Otevřít menu
Doprava dnes
-

Změna železničního jízdního řádu přinese v roce 2023 rychlejší cestování a nové spoje!

V roce 2023 se bude měnit železniční jízdní řád, který přinese návrat kratších cestovních časů na koridorech, kde byly zhotoveny rozsáhlé investice. Krátké jízdní časy budou zavedeny díky dokončeným přeložkám zejména na 4. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. České dráhy navíc nabídnou nová spojení!

13:10 / 13. října 2022
Změna železničního jízdního řádu přinese v roce 2023 rychlejší cestování a nové spoje!i

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: ČD.

Vedle kratšího cestování vlakem, které bude možné díky dokončeným investičním projektům, budou lidé moct cestovat novými spoji. České dráhy je ve spolupráci se zahraničními partnery vyjednaly mezi Prahou a Vídní. Tento spoj bude jezdit přes Tábor. Nově se lidé také dostanou z Prahy do Curychu přes Drážďany a Basilej. Mnohem více spojů bude jezdit také do Žiliny, přičemž se rozšíří přímé spojení z Prahy do Krakova a na severu bude novou cílovou stanicí německé přístavní město Rostock.

„V jízdním řádu 2023 budeme pokračovat ve vylepšování naší nabídky v dálkové a v mezistátní dopravě, kterou chceme oslovit další zákazníky a nabídnout jim ekologickou alternativu k cestování auty nebo autobusy. Místo stání v kolonách, hledání volných míst na parkování a věnování se řízení auta je tu alternativa v podobě moderních vlaků, ve kterých lze za jízdy pracovat na laptopu, surfovat na internetu, sledovat filmy nebo si prostě jen číst a k tomu popíjet kávu,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. V souvislosti s jízdním řádem 2023 dodává: Nejlepší zprávu mám pro zákazníky, kteří cestují mezi Prahou a Jihočeským krajem. Díky otevření dvou přeložek na 4. koridoru se tam podstatně zkracují jízdní doby. Vlak tam už nebude ‚Popelkou‘ ale skutečným řešením dopravy na jednání, do práce nebo za zábavou.“

Rychlé cestování na jih Čech! A k tomu spojení do Vídně přes Tábor!

Cestující se dostnou spoji Eurocity nebo InterCity z Prahy do Českých Budějovic za hodinu a 40 minut, přičemž cesta do Tábora bude trvat 59 minut. Při opačné cestě bude cestovní čas delší o dvě minuty. Zkrátí se také cesta mezi Prahou a Dunajským koridorem do Lince ze současných 4 hodin a 17 minut na 3 hodiny a 45 minut. „Zkrácení cestovních časů na 4. koridoru otevírá nové možnosti pro rozvoj turistiky na jihu Čech, ale také nabízí nové příležitosti pro Jihočechy, kterým se vylepší podmínky pro pravidelné dojíždění do zaměstnání nebo za studiem v hlavním městě,“ doplnil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Českých drah. I rychlíky do jihočeské metropole zrychlí. Tuto cestu zvládnou za 2 hodiny a 5 minut, i když zastavují v dalších 7 stanicích než například války EC a IC. Celkově rychlíky zrychlí o 16 minut. Na 4. koridoru pojedou také dva páry nových rychlíků Silva Nortica, které zajistí spojení Prahy a Vídně přes jižní Čechy a rakouskou oblast Waldviertel.

Do Curychu nově přes sever! V Německu budou vlaky končit v Rostocku

„Se zahraničními partnery se podílíme také na renesanci evropské noční dopravy. Ke spojům z Prahy do Budapešti, Košic a Humenného, do Krakova a Varšavy a do Curychu přes Rakousko přidáváme druhý spoj v trase Praha – Curych. Ten pojede přes Drážďany a Lipsko a nabídne spojení na jihovýchod Německa a do švýcarské Basileje. V úseku Praha – Lipsko bude fungovat jako denní spoj a nabídne cestování do veletržní metropole,“ pronesl Jiří Ješeta. Vlak do Curychu pojede na našem území v kategorii EuroCity pod názvem Canopus. Zastavovat bude v Ústí nad Labem, Děčíně a dál bude pokračovat přes Drážďany, Lipsko, Karlsruhe, Freiburg a Basilej. V trase Praha – Curych nabídne cestování v komfortních lůžkových vozech včetně oddílů Deluxe s vlastním sociálním zařízením a sprchou, lehátkový vůz a místa k sezení a přepravu jízdních kol. Některé dny v roce však bude tento vlak omezen z důvodu výluk, jak tomu bylo například u vlaků EuroCity z Prahy do Berlína a Hamburku.

Dojde navíc k rozšíření spojení na sever, přičemž se cestující dostanou až do přístavního města Rostock u Baltského moře. Spojení zajistí vlaky EC 178 a 179 Berliner. Na palubě tohoto vlaku můžou lidé očekávat restaurační vůz nebo přepravu jízdních kol.

I cestování na Moravu bude o něco rychlejší

Cestující se konečně dočkají ukončení několika rozsáhlých výluk na koridoru z Prahy do České Třebové a Brna. Tato omezení skončí v letošním a příštím roce, což bude znamenat postupný návrat vlaků na 1. a 3. železničním koridoru k původním trasám. Posunou se odjezdy vlaků Slovácký expres a Svitava, které budou z Prahy odjíždět o 21 minut déle. Vlaky Valašský expres, EuroCity, InterCity Silesia a Cracovia budou jezdit o 13 minut později oproti aktuálnímu řádu. O 9 minut později se posune odjezd vlaků SuperCity a InterCity Ostravan a Opavan. Cestovní doba z Prahy na Moravu se tak zkrátí zhruba o 10 až 20 minut, např. vlaky SuperCity Pendolino mají plánovanou dobu jízdy mezi Prahou a Ostravou-Svinovem 3 hodiny a 3 minuty. Slovácký expres má plánovanou dobu jízdy z Prahy do Olomouce 2 hodiny a 27 minut a rychlíky Svitava zvládnou cestu z Prahy do České Třebové o čtvrt hodiny rychleji.  Navíc bude jezdit první denní spojení z Prahy do Olomouce a Ostravy vlakem SuperCity Pendolino Košičan. V opačném směru z Moravy do Prahy se posouvají časy odjezdů a příjezdů řádově o jednotlivé minuty a krácení cestovních časů se pohybuje obvykle mezi 7 a 17 minutami. České dráhy jednu jednotku Pendolino nemohou využívat a kvůli plánované instalaci ETCS do těchto vlaků dojde k úpravám v oběhu jednotek, a tedy k úpravě provozu spojů SuperCity mezi Prahou a Ostravou.

Významná změna v jízdních řádech nastane 1. července 2023, kdy budou vlaky railjet Vindobona a EuroCity Metropolita na Hungaria přesměrovány na koridor přes Pardubice. Vlaky railjet Vindobona pak budou pravidelně zastavovat mezi Prahou a Brnem pouze ve stanicích Pardubice hl.n. a Česká Třebová, spoje EuroCity Metropolitan a Hungaria pak ve stanicích Kolín a Pardubice hl.n. Cestovní čas z Brna do Prahy se oproti první polovině roku 2023 zkrátí o 24 až 26 minut. Rychlíky linky R19 Svitava se vrátí na svou celou obvyklou trasu Praha – Brno po ukončení výluk na koridoru u Blanska už s novým jízdním řádem od 11. prosince. Rychlíky cestu z Prahy zvládnou se 12 zastávkami za 3 hodiny a 9 minut, přičemž opačný směrem pojedou 2 hodiny a 59 minut.

Snazší cestování do Krakova a častější spoje do Žiliny

Díky prodloužení vlaků IC 520 a 521 Valašský expres se zlepší nabídka cestování do Žiliny přes Valašsko. Dosavadní vlak IC 521 pojede z Prahy jako vlak EC 223. O další možnost se rozšíří současné přímé spojení Prahy a Krakova zavedením přímých vozů, které pojedou z Prahy na spoji EC 113 Silesia. K pravidelnějšímu rozložení tras dálkových vlaků dochází na trati z Ostravy přes Český Těšín a Návsí (Nawsie) do Čadce a Žiliny. Z důvodu změn na Slovensku budou všechny současné vlaky Fatra zkráceny z nebo do Žiliny a přejmenovány na spoje Kysučan. Pro další cestu do Banské Bystrice nebo Zvolena bude nutný přestup v Žilině. Z důvodu rekonstrukce železniční stanice Žilina během roku 2023 však bude nutné počítat s dostatečnou dobou na přestup.

Publikoval: Petr Dejnožka (Zdroj: ČD)

zpět na články

inzerce

nahoru