Zmizely další desítky přejezdů. Správa železnic pokračuje ve snižování jejich počtu
Od počátku letošního roku zrušila Správa železnic bezmála 70 úrovňových křížení železnice s dalšími komunikacemi. Úspěšně tak pokračuje ve snižování počtu přejezdů na své síti. Redukce počtu přejezdů představuje další důležitou cestu ke zvyšování bezpečnosti drážního a silničního provozu včetně jejich plynulosti.
Nejbezpečnější přejezd je takový, který vůbec neexistuje
V roce 2020 ubylo 37 přejezdů a v loňském roce 52. Z původních 7 734 přejezdů na začátku roku 2022 se jejich počet na tratích Správy železnic snížil už o 69.
Celý proces rušení železničních přejezdů zjednodušuje novelizovaná legislativa účinná od roku 2021. Ta totiž usnadňuje řešení v takových případech, kdy se cesta přes jiný přejezd s minimálně stejným stupněm zabezpečení neprodlouží o více než pět kilometrů.
Rušeny jsou zejména málo využívané přejezdy na polních a lesních cestách, kde Správa železnic často řeší také náhradní přístup k dotčeným pozemkům. Rozhodnutí o zrušení však předchází individuální posouzení a dohoda se samosprávami a dalšími dotčenými subjekty.
Zánik se týká rovněž přejezdů s vysokou intenzitou dopravy nahrazovaných mimoúrovňovým křížením.
Co se událo v letošním roce
Správa železnic letos zrušila 34 úrovňových křížení zabezpečených výstražným křížem, dalších 22 nechala osadit mechanickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Zanikly též přejezdy s výstražnými světly či závorami, častým důvodem byla modernizace tratí - například díky přeložkám v rámci modernizace 4. železničního koridoru.
Dvacítka zaniklých přejezdů se nacházela na území Středočeského kraji. Shodně, po deseti, ubylo úrovňových křížení železnice s dalšími komunikacemi v kraji Jihočeském a Moravskoslezském. V Plzeňském kraji či na Vysočině byl zatím zrušen vždy jeden přejezd.
Ve většině případů zanikla křížení dráhy s místními a účelovými komunikacemi, na silnicích vyšších tříd se nacházelo pouze osm přejezdů.
Správa železnic plánuje pokračovat v rušení přejezdů i v následujícím roce.
Publikoval: Filip Červinka (zdroj: Správa železnic)
