Západní obchvat Plzně je v předstihu, část pracovníků se ale vrací na Ukrajinu
Západní obchvat Plzně, největší silniční stavba Plzeňského kraje za 2,2 miliardy Kč s DPH , je zatím v předstihu a řidiči po něm měli začít jezdit už koncem tohoto roku. Smluvní termín dokončení je konec března 2023. Vinou válečného konfliktu na Ukrajině, kdy hrozí problémy s nedostatkem ukrajinských zaměstnanců, se může dokončení stavby posunout. Stavbaři zatím ale jedou podle plánu, i když jim odcházejí Ukrajinci, zjistila dnes ČTK od dodavatelů.
Podle Martina Víta, náměstka krajské správy a údržby silnic (SÚS), jež je hlavním investorem silnice o délce 3,6 kilometru, jsou proinvestovány dvě třetiny nákladů a na letošek zbývá asi 600 milionů Kč.
"Ze stavby nám odjelo zhruba 70 ukrajinských zaměstnanců, ale zatím to nemá vliv na termín, protože je to čerstvé. Pokud to bude trvat krátkou dobu, podaří se nám je nahradit z jiných zdrojů. Pokud by to trvalo déle, může to být jinak," uvedl ředitel plzeňského závodu Metrostavu Václav Apolín. Potvrdil, že stavba je v mírném předstihu, a tak současná situace nezpůsobuje firmě takové problémy. "Zatím, uvidíme, jak to bude dál," uvedl. Podle něj je v současné situaci odvážné tvrzení, že by se obchvat mohl zprovoznit do konce roku.
Plzeňská firma Berger Bohemia, která vede stavební konsorcium, zatím také pracuje naplno a je v mírném předstihu. "Máme 24 ukrajinských dělníků (asi deset procent z celkového počtu zaměstnanců firmy), z toho tři se už nemohli vrátit, protože odjeli na zimu na Ukrajinu a zatím je zpět nepustili," řekl generální ředitel Zdeněk Pilík. Firmy cítí nejistotu v tom, co bude dál.
Dodavatelé pracovali celou zimu kromě několika dnů na Vánoce. "Děláme pro to interně maximum. Všechny plány dosud ukazovaly, že by to šlo stihnout do konce letošního roku, pokud nám bude přát počasí a nezhroutí se nijak zásadně dodavatelský systém. Stavba teď jede nad očekávání, ale může se stát něco, co ji zadrhne," uvedl Pilík. Jako příklad uvedl chybějící hydroizolaci na most, protože koncern BASF zrušil výrobu produktu. Podle Pilíka běží všechny zemní práce i stavby dalších mostů směrem ke Globusu.
Hotová je hrubá konstrukce nejdražší a nejsložitější části, mostní estakády mezi městskými částmi Křimice a Radčice, dlouhá téměř 1,3 kilometru, která bude stát kolem půl miliardy. Plzeňský západní okruh je podle Víta největší stavbou v ČR, kterou podpořil evropský program IROP.
Publikoval: Jakub Cimburek (zdroj: ČTK)