Otevřít menu
Doprava dnes
-

Zabliká, zapípá a tramvaj bezpečně zastaví

Dopravní podnik Ostrava nasazuje do všech 39 provozovaných tramvají Stadler unikátní technologii, která pomáhá předcházet kolizím. Celková cena za instalaci antikolizního systému vyjde na více než 26 milionů korun a je hrazena ze zdrojů dopravce. Systém má zvýšit bezpečnost.

7:35 / 25. srpna 2022
Zabliká, zapípá a tramvaj bezpečně zastavíi

Foto: www.sdp-cr.cz

Antikolizní systém pracuje ve třech krocích – na potenciální překážku upozorní řidiče nejprve výstražná ikona na palubním počítači, poté se ozve zvukový výstražný signál, a pokud řidič na výstrahu nereaguje, spustí řídicí systém vozidla samočinné brzdění tramvaje.

Novou technologii úspěšně otestoval Dopravní podnik Ostrava (DPO) v uplynulých měsících na dvou tramvajích Stadler. „Testování a kalibrace antikolizního systému trvalo déle, než jsme původně plánovali. Výsledkem je ale spolehlivý systém. Věříme, že čas věnovaný zdokonalování softwaru ocení nejen naši řidiči, ale především naši cestující, jejichž bezpečí při cestování ostravskou MHD je tak chráněno zase o další úroveň výš,“ objasnil Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO.

První dva prototypy, včetně konstrukčních prací a vývoje, stály bezmála pět milionů korun.

„Být nejmodernějším dopravním podnikem znamená být především podnikem bezpečným. Na tom v Dopravním podniku Ostrava dlouhodobě pracují a antikolizní systém na tramvajích Stadler je dalším střípkem daleko větší skládačky,“ upozornil Miroslav Svozil, náměstek ostravského primátora pro dopravu a dále dodal: „Ochranu cestujících v ostravské MHD vedle antikolizních systémů doplňují kamery ve vozidlech a na zastávkách nebo cestujícími dlouhodobě oblíbení asistenti přepravy.“

Systém ochrany cestujících, vozidel i dalších účastníků provozu umí identifikovat překážku na přímé koleji na vzdálenost až 80 metrů. Přitom sleduje pevné překážky a všechna ostatní vozidla, chodce nevyjímaje.

Při nečinnosti řidiče začne systém brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou (pokud to bude možné), eventuálně alespoň výrazně snížil rychlost, a tím v nejvyšší možné míře omezil následky střetu.

Systém se podobá technologii použité v osobních vozidlech. Ačkoli nepřebírá stoprocentní odpovědnost za řidiče, protože se pohybuje v rámci svých technických limitů, značně snižuje riziko a následky mimořádné události.

O instalaci antikolizního systému uvažuje DPO rovněž v případě tramvají Škoda 39T, tedy u nejnovějších přírůstků vozového parku.

 

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: www.sdp-cr.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru