Vláda dnes schválila změnu právní formy Ředitelství silnic a dálnic ČR. Od roku 2024 bude státním podnikem
Na svém dnešním zasedání vláda projednala a schválila změnu zákona o pozemních komunikacích, která umožní transformaci státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) na státní podnik. Návrh na změnu předložil ministr dopravy.
Změna právní formy na státní podnik zrychlí výstavbu a modernizaci strategické dopravní infrastruktury v Česku; zvýší výkon a efektivitu, kterou není ŘSD jako státní příspěvková organizace nyní schopna plnohodnotně zajistit; dále zajistí zvýšení atraktivity podniku na trhu práce a tím posílí konkurenceschopnost v získávání kvalifikovaných odborníků, kteří dlouhodobě chybí; umožní rovněž odpovědnější a hospodárnější vynakládání finanční prostředků a celkový nárůst kvality činnosti včetně efektivnějšího plánování činností.
„Vláda kromě řešení těch závažných kritických situací věnuje pozornost také důležitým systémovým změnám a jedno se dnes podařilo nastartovat,“ oznámil ministr dopravy Martin Kupka na dnešní tiskové konferenci po jednání kabinetu.
Nejde o zánik jednoho subjektu a zřízení nového. Dojde pouze ke změně právní formy již existující právnické osoby. Nedojde tak k odejímání majetku stávajícímu subjektu ani k přebírání majetku zřizovatelem či k jeho vkládání do státního podniku.
„Jedná se o přeměnu Ředitelství silnic a dálnic jako příspěvkové organizace na státní podnik se stejným názvem. Jde nám o to, abychom dokázali vytvořit pružnější podmínky pro práci klíčového správce dopravní infrastruktury a také klíčového investora. Státní podnik bude schopen vytvořit také lepší podmínky pro odměňování odborníků specifických, jak v oblasti dopravního inženýringu, tak například také v oblasti kybernetické bezpečnosti. Bude mít možnost se ještě více zaměřit na kvalitu a zkvalitnění práce v oblasti běžné údržby. Je to krok, o kterém se řadu let hovořilo. Schválením novely zákona o pozemních komunikacích tedy spouštíme ten proces s tím, že od 1.1.2024 by mělo ředitelství silnic a dálnic působit jako státní podnik,“ uvedl dnes ministr dopravy.
Jako státní podnik bude ŘSD moci samostatně vykonávat odborné činnosti v oblasti mostů, tunelů, inženýrských konstrukcí či dopravní telematiky. Zajistí si hlavní projektové inženýry, právníky, správce staveb a technické dozory v klíčových oblastech především z řad vlastních zaměstnanců. Externí dodavatele využije tam, kde to bude výhodnější vzhledem k novým podmínkách. Tímto sníží náklady na činnosti, jež jsou nyní zajišťovány třetí stranou.
Změnu právní formy ŘSD umožní novela zákona o pozemních komunikacích, díky níž bude mít ŘSD mimo jiné od 1. ledna 2024 „právo hospodařit s majetkem státu“.
Změna právní formy na státní podnik zrychlí výstavbu a modernizaci strategické dopravní infrastruktury v Česku; zvýší výkon a efektivitu, kterou není ŘSD jako státní příspěvková organizace nyní schopna plnohodnotně zajistit; dále zajistí zvýšení atraktivity podniku na trhu práce a tím posílí konkurenceschopnost v získávání kvalifikovaných odborníků, kteří dlouhodobě chybí; umožní rovněž odpovědnější a hospodárnější vynakládání finanční prostředků a celkový nárůst kvality činnosti včetně efektivnějšího plánování činností.
„Vláda kromě řešení těch závažných kritických situací věnuje pozornost také důležitým systémovým změnám a jedno se dnes podařilo nastartovat,“ oznámil ministr dopravy Martin Kupka na dnešní tiskové konferenci po jednání kabinetu.
Nejde o zánik jednoho subjektu a zřízení nového. Dojde pouze ke změně právní formy již existující právnické osoby. Nedojde tak k odejímání majetku stávajícímu subjektu ani k přebírání majetku zřizovatelem či k jeho vkládání do státního podniku.
„Jedná se o přeměnu Ředitelství silnic a dálnic jako příspěvkové organizace na státní podnik se stejným názvem. Jde nám o to, abychom dokázali vytvořit pružnější podmínky pro práci klíčového správce dopravní infrastruktury a také klíčového investora. Státní podnik bude schopen vytvořit také lepší podmínky pro odměňování odborníků specifických, jak v oblasti dopravního inženýringu, tak například také v oblasti kybernetické bezpečnosti. Bude mít možnost se ještě více zaměřit na kvalitu a zkvalitnění práce v oblasti běžné údržby. Je to krok, o kterém se řadu let hovořilo. Schválením novely zákona o pozemních komunikacích tedy spouštíme ten proces s tím, že od 1.1.2024 by mělo ředitelství silnic a dálnic působit jako státní podnik,“ uvedl dnes ministr dopravy.
Jako státní podnik bude ŘSD moci samostatně vykonávat odborné činnosti v oblasti mostů, tunelů, inženýrských konstrukcí či dopravní telematiky. Zajistí si hlavní projektové inženýry, právníky, správce staveb a technické dozory v klíčových oblastech především z řad vlastních zaměstnanců. Externí dodavatele využije tam, kde to bude výhodnější vzhledem k novým podmínkách. Tímto sníží náklady na činnosti, jež jsou nyní zajišťovány třetí stranou.
Změnu právní formy ŘSD umožní novela zákona o pozemních komunikacích, díky níž bude mít ŘSD mimo jiné od 1. ledna 2024 „právo hospodařit s majetkem státu“.
„Dramaticky širší a větší možnosti při správě majetku státu, jako je například operativní možnost instalace WIM, kontrola přetížených kamionů a okamžité vybírání pokut. Volnou inspirací je rakouský ASFINAG, kde to léta funguje dobře. Jako opozice to ve sněmovně podpoříme,“ uvedl k transformaci stínový ministr dopravy Martin Kolovratník (ODS).
Novelou dojde též k automatickému přechodu veškerých práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů se zaměstnanci příspěvkové organizace ŘSD na státní podnik.
Náklady na transformaci pokryje z části ŘSD a část bude financována z prostředků Ministerstva dopravy. V rozpočtech obou institucí se s těmito penězi již počítá, proto je z důvodu transformace nebude potřeba navyšovat.
Právní forma „státní podnik“ zajišťuje důležité státní činnosti. Umožňuje samostatnou obchodní činnost, avšak rozhodovací pravomoc zůstává zakladateli, v tomto případě tedy Ministerstva dopravy.
Novelou dojde též k automatickému přechodu veškerých práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů se zaměstnanci příspěvkové organizace ŘSD na státní podnik.
Náklady na transformaci pokryje z části ŘSD a část bude financována z prostředků Ministerstva dopravy. V rozpočtech obou institucí se s těmito penězi již počítá, proto je z důvodu transformace nebude potřeba navyšovat.
Právní forma „státní podnik“ zajišťuje důležité státní činnosti. Umožňuje samostatnou obchodní činnost, avšak rozhodovací pravomoc zůstává zakladateli, v tomto případě tedy Ministerstva dopravy.
Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: Důvodová zpráva ke změně zákona, tisková konference, MD)