Otevřít menu
Doprava dnes
-

Zajímavosti ze světa železnice: Mohutný kamenný most zprovozněn již v roce 1900

Na železniční trati Liberec-Česká Lípa v údolí říčky Rokytky ve vesnici Novina u Kryštofova Údolí se nachází mohutný kamenný železniční viadukt, který byl zprovozněn již v roce 1900. 

14:49 / 26. listopadu 2021
Zajímavosti ze světa železnice: Mohutný kamenný most zprovozněn již v roce 1900i

Foto: kudyznudy.cz

Stavbu viaduktu prováděla vídeňská firma Bruder Redlich & Berger. Autorem stavby dráhy je Herrmann Rosche, který se stal v roce 1897 generálním ředitelem společnosti Ústecko – teplické dráhy pro hospodárné zásobování severních Čech z Krušnohorské pánevní oblasti. Viadukt je dlouhý 202 metrů a nejvyšší pilíře dosahují výšky 27 metrů, tvořených čtrnácti poli o rozpětí 12 metrů polí šířky. 

Půdorysně prochází v oblouku o poloměru 420 metrů. Na stavbu byl použit diorit, vytěžený při hloubení tunelu této trati pod Ještědským hřebenem. Obklad a parapety jsou z liberecké žuly. Vzniklo zde dílo, které vrostlé do terénu, může být příkladnou ukázkou nejen unikátní mostní konstrukce, ale i významným technickým dílem, které od svého vzniku není rušivým krajinným prvkem. Stává se obdivovaným krajinným prvkem a je dokladem tvůrčí invence člověka v zapojení technického díla do krajiny. Most je proto významnou kulturní památkou zapsanou v Ústředním seznamu kulturních památek.

 

Autor: Mgr. Petr Dejnožka (Zdroj: wikipedia)

Zajímavosti ze světa železnice: Mohutný kamenný most zprovozněn již v roce 1900 Foto: kudyznudy.cz. Zajímavosti ze světa železnice: Mohutný kamenný most zprovozněn již v roce 1900 Foto: kudyznudy.cz. Zajímavosti ze světa železnice: Mohutný kamenný most zprovozněn již v roce 1900 Foto: kudyznudy.cz.
zpět na články

inzerce

nahoru