Otevřít menu
Doprava dnes
-

Více než 72 procent obětí loňských cyklistických nehod nemělo helmu. Jde hlavně o starší

Přes 72 procent cyklistů, kteří loni zemřeli při nehodách, nemělo přilbu. Celkově se jedná o 31 případů. Týká se to především starší generace, kdy většina obětí byla starší 55 let. Vyplývá to z údajů Centra pro dopravní výzkum. Vhodná helma dokáže podle studií zabránit až 80 procentům závažných zranění hlavy cyklistů. V České republice je povinná pouze pro děti do 18 let.

5:46 / 21. března 2022
Více než 72 procent obětí loňských cyklistických nehod nemělo helmu. Jde hlavně o staršíi

Foto: pixabay.com

"Často jsou to lidé, kteří za celý dosavadní život přilbu nepotřebovali a necítí potřebu si ji pořizovat ani ve vyšším věku," řekla Markéta Novotná, metodička dopravní výchovy z Týmu silniční bezpečnosti.

Statistiky sice uvádí, že v posledních letech ubývají počty nehod cyklistů s těžkým zraněním, ovšem nikoli těch s tragickým koncem. Svůj podíl na tom má i rozvoj elektrokol, kterých už v Česku jezdí stovky tisíc.

"Za posledních pět let evidujeme několik desítek usmrcených osob na elektrokolech, konkrétně loni šlo o pět usmrcených osob. I zde musíme bohužel konstatovat, že téměř tři čtvrtiny z nich neměly přilbu,“ zmínil Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Podle Evy Svobodové z pojišťovny Uniqa ovlivňuje závažnost úrazů na elektrokolech také skutečnost, že jsou mnohem těžší a dovolují pohyb i seniorům, jimž může chybět potřebná kondice.

Častou příčinou závažných zranění jsou i jízdy na sjezdových tratích, tzv. singletracky. "Tyto trasy jsou nebezpečné zejména pro nezkušené jezdce. I přes to, že cyklisté přilbu mají, často dochází při pádu z kola k těžkým zraněním zejména hlavy. Přilba se často rozbije a pacient se zraní, případně je špatně nasazena, a tím pádem při pádu neplní svoji funkci," vysvětlila Lucie Mikisková, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje. Podle ní však záchranáři v tomto případě řeší nejčastěji nehody koloběžkářů.

Pojišťovna Uniqa ročně eviduje i stovky případů, kdy sám cyklista za jízdy způsobí škodu na majetku nebo újmu na zdraví někomu jinému. "Zaznamenali jsme přejetí psa, kolizi dvou vozidel v důsledku zakolísání cyklisty při předjíždění nebo srážku dvou cyklistů v zatáčce s vážným zraněním. Dokonce máme zkušenost ze střetu cyklisty v plné rychlosti se splašeným koněm,“ vyjmenovala některé příklady Svobodová. Podle ní lze podobné incidenty hradit z pojištění občanské odpovědnosti.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru