Západní obchvat Plzně by se měl řidičům otevřít v únoru 2023
Západní obchvat Plzně, největší silniční stavba Plzeňského kraje za 2,2 miliardy Kč, by se měl řidičům otevřít v únoru příštího roku. Stavbaři zatím zvládají problémy s nedostatkem i zdražováním některých materiálů i s odchodem ukrajinských zaměstnanců.
Termín dokončení a spuštění do zkušebního provozu v únoru zatím není ohrožen, řekl ČTK při pondělní prohlídce stavby 21. 3. 2022 náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Kraj zatím podle něj nepředpokládá zvýšení ceny díla vinou zdražování materiálů, ale bude s dodavateli jednat.
Podle Čížka je teď situace hodně těžká, protože nikdo nečekal, že nebude materiál, hlavně pro výrobu asfaltu. Rafinérie v ČR a Polsku nejsou podle něj schopné zpracovávat jinou ropu než z Ruska. „Už vyčíslujeme, co nás to stojí navíc vzhledem k okolnostem, které jsme nemohli předvídat při podání nabídky,“ uvedl Zdeněk Pilík, generální ředitel firmy Berger Bohemia, která vede stavební konsorcium. Podle předběžných odhadů půjde o desítky milionů korun navíc. „Dodavatelé budou vše upřesňovat, půjde o krizové permanentní jednání o situaci, abychom hlavně dodrželi termíny,“ uvedl Čížek.
Podle hejtmana Rudolfa Špotáka (Piráti) je budovaná druhá a poslední etapa městského okruhu, která je dlouhá 3,6 kilometru, zcela zásadní pro odlehčení dopravní zátěže Plzně, zejména pro odvedení dopravy z přetížené Karlovarské a Klatovské třídy, a pro propojení průmyslových zón od dálnice D5 směrem na Karlovy Vary. „Prostavěno je 1,462 miliardy korun, z čehož kraj uhradil 1,281 miliardy a město 181 milionů,“ uvedl náměstek hejtmana pro ekonomiku Roman Zarzycký (ANO). Z dotace IROP ve výši 1,54 miliardy korun EU proplatila kraji 854 milionů Kč.
Stavba běží, ale potýká se s komplikacemi s lidskými zdroji
„Stavba běží po celé délce trasy. Nejzásadnější, nejdražší a nejsložitější je mostní estakáda mezi městskými částmi Křimice a Radčice, na které je kompletně dokončena nosná konstrukce. Je dlouhá 1,3 kilometru a bude stát necelých 700 milionů,“ uvedl šéf stavby Matěj Brož z Berger Bohemia. Podle něj ze stavby odešly vinou válečného konfliktu desítky Ukrajinců. „Pracujeme na tom, aby sem byli přesunuti lidé z jiných staveb,“ uvedl.
Na staveništi je teď přes 100 pracovníků, v plné sezoně jich bylo 250 až 300. „Stavba pokračuje s omezeními. Rozbíhá se po zimním útlumu a komplikuje ji situace s lidskými zdroji. Teď budeme dávat výhledy, jaký vliv to na dokončení bude mít,“ uvedl Pilík.
Mostní estakáda začíná vedle Chebské ulice v Křimicích a končí nad radčickými skalami. Nejtěžší bylo podle Brože její založení v údolí Mže, kde řeka meandruje. „Podle toho, co počasí dovolí, pracujeme na izolacích, římsách, vozovkovém souvrství a mostních závěrech,“ uvedl Brož. Dále tam vzniknou svodidla, protihlukové stěny a pod estakádou se ve druhé půlce roku opraví polní cesty, cyklostezky a další komunikace. S dokončením estakády se počítá na podzim, ale podle Brože je dalším obrovským problémem nedostatek hydroizolací. Na stavbě je dalších sedm mostních objektů - čtyři silniční nadjezdy a tři biokoridory.
Podle Brože se hlavní trasa pomalu zařezává do vrchu Sylván a směrem k Chotíkovu ústí na dokončené okružní křižovatce na silnici I/20 na výpadovce na Karlovy Vary. Plzeň staví napojení městské části Vinice. Na hlavní trasu obchvatu se napojí na mimoúrovňové křižovatce Sylván. Dokončeno je také odvodnění hlavní trasy. „A s dubnem se po etapách pustíme do konstrukčních vrstev a do jejího finálního dokončení,“ dodal.
Publikoval: Bc. Filip Červinka (Zdroj: ČTK)