Otevřít menu
Doprava dnes
-

Zaměstnanci brněnského dopravního podniku stojí před novým projektem

V rámci projektu s názvem Mario budou pracovníci komínské vozovny Dopravního podniku města Brna sami sestavovat nové trolejbusy SOR TNS 12. Na první dva už jim výrobce SOR Libchavy doručil karoserie a komponenty. Vozy by mohly vyjet začátkem příštího roku.

17:49 / 4. září 2022
Zaměstnanci brněnského dopravního podniku stojí před novým projektem i

Foto: www.sdp-cr.cz

Zkušenosti s kompletováním vozů Dopravní podnik města Brna (DPMB) již má. Před trolejbusy podobným způsobem sestavoval také tramvaje.

V případě, že se i tento postup osvědčí, může dopravce nakoupit díly potřebné ke složení dalších 38 trolejbusů za stejnou cenu. Za 40 trolejbusů zaplatí 298 460 000 korun, tedy 7,4 miliónu korun za kus. Vzhledem k současným cenám na trhu včetně nákladů na montáž ušetří podnik na jednom vozu asi 2,5 miliónu korun. Celkově se potom ve srovnání s nákupem hotových vozů jedná o úsporu 100 miliónů korun.

„Rámcová smlouva nám umožňuje do konce roku 2025 nakoupit dalších až 38 vozů tohoto typu za stejnou cenu. Rádi jí využijeme, protože provoz trolejbusů je v rámci ekologizace městské hromadné dopravy jednou z možných cest, jak splnit limity pro emise CO2 stanovené pro městskou hromadnou dopravu,“ vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.

 DPMB předpokládá, že by vozy s cestujícími mohly vyjet začátkem příštího roku.

„Jsem pyšná na náš dopravní podnik, že má jako jediný v republice tak dobré zázemí a kvalitní pracovníky, že dovede sám kompletovat vlastní vozy. V případě trolejbusů SOR TNS 12 tak uspoří 100 miliónů korun. Ekonomicky i provozně je výhodná i montáž 41 tramvají Drak v medláneckých dílnách – projekt je za polovinou a velmi se osvědčil. I díky takovým úsporám může jít obnova vozového parku dopravního podniku v Brně rychleji kupředu,“ řekla Markéta Vaňková, primátorka města Brna.

Na sestavování trolejbusů bude ve vozovně Komín pracovat asi 20 zaměstnanců. Nejčastěji půjde o elektrikáře a mechaniky. Samotná kompletace vozu nepřesáhne dobu dvou měsíců. Výrobce do dílen dodal karoserie vozů a komponenty. Místní pracovníci nyní provedou montáž kabelových rozvodů, elektrické výzbroje a motorů. „Pak ale nastává období oživování, testování funkcí, zkoušek a revizí. Na úplném konci požádáme Drážní úřad o uvedení do zkušebního provozu a vůz bude moci poprvé vyjet s cestujícími. Předpokládám, že do zkušebního provozu se první vůz dostane na podzim, s cestujícími by mohl vyjet na začátku příštího roku,“ dodal generální ředitel.

Trolejbusy SOR TNS 12 jsou standardní nízkopodlažní vozy s celovozovou klimatizací a délkou 12 metrů. V brněnském provozu nahradí trolejbusy 21Tr a 14Tr. Objeví se rovněž na všech trolejbusových linkách, na něž dopravce nasazuje kapacitnější kloubové vozy, kromě linky č. 25, 26 a 37.

Publikoval: Filip Červinka (zdroj: www.sdp-cr.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru