„Vybudování sítě vysokorychlostních tratí je jedním z největších dopravních projektů následujících desetiletí,“ říká ministr dopravy Kupka
V novém infocentru na hlavním nádraží v Ústí nad Labem se lidé mohou nově dozvědět informace o stavbě plánované vysokorychlostní trati, jež se plánuje z Prahy až do Drážďan. Lidé by si také měli zjistit to, co VRT doopravdy je, k čemu slouží a jaké má výhody. To vše v tomto novém centru najdou. Navíc tato VRT vylepší cestování mezi Ústeckým a Karlovarským krajem.
„Vybudování sítě vysokorychlostních tratí je jedním z největších dopravních projektů následujících desetiletí. Proto je potřeba ho srozumitelně vysvětlit občanům i zástupcům měst a obcí, kterých se stavba týká. Trať jim zároveň přinese rychlejší možnost dopravy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Jak bude nová VRT fungovat a co to vlastně je?
Vysokorychlostní železnice je součástí běžného života ve většině vyspělých zemí, v některých již desítky let. V Evropě dosahují vlaky rychlosti až 320 km/h. Díky tomu mohou na středních vzdálenostech konkurovat také letecké dopravě. K vysokorychlostní železnici patří ale i rychlé regionální expresy, které značně zrychlují každodenní dojíždění za prací nebo vzděláním do velkých měst i z velmi vzdálených regionů.
Plánovaná vysokorychlostní trať v Ústeckém kraji má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu, tj. zhruba 30 minut. Nové centrální nádraží v krajském městě by mělo být poblíž současného západního nádraží. Za městem pak vlaky projedou tunelem pod Krušnými horami a vyústí až v Německu.
Zlepšení dopravy do Ústí nad Labem i Karlovarského kraje
Předpokládaná doba cestování do Drážďan bude méně než šedesát minut. Po vybudování odbočné větve na Most se dočká výrazného zlepšení dopravní obslužnosti nejen západní část Ústeckého kraje, ale i Karlovarský kraj. Součástí stavby jsou také dva terminály osobní dopravy umožňující přestup jak mezi dálkovými a regionálními vlaky, tak i mezi ostatními prostředky veřejné a individuální dopravy. Na jihu Ústeckého kraje se jedná o terminál Roudnice nad Labem VRT a v lokalitě stávajícího nádraží Ústí nad Labem západ o terminál Ústí nad Labem centrum.
Více informací o vysokorychlostních tratích najdete zde, kde si můžete poslechnout podcast Správy železnic o vysokorychlostní trati s vedoucím oddělení přípravy VRT Martinem Švehlíkem.
Autor článku: Bc. Karel Geba