Otevřít menu
Doprava dnes
-

Výpravní budova na hlavním nádraží v Plzni je již rok v rekonstrukci, kterou řídí Správa železnic

Památkově chráněná budova na hlavním nádraží v Plzni je v rekonstrukci, jež zašťiťuje Správa železnic. Rekonstrukce za 670 milionů korun začala před rokem, přičemž jsou hotové práce téměř za 100 milionů Kč. Obnova 115 let staré výpravní budovy musí být kvůli dotaci z EU dokončena do konce roku 2023. Stavbaři letos opraví střešní a obvodový plášť.

14:39 / 4. června 2022
Výpravní budova na hlavním nádraží v Plzni je již rok v rekonstrukci, kterou řídí Správa železnic i

Foto: Město Plzeň

V budově je od 10. ledna uzavřená spodní hala, přes niž chodilo k nástupištím nejvíc cestujících. Teď musí bočními vstupy z podchodu ze Šumavské i Železniční ulice a z prostoru před nádražím. "Spodní hala včetně vybavení se znovu otevře zhruba v dubnu  2023, dosud jsme prostavěli necelých 100 milionů," uvedl stavbyvedoucí Miroslav Kšír z Metrostavu. Na ni naváže přestavba horní haly, kde jsou teď dočasně pokladny a tabule s příjezdy a odjezdy. Budovou projde zhruba 19.000 cestujících denně.

Podle mluvčí SŽ Radky Pistoriusové se výpravní budova z roku 1907 takto komplexně nikdy neopravovala. "Loni se rekonstrukce soustředila na zázemí spodní haly a na centrální schodiště, kde budou nově dva eskalátory," uvedla. Letos jsou v plánu hlavní práce - tedy oprava krovu, nová střecha, fasády, podlahy s replikou historické dlažby, omítky a osvětlení. Stavbaři dále vymění všechny vnitřní rozvody a technologie, okna a dveře, což sníží energetickou náročnost budovy. Objekt začne odebírat levné teplo z plzeňské teplárny. Ve vyšších patrech budou mít nové zázemí administrativní a provozní složky SŽ a další dopravci. "Mírný nárůst ceny stavby bude. Po odkrytí konstrukcí historické budoby, byl odhalen skutečný stav objektu," uvedl šéf projektu Petr Toman ze SŽ.

Podle oblastního ředitele SŽ Radka Makovce budou ve spodní hale a před ní obchody a služby typu kadeřnictví, výdejní boxy i městská policie, což by mělo také oživit přednádraží. Hala bude hlavně sloužit k odbavení. Pokladny se přesunou pod schodiště za výtahy. Propojena budou spodní a horní hala dvěma výtahy a eskalátory podél hlavního schodiště, řekl Makovec. Podle Kšíra budou výtahy v provozu letos v červenci a bude se k nim chodit provizorním koridorem ze Šumavské ulice. Horní hala bude čekárnou s restaurací, kavárnou a lékárnou, před halou porostou stromy.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS), který si byl dnes stavbu prohlédnout, opravená budova určitě naláká na železnici nové pasažéry. "Už nyní po covidové pauze cestujících na železnici významně přibývá. Do Plzně jsem přijel úplně plným vlakem," řekl ministr. Podle něj se rekonstrukce dělá citlivě a v Plzni se podařilo najít rozumný kompromis mezi památkovou ochranou a náklady.

Podle Kšíra už jsou hotové nové stropy, část vyzdívek a za dva měsíce se bude sundávat hlavní střecha a hlavní kopule, která váží 160 tun. "Do konce roku by měla být základní plocha hlavní kopule v nové měděné krytině," řekl. Rekonstrukce navazuje na opravy kolejišť a nástupišť v minulých letech, které trvaly od roku 2011.

Dnešní rozsáhlá reprezentativní nádražní budova byla postavena v roce 1908. Projekt vypracoval architektonický atelier při vídeňském Ministerstvu železnic vedený architektem Karlem Immerem. Pod jeho dohledem se na návrhu podíleli také architekti Karl Holzhammar, Ignaz Bronner, Hans Ungelthün a Gustav Kulhavý. Nádražní budova je významnou památkou z období přelomu stylů romantického historismu a secese.

Publikoval: Dagmar Lánská (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru