Otevřít menu
Doprava dnes
-

Výstavba dálnice D4 bude ukončena letos v prosinci

Stavba dálnice D4 vstoupila do závěrečné sezony. Stavení práce byly kvůli zimnímu období dočasně přerušeny, znovu se rozběhnou v závislosti na klimatických podmínkách. Konec realizace projektu je naplánovaný na letošní prosinec.

14:05 / 31. ledna 2024
Výstavba dálnice D4 bude ukončena letos v prosincii

Foto: Stavební práce budou na D4 opět obnoveny, až tomu dovolí klimatické podmínky. Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

První český infrastrukturní PPP projekt, tedy výstavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, se posunul do závěrečné fáze. Na konci minulého roku totiž projekt dosáhl hranice téměř 80 % stavebních prací. Většina zemních prací již byla dokončena, letos proběhne např. příprava vozovkových vrstev či kompletní vybavení dálnice.

„Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že PPP projekty jako doplňkový nástroj k zajištění výstavby dopravní infrastruktury fungují. V příštích deseti letech budeme potřebovat investovat do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu 2,8 bilionu korun v cenách roku 2022. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu, s tzv. PPP projekty,“ informoval Martin Kupka, ministr dopravy.

Co nás letos na D4 čeká?

Na trase dálnice D4 by v první polovině roku 2024 měly být postupně připraveny všechny vozovky. Dojde jak položení podkladních vrstev ze štěrku a kamení, tak k položení asfaltové vrstvy. Finální vrstva vozovky pak bude položena v samotném závěru stavby. K tomuto kroku se přistoupilo z toho důvodu, aby nedošlo k zatížení nebo poškození vozovky stavební technikou.

„Naše strojní i lidské nasazení na tomto projektu je extrémní. Řidiči, kteří stavbu míjí, vidí, jak jim nový úsek D4 roste přímo před očima. Byť aktuálně klimatické podmínky nedovolují plné nasazení, práce přesto postupují dle plánu tak, aby jej řidiči mohli začít využívat na konci tohoto roku,“ sdělil Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS.

Letos budou také pokračovat stavební práce na 40 mostních konstrukcích zbudovaných na trase D4. Půjde např. o pokládku izolací či dodělání zábradlí. Podzim tohoto roku pak bude věnován různým dokončovacím pracím, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice.

Součástí stavby dálnice D4 je také operační centrum u křižovatky Lety a informační systém. V letošním roce budou na dálnici instalovány kabelové rozvody, jež se budou sbíhat do operačního střediska v Letech. Informační systém je tvořen např. SOS tísňovými telefony, meteostanicemi či informačními panely.

Na jaře letošního roku budou rovněž zahájeny hlavní práce na stavbě odpočívek u Krsic. Zde se vybuduje kompletní zázemí pro odpočinek řidičů, mimo jiné zde bude realizována výstavba 246 parkovacích míst.

Během jarních měsíců dojde také na obou stranách dálnice D4 k vysetí speciální travní směsi, jež v této lokalitě podpoří rozvoj biodiverzity.

Použití technologie BIM

Dostavba D4 je největší liniovou stavbou v České republice, jež využívá technologii BIM. Ta umožňuje dálnici D4 mít své digitální dvojče, které obsahuje veškeré informace o jednotlivých součástech dálnice a klíčovou dokumentaci, jako jsou kolaudační rozhodnutí a manuály.

Projekt výstavy 32 kilometrů dálnice vedoucí z Příbrami do Písku realizuje sdružení Via Salis. Jeho zadavatelem je Ministerstvo dopravy České republiky.

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: Ministerstvo dopravy ČR)

Výstavba dálnice D4 bude ukončena letos v prosinci Foto: Dálnice D4 bude dlouhá 32 km. Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR.
zpět na články

inzerce

nahoru