Otevřít menu
Doprava dnes
-

VUZ pozval vrcholové manažery a odborníky k diskusím o budoucnosti na české a slovenské železnici v rámci Česko-slovenské železniční konference

Během třetího a čtvrtého listopadu 2022 se uskutečnila první Česko-slovenská železniční konference, na které nechyběli odborníci a vrcholní manažeři. Tématem byla nejvíce budoucnost na českých a slovenských železničních. Konference proběhla pod záštitou Výzkumného ústavu železničního.

3:14 / 8. listopadu 2022
VUZ pozval vrcholové manažery a odborníky k diskusím o budoucnosti na české a slovenské železnici v rámci Česko-slovenské železniční konferencei

Foto: Martin Kupka na konferenci. Zdroj: Twitter Martina Kupky.

Na začátku listopadu se v Bratislavě na základě pozvání VUZ Slovakia a Výzkumného Ústavu Železničního sešli zástupci dopravních institucí České a Slovenské republiky a špičkoví odborníci a manažeři na první Česko-slovenské železniční konferenci. na základě pozvání VUZ Slovakia a Výzkumného Ústavu Železničního sešli zástupci dopravních institucí České a Slovenské republiky a špičkoví odborníci a manažeři na první Česko-slovenské železniční konferenci. Celou akci zahájil předseda představenstva a generální ředitel VUZ Martin Bělčík. „To, že nejsme plnohodnotnou součástí evropské železniční sítě, nás omezuje. Pomalé vlaky nás brzdí,“ řekl k úvodu premiér ČR Petr Fiala.

V prvním bloku panelové diskuse podtrhl šéf Českých drah Michal Krapinec fakt, že s Českou republikou se počítá v plánech na budování evropských vysokorychlostních tratí. O to, aby byl plně využívání i slovenský železniční koridor, usiluje i Slovensko, prohlásil Ján Lukáč, člen představenstva ZSSK.  I ostatní řečníci zdůrazňovali potřebu přesunu většího podílu zboží na železnici a s tím související nutnost drážní dopravu zrychlit a zefektivnit a pružně implementovat evropské specifikace a nařízení. Jak řekl Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo, železnice potřebuje evropský přístup a investice, ale také lepší schopnost finanční prostředky optimálně využívat.

Podle ministra dopravy ČR Martina Kupky, který vystoupil v druhém bloku diskusí, je to právě železnice, která má ze všech druhů dopravy největší budoucnost, přičemž důležitým úkolem je co nejefektivnější využití peněz investovaných do infrastruktury. „Na železniční konferenci v Bratislavě jsem mluvil o tom, jak důležitá je železnice pro naše národní dopravní systémy. Kolegům jsem také představil závěry neformálního setkání ministrů dopravy EU, kde jsme se zabývali dopady energetické krize na železniční sektor,“ řekl o akci Martin Kupka. Státní tajemník slovenského ministra dopravy Jaroslav Kmeť informoval, že Slovensko bude směřovat více financí do železnice. V současnosti se jedná o 0,4 % HDP ročně. K horkým tématům patřilo i železniční propojení s Ukrajinou, přehlednost a sjednocení předpisů v ČR a SR a zejména redukce provozu na regionálních tratích. Prezident Asociace železničních dopravců SR Ján Biznár poukázal na problémy slovenských železničních dopravců a doporučil, aby se Slovensko v oblasti drážní dopravní infrastruktury inspirovalo Českou republikou.

Velkou pozornost věnovali diskutující i vlakovému zabezpečení ETCS jako technologii 21. století a jeho zavádění na železnici, se kterým se pojí řada potíží a obav. Ministerstvo dopravy ČR stále počítá s termínem 2025, přičemž příští rok bude vyhodnoceno, jak dalece se pokročilo a teprve poté potencionálně diskutovat o tom, co to pro termín znamená.

Druhý konferenční den proběhl ve znamení odborných bloků zaměřených na alternativní technologie na železnici, zabezpečovací zařízení ETCS a jiné možnosti zvyšování bezpečnosti na železnici a také přípravu vysokorychlostních tratí a jejich projektování. Stejně jako den o den dříve vzbudila témata vznesená 1. česko-slovenskou železniční konferencí velký zájem odborné veřejnosti.

„Ukázalo se, že VUZ Slovakia a VUZ přišly s myšlenkou uspořádat česko-slovenskou konferenci a promluvit si tváří v tvář o problémech, se kterými bojujeme každý den, ve správnou chvíli – v době českého předsednictví EU a zároveň v období, kdy se intenzivně mluví o Green Dealu a snižování dopadu na životní prostředí. Jako vždy se ukázalo, že v praxi není vše tak jednoduché jako na papíře. Železniční sektor potřebuje silnou podporu a iniciativu jak ze strany státu, tak soukromého sektoru. VUZ je jako lídr v oblasti železničního výzkumu a zkušebnictví k dalšímu rozvoji železnice výrazně přispět,“ pronesl Martin Bělčík, generální ředitel VUZ.

Publikoval: Richard Mrkvička (Zdroj: VUZ)

zpět na články

inzerce

nahoru