Otevřít menu
Doprava dnes
-

Vodík jako jedno z řešení energetické soběstačnosti i v dopravě! V Praze se konaly mezinárodní vodíkové konference

Naléhavost a zbavování se závislosti na fosilních palivech je v aktuální situaci velké téma i v dopravě. O tom se debatovalo na vodíkových konferencích, které se konaly od 22.3. do 25.3. 2022 v Praze. 

10:06 / 31. března 2022
Vodík jako jedno z řešení energetické soběstačnosti i v dopravě! V Praze se konaly mezinárodní vodíkové konference i

Foto: MPO

Na francouzském velvyslanectví, v Černínském paláci na Ministerstvu zahraničních věcí a v Comfort Hotel Prague City East vystoupili zástupci firem a sdružení z oblasti vodíkových technologií a představitelé státní správy z České republiky, Francie, Německa a Evropské unie.

Vývoj vodíkového meziměstského autobusu se připravuje ve Vysokém Mýtě

„Hlavními cíli české vodíkové strategie jsou snižování emisí skleníkových plynů a podpora ekonomického růstu. Ty nadále platí. Budeme ale nově klást ještě větší důraz na projekty, které nám umožní minimalizovat naši energetickou závislost,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela na konferenci, kterou organizovalo u příležitosti francouzského předsednictví velvyslanectví Francie v Praze.

Jeden z projektů, který probíhá v rámci IPCEI, významných projektů společného evropského zájmu, je vývoj vodíkového meziměstského autobusu připravovaný společností IVECO ve Vysokém Mýtě. „Jde o příklad česko – francouzské spolupráce, na které se budou podílet české vysoké školy a výzkumné instituce, stejně jako další firmy ve Francii a EU, říká zmocněnec ministra průmyslu a obchodu pro vodíkové technologie Petr Mervart.

CzechInvest 28. března uspořádal seminář na téma výstavba vodíkových plnících stanic!

V první polovině semináře vystoupili zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva dopravy, kteří prezentovali současnou vodíkovou situaci v dopravě v ČR. Následně představili budoucí plány ve vodíkové dopravě, které by mohly být splněny do roku 2030. Zmocněnci ministerstev vysvětlovali, jaké bychom měli mít ambice, jak výstavbu financovat a kde mají vodíkové plnící stanice stát. Následně vystoupili jednotliví zástupci firem, kteří buď realizují, nebo by mohli realizovat výstavbu budoucích vodíkových plnících čerpacích stanic. Ti zejména řešili, co v praxi brání jejich výstavbě. A také to, jaký způsob stavby těchto stanic nabízí.

Jako jeden z prvních vystoupil obchodní ředitel společnosti Adast Systems, a.s. Daniel Struž. Ten podotknul, že největší problém by mohl být s dodávkou materiálu, pokud se bude dovážet pouze po silnici. Na jeho slova navázal jednatel společnosti APT, spol. s r.o. Vladimír Dynda. Ten prezentoval úvahu o tom, proč výstavba vodíkových plnících stanic v ČR „drhne“. Podle něj je v ČR malá zkušenost s projektovou přípravou, poté je problém se zákonem o veřejných zakázkách. Výběr podle ceny nevede na nejlepšího zhotovitele a nejlevnější dodavatel rozhodujících komponentů nebývá nejspolehlivější, dodal. Dále doplnil, že dodací lhůty materiálu se neustále prodlužují a jsou nastaveny nereálně velké finanční garance.

Ing. Václav Holovčák, jednatel firmy Bonett Gas Sytems, sro, zase zmínil, co musí mít správná plnící vodíková stanice. „Taková plnící vodíková stanice musí mít vhodně navržený výkon a počet kompresorů, odpovídající počet výdejních míst, redundance nejen stojanů, ale i terminálů, dostatečně dimenzovaný sklad pro přímé plnění, správně navržené zóny s prostředím nebezpečí a reálný odhad výše investice,“ řekl. Vodíkové čerpací stanice mají dobu pro poskytování čerpání 10 – 15 let provozu, na což se musí brát zřetel.

Také vystoupili zástupci firem Tatsuno Europe a.s, Linde a mnoho dalších. Ti doplnili ostatní prezentující, že problém s výstavbou by mohl nastat i v ceně vodíku, kdy je drahá jeho výroba či přeprava. Podle firmy Linde by se projekty čerpacích stanic mohly finanče podpořit tím, že by se rozšířil model dotací i na dlouhodobý pronájem technologií nebo by se podpořil nákup vozidel veřejné dopravy, nákladní či manipulační techniky.

V druhé části programu vystoupili prezentující firem jako je například Hyundai nebo Toyota, které vyrábějí vodíková auta. Věnovali se tématům jako je dojezd, tankování, a navíc řešili ekologickou výhodu vodíkových aut, která dokáží filtrovat a čistit okolní vzduch.

Ve kterých městech se svezete městskou „vodíkovou“ dopravou?

Na semináři vystoupili navíc zástupci dvou měst, a to Ústí nad Labem a Ostravy. V Ústeckém kraji, a zejména přímo v Ústí nad Labem by měla městská doprava od roku 2025 jezdit právě na vodík. Město má na podzim dostat jeden provozní autobus od společnosti Solaris Urbino, který by měl být předchůdcem všeho. Za dopravní podnik Ostrava vystoupil předseda představenstva Daniel Morys, který zmínil, že vodíková doprava zatím není dobrý business. Dodal, že vodík je vhodný pro městskou dopravu a chtěli by ho využít. Zatím se v Ostravě jezdí na CNG.

Autor: Bc. Karel Geba

Vodík jako jedno z řešení energetické soběstačnosti i v dopravě! V Praze se konaly mezinárodní vodíkové konference Foto: IVECO BUS. Vodík jako jedno z řešení energetické soběstačnosti i v dopravě! V Praze se konaly mezinárodní vodíkové konference Foto: H2 Logic.
zpět na články

inzerce

nahoru