Otevřít menu
Doprava dnes
-

Vlaky na koridoru mezi Prahou a Ostravou dál nabírají zpoždění. Výluky budou pokračovat ještě rok a půl

Na páteřním železničním koridoru mezi Prahou a Ostravou vlaky dál nabírají zpoždění. Z informací Českých drah vyplývá, že i přes prodloužení jízdní doby v jízdním řádu se zpoždění jednotlivých spojů pohybuje i v desítkách minut.

15:34 / 23. dubna 2022
Vlaky na koridoru mezi Prahou a Ostravou dál nabírají zpoždění. Výluky budou pokračovat ještě rok a půli

Foto: Profimedia.cz

Důvodem zpoždění jsou práce na trati. Ty jen během letošního roku budou pokračovat na čtyřech úsecích. Podle plánů Správy železnic by výluky měly skončit na konci příštího roku.

Velké výluky na trati mezi Prahou, Olomoucí i Brnem začaly loni. Správa železnic zahájila velké rekonstrukce na řadě úseků.  Započaté opravy potom prodloužily jízdní dobu části vlaků o desítky minut. Další byly odkloněny po náhradních trasách nebo nahrazeny autobusy. Opravy zahrnující například rekonstrukci kolejí, trakčního vedení, zabezpečovacích zařízení i sanaci některých úseků jsou podle správy nutné. Mají zvýšit kapacitu jednotlivých úseků a bezpečnost provozu na nich. Na některých částech by mělo dojít také ke zrychlení dopravy.

V letošním roce se stavební práce na koridoru Praha-Ostrava projeví nejvíce na úsecích Poříčany – Velim, Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí; dále pak na železničních uzlech v Pardubicích a Přerově. Částečný posun zaznamenali stavbaři u Poříčan na Kolínsku. Zde spustí zkušební provoz výhybky a navazující trati v délce 2,5 kilometru.

V následujícím roce budou pokračovat práce na modernizaci stanice v Pardubicích. Dělníci opraví také úsek Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Tam by se po dokončení v červenci 2023 měla vrátit dálková doprava z odklonové trasy na Brno, jež nyní vede přes Vysočinu. Výlukové plány na příští rok pak počítají i s pracemi na trati Přerov – Ostrava.

Stavby významně prodloužily jízdní doby řady vlaků. Z tohoto důvodu dopravci do letošních jízdních řádů zahrnuli u mnoha spojů prodloužení cesty v řádech desítek minut. Ani to však v praxi často nestačí. "Přestože jsou jízdní doby prodlouženy v řádu desítek minut, dochází kvůli výlukám k dalšímu velkému zpoždění vlaků. Průměrná výše zpoždění, která připadá na jeden vlak v úseku Praha - Olomouc, je přibližně 11,5 minuty," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle něj ale tímto komplikace pro dopravce nekončí. Větší problém představují případné mimořádné události v místech stavební činnosti s jednokolejným provozem (třeba při poškození trakčního vedení). "Takové mimořádnosti obvykle způsobí přerušení dopravy v délce desítek minut až hodin," uvedl Šťáhlavský.

Kvůli výlukám dopravci se Správou železnic pravidelně jednají a operativně řeší případná opatření. Například úprava jízdního řádu ČD na lince Praha - Brno - Rakousko/Maďarsko; vlaky Vindobona a Metropoliten/Hungaria budou ode dneška odjíždět z Prahy až o 19 minut dříve než dosud. "Rozsah možných opatření k eliminaci zpoždění je však limitován velkým rozsahem dopravy a vysokým počtem výluk," doplnil Šťáhlavský.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru