Vítěz ŽSR 2023: Projektová příprava
V rámci soutěže Železniční stavba roku 2023 představujeme vítěze kategorie Projektová příprava.
Foto: V kategorii Projektová příprava zvítězil projekt VRT Moravská brána I. Zdroj: zeleznicnistavbaroku.cz
VRT Moravská brána I
V kategorii Projektová příprava zvítězila příprava jednoho z úseku budoucí VRT Moravská brána, která je projekčně rozdělena na tři celky.
VRT Moravská brána I začne u Prosenic, kde naváže na vysokorychlostní tratě vedoucí od Olomouce a Přerova. Její poloha bude kopírovat stávající tratě a to tím způsobem, aby minimalizovala další rozdělování krajiny, a zároveň co nejlépe zapadala do okolního prostředí. Na trase Moravské brány I pak bude vybudován tunel Slavíč, nejdelší tunel VRT Moravská brána.
V Hranicích vznikne pětimostí. Bude se jednat o technicky náročnou stavbu – o místo, kde se potkají nejen koleje vysokorychlostní tratě, ale spolu s tím se zde bude nacházet i propojení všech tratí či přeložka stávající železnice. Pro vysokorychlostní spoje, které do Hranic nebudou zajíždět, bude vysokorychlostní trať pokračovat dál, posléze na ni u dálnice D1 naváže úsek VRT Moravská brána II vedoucí do Ostravy.
VRT Moravská brána I poslouží výhradně osobní dopravě. Její přínos bude ale také pro dopravu nákladní, jež využije novou kapacitu na současné trati.
Od začátku tohoto projektu Správa železnic a projektanti společnosti AFRY projednávají vedení vysokorychlostní trati se samosprávami, obyvateli, spolky a dotčenými orgány. V reakci na jejich cenné podněty a připomínky doznal technický návrh řady změn tak, aby se podařilo najít kompromis.
Dodavatelem stavby byly společnosti AFRY CZ s.r.o. a ÅF-Infrastructure AB a Sagasta s.r.o.
Publikovala: Lucie Sogelová