Zastupitelé Středočeského kraje schválili plán rozvoje veřejné dopravy. Peníze mu na něj ale stačit nebudou
Zastupitelé Středočeského kraje schválili plán rozvoje a zajištění financování veřejné dopravy. Plán obsahuje informace o stavu a finanční situaci veřejné dopravy, rozvojových záměrech, plánu obnovy vozového parku anebo budoucí smluvní zajištění v systému PID.
Krajští zastupitelé posvětili rozvoj veřejné dopravy. V rámci té železniční je v plánu nahradit některá nejvíce zastaralá vozidla. Na konci příštího roku by měly vyjet na linky S6 (Praha – Rudná – Beroun) a S75 (Beroun – Rakovník) motorové jednotky PESA. O rok později pak vyjedou elektrické jednotky RegioPanter s kapacitou 240 cestujících.
Výhledově počítá Středočeský kraj s dokončením modernizace trati z Prahy do Kladna nebo změnou napájecí soustavy na trati z Prahy do Berouna. Dále je cílem zajistit zhruba 60 jednotek pro 400 cestujících. Ty mají být náhradou CityElefantů, které by měly definitivně skončit v roce 2044. „Postupem let bychom měli společně s dopravci a Prahou investovat do obnovy techniky asi 45 miliard korun,“ uvedl Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Kraj by také rád zavedl nové spoje z Prahy do Mladé Boleslavi přes Lysou nad Labem. V budoucnu by měla být nasazována i první vozidla na alternativní pohon (uvažuje se o Posázaví, Benešovsku, Berounsku, Kladensku a Mladoboleslavsku).
U autobusové dopravy již kraj některé kroky vedoucí k rozvoji dopravy provedl. V návaznosti na skončení stávajících smluv v listopadu 2024 běží výběrová řízení na nové dopravce, kteří budou zajišťovat dopravu od prosince 2024.
Proběhnou i tendry na nové železniční dopravce po roce 2029. Tou dobou vyprší stávající smlouva s Českými drahami. Zastupitelé by tyto veřejné zakázky rádi vypsali už v roce 2023 z toho důvodu, aby měli dopravci dost času se připravit a zajistit si u výrobců nová vozidla.
Už nyní je jasné, že kraj nebude schopen financovat rozvoj dopravy sám. „Podpora státu je nezbytná, ideálně prostřednictvím změněného systému rozpočtového určení daní, na kterém kraj ročně tratí miliardy korun. Dále by měl stát navýšit objem peněz, které krajům vyplácí jako svůj podíl financování železniční dopravy tak, aby bylo dodrženo stanovené procento sjednané mezi státem a kraji ve smlouvě. Nemluvě o tom, že dále nám významně vzrostou náklady při zavádění bezemisních autobusů, a především budování potřebné infrastruktury. Bude to v řádech miliard korun ročně. V realistické variantě vývoje výdajů očekáváme, že v roce 2034 budou výdaje na dopravní obslužnost ve výši až 7,3 miliardy korun ročně v dnešních cenách, jedná se tedy téměř o zdvojnásobení oproti současnému stavu,“ dodal Borecký.
Aktuálně ve Středočeském kraji realizuje veřejnou dopravu více než 30 autobusových a železničních dopravců, kteří zajišťují přepravu pro více než 300 tis. cestujících denně. Počet cestujících každým rokem přibývá.
Publikoval: Karel Geba (zdroj: Středočeský kraj)