Otevřít menu
Doprava dnes
-

Výroba letadel Canadair na hašení požárů bude po letech obnovena

Kanadská společnost De Havilland po letech obnoví provoz výrobní linky na letadla Canadair určená pro hašení požárů. Reaguje tak na hromadnou objednávku šesti evropských zemí na 22 letadel. Vedení firmy připisuje rostoucí zájem klimatickým změnám a stále častějším požárům.

17:29 / 21. července 2022
Výroba letadel Canadair na hašení požárů bude po letech obnovenai

Foto: Letoun pro hašení požárů Canadair (zdroj: wikipedie).

Zástupce firmy to uvedl v rozhovoru s deníkem Le Monde na aerosalonu ve Farnborough poblíž Londýna. „Už je to téměř deset let, co jsme neprodali ani nedodali žádný canadair,“ řekl viceprezident firmy Jean-Philippe Côté. Velké objednávce, kterou společně poslala Francie, Řecko, Itálie, Chorvatsko, Španělsko a Portugalsko, předcházelo podle Côtého 18 měsíců vyjednávání. Dalších šest strojů má objednaných Indonésie.

Cílem hromadné zakázky nebylo snížení ceny, ale zaručení jistého objemu výroby, aby se firmě vyplatilo investovat do obnovy linky, píše Le Monde. O spuštění výroby modelu Canadair DHC-515 firma rozhodla letos v březnu. De Havilland usiluje o certifikaci v roce 2025 a první dodávky plánuje o rok později. Katalogová cena letadla, které pomáhá s boji proti rozsáhlým požárům, je 35 milionů eur (859 milionů Kč).

Letoun dokáže nabrat až 6000 litrů vody

První canadair vyrobili v Kanadě v roce 1969, od té doby jich vzniklo 220. „V provozu jich je stále ještě 160, polovinu provozují v Evropě, druhou v Severní Americe,“ říká Côté a ujišťuje, že přes 20 let staré stroje jsou technicky v pořádku.

Francie, která v těchto dnech bojuje s rozsáhlými lesními požáry v departementu Gironde, už 12 canadairů vlastní. Ty nově objednané nenahradí ty starší, ale rozšíří stávající flotilu, která má kvůli častým požárům stále více práce. Zájem o nákup těchto strojů projevila také Austrálie. Členové Evropské unie ale podle výrobce dostanou při dodávkách přednost.

Trh s hasicími hydroplány je malý, vysvětluje Côté, proč canadair v podstatě nemá žádnou konkurenci. Letoun dokáže nabrat až 6000 litrů vody v jezeře, v řece nebo i na rozbouřeném moři a poté ji svrhnout na požár, aniž by mezitím přistál. Operaci může opakovat až patnáctkrát za hodinu, zatímco stroje konkurentů Airbus a Boeing uzpůsobené pro boj s ohněm musejí pokaždé přistát na letišti a nádrž s vodou naplnit.

 

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru