Otevřít menu
Doprava dnes
-

Železniční konference: realizace vysokorychlostních tratí se blíží

Pardubické hlavní nádraží se stalo v termínu od 16. do 17. září na dva dny železničním středobodem celé České republiky. Do města perníku se totiž sjela celá železniční špička, aby zde na konferenci diskutovala a veřejnosti představila provozní model vysokorychlostních železnic, jejichž realizace se v naší zemi očekává již okolo roku 2025.

10:21 / 17. září 2021
Železniční konference: realizace vysokorychlostních tratí se blíží

V pořadí již 7. železniční konference měla zcela jasné téma – vysokorychlostní železnice v České republice, jejich model rychlých spojení a služby, které bude nabízet cestujícím. Velký projekt dostává zelenou a již nyní se chystá příprava velkého železničního boomu, který bude v naší zemi minimálně následující dvě desetiletí posouvat stále dopředu železniční dopravu.

V současné době se plně pracuje na tom, aby se do roku 2025 plně zahájila výstavba tratí do Polabí, v jižní části od Brna a Moravská brána, o dva roky později se mluví o vysokorychlostní trati směrem na německé Drážďany. Další budou následovat. „V příštích dvaceti letech to bude největší veřejný projekt, který znamená obrovský zlom v dopravě. Být z Prahy v Brně do jedné hodiny? Teď nepředstavitelné. V budování dopravní infrastruktury se zařadíme mezi prvoligové hráče napříč celou Evropou,“ vyjádřil svá očekávání od vysokorychlostních tratí ministr dopravy Karel Havlíček.

Na Železniční konferenci odpověděl i na častou otázku, kde vzít na tento obrovský projekt peníze. „Většina financí musí jít z evropských zdrojů, ale musíme zapojit i národní rozpočty a v současné době je otázkou, zda nezapojit také privátní zdroje. Státní rozpočet nemá kapacitu na tak výraznou podporu tohoto projektu,“ poodhalil.

Zároveň potěšil i české firmy, kterým přislíbil účast na budování sítě vysokorychlostních tratí. „Musí dostat šanci čeští hráči, ale samozřejmě by měli spolupracovat se zahraničními společnostmi,“ popsal ministr dopravy otázku realizace samotných tratí.

Při prvotním představení plánu na realizaci vysokorychlostních tratí byl velmi skeptický také generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, po třech letech od vypuknutí úvodních diskuzí teď vnímá reálnější podobu celého projektu. „Už to není jen o čáře na mapě, přecházíme k územnímu rozvoji a budoucím objednatelům. Ptají se na jízdní řády, kolik bude stát jízda a tak dále. Dostává to reálnější obrysy,“ těšilo Jiřího Svobodu. „Samozřejmě musí dojít k propojení s dalšími tratěmi, vše musí být promyšlené. Pokud se vše povede, věřím, že se železniční doprava dostane do popředí v porovnání s ostatními typy dopravní infrastruktury v naší zemi,“ dodal.

Tratě mají podporu i od národního dopravce Českých drah, jejichž ideu představil na konferenci generální ředitel Ivan Bednárik. „Chceme si udržet kredit největšího českého dopravce, být inovátory. České dráhy projekt podporují, je to evoluční skok železnice pro další století,“ tvrdil nejvyšší muž Českých drah a dodal: „Důležité je to, aby byly vyhotovené tratě k dispozici ihned, nemají být jako puzzle a fungovat, až se to celé poskládá. Věřím, že se tím uvolní kapacita přeplněné železniční sítě.“

Jako řešení dalších problémů s nákladní dopravou vnímá zprovoznění vysokorychlostních železnic prezident ŽESNAD.CZ Martin Hořínek. „Víme, že přednost dostane osobní doprava. Nepropásněme však šanci dát podobné podmínky i pro nákladní dopravu. Situace není ideální,“ žádal své kolegy na Železniční konferenci.

„Vysokorychlostní tratě zvýší konkurenceschopnost nákladní dopravy vůči jiným módům dopravy, zejména těm méně ekologickým. Navíc dosáhneme kvalitních časů srovnatelných se silniční dopravou a zvýšíme hospodářskou efektivitu nákladní dopravy,“ nastínil představy Martin Hořínek.

zpět na články

inzerce

nahoru