipedie).

Výzkum proběhl v americkém Texasu, kde se na informačních cedulích pravidelně objevují výstrahy, které upozorňují řidiče na rizika v dopravě. Výzkum přinesl poněkud překvapivé zjištění, podle kterého dopravní výstrahy ve skutečnosti zřejmě zvyšují počet dopravních nehod, tedy přinejmenším v Texasu. Když tam řidič projede kolem nápisu o počtu mrtvých při dopravních nehodách či podobných varováních, má o 4,5 procenta vyšší šanci, že během příštích 10 kilometrů sám havaruje. V Texasu to podle statistik znamená zhruba 2 600 nehod a 16 úmrtí ročně, na kterých se alespoň z části mohou podílet dobře míněná varování.

Psychika výrazně působí na řidiče

Proč nápisy snižují pozornost a způsobují nehody? Na to se několik let snaží najít odpovědi mnoho odborníků. Možných vysvětlení je několik a mohou se navzájem prolínat. Ve hře je hypotéza „nepozornosti“, podle které tyto výstrahy poutají pozornost řidičů. Pro tuto hypotézu svědčí i skutečnost, že nárůst počtu nehod po dopravních výstrahách byl větší na složitějších silnicích, které kladou vyšší nároky na řidiče a jejich soustředění.

Hypotéza „úzkosti“ zase počítá s tím, že varování u silnic mohou vést k soustředění vyděšených řidičů na (potenciální) riziko havárie a nižší pozornost samotné jízdě. Dřívější psychologický výzkum ukázal, že velká úzkost může ovlivňovat lidské chování a výkony. Řidič se utápí v obavách, což vyřazuje z činnosti jeho reflexy. „Je velmi důležité ověřovat, jaké jsou dopady zásahů úřadů, a to i v případě jednoduchých opatření, jako jsou právě zmíněné výstrahy u silnic. Jde o to, že dobré úmysly nemusejí vždy přinést dobré výsledky,“ varují badatelé.


Autor: František Prášil.

zpět na články

inzerce

nahoru