Otevřít menu
Doprava dnes
-

Vyšetřování pádu kabiny lanovky na Ještěd není ani po roce uzavřené. Chybí znalecký posudek

Multioborovou odbornou expertizu potřebují k uzavření vyšetřování loňské havárie lanovky policisté i Drážní inspekce. Její vypracování bylo zadáno Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Vyšetřovatelé ale znalecký posudek k dispozici zatím nemají.

19:51 / 31. října 2022
Vyšetřování pádu kabiny lanovky na Ještěd není ani po roce uzavřené. Chybí znalecký posudek  i

Foto: ČD

„Nemáme ho zatím a nedokážeme ani odhadnout, kdy přijde. Bez něj nemůžeme rozhodnout, takže je to stále ve stadiu prověřování," sdělila novinářům Ivana Baláková, regionální mluvčí policie, s tím, že policisté nikoho konkrétního dosud neobvinili; nehodu šetří pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Šetření bez odborného posouzení nemůže ukončit ani Drážní inspekce. „V tuto chvíli čekáme na posudek od policie, který se týká lanovky," uvedl Martin Drápal, mluvčí inspekce.

Tragickou nehodu 31.10. 2021 způsobilo přetržení tažného lana. Po pádu jedné ze dvou kabin pro 35 lidí zemřel průvodčí, který zde byl sám. Druhá kabina s třinácti cestujícími zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Z nehody vyvázli bez zranění díky rychlému zásahu průvodčího, kterému se podařilo aktivovat záchrannou brzdu. Tím kabinu, prudce sjíždějící k dolní stanici, zastavil.

Příčiny přetržení lana zatím nezná ani přednosta ještědské lanovky Vladimír Štěpán. „Netuším, proč by mělo prasknout. Nikdy jsme s tím neměli žádný problém," řekl. Od vybudování lanové dráhy byla loňská událost její první nehodou; nyní je mimo provoz.

Visutou dvoukabinovou lanovku vlastní České dráhy (ČD), které však nechtějí do její obnovy investovat. Z tohoto důvodu jednají o jejím převedení na město Liberec, vlastníka všech pozemků v lokalitě ještědského areálu.

Podle primátora Liberce Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) připravuje město s ČD podklady pro vypracování znaleckých posudků, na základě nichž bude možné stanovit kupní cenu. „Máme v plánu společně oslovit jeden znalecký ústav, aby vznikl jeden znalecký posudek a k němu potom ještě revizní. To znamená, abychom měli společné podklady a nemuseli pak třeba řešit, že každý bude mít svůj vlastní (posudek) a ten se bude významně lišit," doplnil primátor, který předpokládá, že výsledek budou mít nejpozději do půl roku.

Zastupitelé města letos v červnu také schválili podnět ke změně územního plánu, aby bylo možné lanovku prodloužit ke konečné stanici tramvaje. „To bude trvat zhruba tři čtvrtě roku než se změní územní plán," dodal Zámečník.

Primátor již dříve poznamenal, že budoucí podoba lanové dráhy by měla respektovat vzhled hotelu na Ještědu. O tom, jaký typ lanovky na Ještěd bude do budoucna jezdit, zatím není rozhodnuto. Pokud by město lanovku nezískalo, považoval by to za obrovskou chybu.

Stavba vyžaduje podle předběžných odhadů investici ve výši 250 až 300 milionů korun, které ale ani statuární město Liberec nechce platit samo. Hledá proto partnera na projektování, výstavbu a budoucí provoz lanovky. Kdy bude lanovka opět v provozu, zatím není jasné. Nejdříve se to podaří nejspíše až za několik let. „Budeme dělat vše pro to, aby se lidé svezli novou lanovkou v tomto volebním období," dodal Zámečník, přičemž toto volební období potrvá do podzimu 2026.

Ještědská lanovka patří k nejstarším lanovým drahám na našem území. V šikmé délce měří přibližně 1188 metrů, převýšení činí 402 metrů a podpírá ji jediný nosník o výšce 30 metrů. Jede rychlostí 36 kilometrů za hodinu. Záměr vybudovat lanovku na Ještěd pochází již z roku 1924, k zahájení výstavby ale došlo až v červnu 1932. Uvedení do provozu se dočkala o rok později. Jedinou velkou přestavbou prošla mezi roky 1971 a 1975.

 

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: ČTK, www.kraj-lbc.cz, www.cd.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru