Otevřít menu
Doprava dnes
-

Z programu CEF dostala Správa železnic dotaci 7,9 miliardy korun! Do čeho peníze půjdou?

Správa železnic dokázala získat další dotaci. Tentokrát to je dotace CEF (Connecting Europe Facility - CEF), tedy z Nástroje pro propojení Evropy. V první výzvě programu v noveém dotačním období 2021 - 2027 získalo podporu 9 projektů! Dotace dosahuje výše 7,9 miliardy korun. Tyto finance se investují do několika projektů!

22:30 / 29. června 2022
Z programu CEF dostala Správa železnic dotaci 7,9 miliardy korun! Do čeho peníze půjdou?i

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Ministerstvo dopravy.

Prostředky CEF byly přiděleny i na softwarové řešení provozních aplikací Správy železnic

Dotace v celkové výši 7,9 miliardy korun půjde na několik modernizačních akcí na železniční infrastruktuře, instalaci zabezpečení ETCS na koridorových tratích a přípravu vysokorychlostních tratí. Prostředky CEF byly přiděleny i na softwarové řešení provozních aplikací Správy železnic. Průměrná míra zapojení evropských zdrojů je u stavebních projektů 82,4 procenta ze způsobilých výdajů, u projektů projektové přípravy pak 50 procent. U technologických staveb ETCS je přidělena jednotková dotace na kilometr instalace tohoto systému.


Preferovány byly zejména projekty modernizace železniční infrastruktury, úspěch zaznamenaly i technologické projekty instalace ETCS na tratích TEN-T:

  1. Rekonstrukce ŽST Vsetín
  2. Optimalizace traťového úseku Čelákovice – Mstětice
  3. Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov
  4. Optimalizace traťového úseku Děčín východ – Děčín-Prostřední Žleb
  5. Modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště
  6. ETCS státní hranice Německo – Dolní Žleb – Kralupy nad Vltavou
  7. ETCS Praha-Uhříněves – Praha hl. n. – Lysá nad Labem – Milovice

V oblasti vysokorychlostních tratí získala Správa železnic vůbec první dotaci

V oblasti vysokorychlostních tratí získala Správa železnic vůbec první dotaci, a to na zpracování projektové dokumentace VRT Praha – Lovosice – Ústí nad Labem – státní hranice Německo. Podpora se týká dokumentací pro územní rozhodnutí pro úseky Praha-Balabenka – Lovosice a Ústí nad Labem – přeshraniční tunel po státní hranici s Německem. Součástí projektu je projektová příprava vysokorychlostních terminálů Roudnice nad Labem a Ústí nad Labem. Příprava přeshraničního tunelu probíhá ve spolupráci s Deutsche Bahn.

Podpořeny budou i Informační systémy pro jízdní řády. Správa železnic úspěšně požádala prostřednictvím hlavního partnera asociace správců železniční infrastruktury RailNetEurope o dotaci ve výši 20,3 milionu korun na Digitální řízení kapacity železniční infrastruktury včetně přeshraničních úseků. Jedná se o pořízení softwaru a hardwaru umožňujícího koordinaci a výměnu dat pro přidělení kapacity dráhy jednotlivým dopravcům. O další prostředky z programu CEF se Správa železnic bude ucházet v právě otevřené výzvě na infrastrukturu pro smíšené civilně-vojenské využití a ve druhé výzvě CEF, která bude vyhlášena letos na podzim pro infrastrukturní a technologické projekty včetně projektové přípravy VRT.

Připravovaná vysokorychlostní trať z Prahy do Ústí nad Labem a Drážďan propojí Českou republiku se zeměmi západní Evropy. K její výstavbě vypomůže právě dotace z CEF. Výrazně se tímto projektem zrychlí nejen cestování do Německa, ale rovněž zlepší dopravní dostupnost do severních Čech. Rychlejší spojení do dalších částí regionu zajistí odbočná větev do Loun a Mostu, která je připravovaná v další fázi výstavby sítě VRT.

Publikoval: Dagmar Lánská (Zdroj: Správa železnic)

 

zpět na články

inzerce

nahoru