Zájem společností o lokomotivy vybavené ETCS se zvýšil
Druhou českou firmou působící v železničním stavitelství, jež se rozhodla pro vlastní lokomotivu, se stala stavební společnost Hrochostroj ze skupiny Enteria. Na základě smlouvy s výrobcem CZ LOKO rozšíří lokomotiva EffiShunter 1000 v polovině roku 2024 flotilu stavebních strojů na obnovu a údržbu tratí.
K pořízení vlastní lokomotivy motivuje firmy na železnici blížící se povinný evropský zabezpečovač ETCS
„Mezi významnými hráči tuzemského železničního stavitelství registrujeme zvýšený zájem o naše lokomotivy vybavené evropským zabezpečovačem ETCS. Jen tato vozidla a vlaky budou moci od ledna 2025 vyjet na nejvytíženější české železniční koridory. Ostatní se na něj nedostanou. Kdo na to nestihne zareagovat včas, bude v nevýhodě,“ vysvětil Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.
„Pro nás to byl rozhodující důvod. Problematika ETCS nás velmi postihuje, a proto jsme se ji rozhodli včas řešit objednávkou lokomotivy s požadovaným vybavením. Usnadní nám to především přepravu strojů mezi jednotlivými stavbami po koridorových tratích. A pak také posun a traťovou službu při dopravě stavebních hmot a materiálů,“ řekl k rozhodnutí společnosti Hrochostroj předseda představenstva Martin Varecha.
Samostatné přepravy speciálních hnacích vozidel bez implementace mobilní části ETCS budou podle něj budou velmi problematické a komplikované. „Nový EffiShunter nám to částečně pomůže vyřešit, i když věříme ještě v další možná řešení,“ dodal k pořízení nové lokomotivy.
Stavební společnost Hrochostroj působí od roku 2015 na trhu. Zabývá se provozováním těžké kolejové mechanizace pro údržbu a rekonstrukci železničního svršku. Jeho cílem je zaujmout pozici silného partnera v oblasti těžké kolejové mechanizace.
Na novou situaci už v loňském roce zareagovala objednávkou Subterra. Ta se letos v dubnu stala prvním českým soukromým provozovatelem EffiShunteru 1000 se systémem ETCS. O údržbu tohoto zařízení a servis se postará CZ LOKO.
„Výhradní provoz vlaků pod dohledem systému ETCS se bude postupně rozšiřovat i na další tratě. Je to evropský trend, patrný i v dalších zemích. I zde máme už uzavřené kontrakty s firmami, podílejícími se na budování železniční dopravní infrastruktury,“ doplnil Jan Kutálek.
V Evropě se čtyřnápravový EffiShunter 1000 prosadil spolehlivým a ekonomickým provozem. Již standardně se vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Pro zahraniční trhy je navíc doplněn také národním zabezpečovačem, což umožňuje jeho využití na posunu i v plnohodnotné traťové službě.
Publikoval: Filip Červinka (zdroj: CZ LOKO)
