Známe vítěze Železniční stavby roku 2023!
Minulý týden proběhlo slavnostní vyhodnocení soutěže Železniční stavba roku 2023. V článku vám představíme nejen soutěž samotnou, ale také prvního z řady vítězů.
Foto: Soutěž Železniční stavba roku je unikátní akcí moderního formátu. Zdroj: Železniční stavba roku
Ve středu 10. ledna 2024 došlo k vyhlášení soutěže Železniční stavba roku 2023. Vyhodnocení projektu se mimo jiné zúčastnili i ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
O soutěži
Železniční stavba roku je jedinečná akce moderního formátu, jež reflektuje nejlepší železniční stavby realizované za uplynulé období, jejichž zadavatelem a investorem je Správa železnic. Vítězové jednotlivých kategorií byli vybráni na základě jejich provozního, ekonomického, ale i společenského přínosu.
Důležité je také určitě zmínit skutečnost, že vítězi se nestaly jen velké stavby a finančně náročné projekty. V rámci vyhodnocování výsledků totiž byly v potaz brány i stavby uskutečněné na regionálních či lokálních tratích.
Projekt Železniční stavba roku 2023 se uskutečnil pod garancí Správní rady Správy železnic a jeho vítězové byli vybráni na základě hodnocení odborné komise Správy železnic.
Tímto článkem otevíráme pravidelnou rubriku týkající se Železniční stavby roku 2023, kdy Vás každý týden seznámíme s jedním vítězem konkrétní kategorie. Dnes Vám představíme vítěze soutěžní kategorie Železniční mosty a tunely.
Rekonstrukce mostu v km 200,916 trati Plzeň – Žatec
Vítězem kategorie Železniční mosty a tunely se stal opravený most vedoucí přes řeku Ohři a její inundaci v Žatci. K realizaci projektu bylo přistoupeno především z toho důvodu, že stávající mostní konstrukce tvořila omezující překážku pro celou železniční trať z Plzně do Žatce. Problém se projevoval jak z hlediska přechodnosti, prostorové průchodnosti, tak i traťové rychlosti. Cílem stavby byla komplexní rekonstrukce mostu, která zmíněné potíže odstranila.
Původní ocelová konstrukce mostu pocházela z roku 1907. Významných úprav se most dočkal v roce 1976, kdy proběhlo částečné zesílení mostovky a výměna zkorodovaných prvků konstrukce. Mimořádná prohlídka objektu v roce 2018 pak přinesla nutné snížení traťové rychlosti na mostě z 50 km/h na 10 km/h. Nejen tato skutečnost následně vedla k celkové rekonstrukci mostu. Stěžejním elementem projektu bylo zachování provozuschopnosti a bezpečnosti železničního provozu na trati.
Nový most na trati Plzeň – Žatec je jednokolejný o dvou polích s příhradovými hlavními nosníky.
Dodavateli stavby byly Společnost SMP – Firesta, Plzeň – Žatec: SMP CZ, a.s., FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: zeleznicnistavbaroku.cz)