Page 10 - Časopis Doprava dnes 01/2021
P. 10

Dopravní a liniové stavby

                                                                                                                                                                       Václava  Havla,  si  velmi  přejí  mož-  zmíněno, osobně jezdí po stavbách.
                                                                                                                                                                       nost  přímého  vlakového  spojení  „Naposledy jsem navštívil ve čtvr-
                                                                                                                                                                       centra  města  a  letiště.  Po  mnoha  tek 5. srpna modernizaci trati mezi
                                                                                                                                                                       letech zde vidíme jasný posun v pří-  Poříčany  a  Velimí.  Je  to  obrovská
                                                                                                                                                                       pravě!  „Projekt  železnice  na  letiště  stavba, vizuálně to tak možná není
                                                                                                                                                                       se nám podařilo za poslední tři roky   vnímáno, ale je nesmírně důležitá.
                                                                                                                                                                       nesmírně akcelerovat a u některých   Stavbu  Ústí  nad  Orlicí  –  Brandýs
                                                                                                                                                                       úseků posunout až k realizaci. Mu-  nad Orlicí jsem navštívil před čtyř-
                                                                                                                                                                       sím  vzpomenout  rekonstrukci  Ne-  mi  týdny.  Abych  nehovořil  jenom
                                                                                                                                                                       grelliho  viaduktu,  kterou  považuji   o  kolejích  a  trolejích.  Na  začátku
                                                                                                                                                                       za nesmírně zdařilou. Už je dopro-  prázdnin  jsem  byl  v  Českých  Bu-
                                                                                                                                                                       jektovaná  modernizace  Masaryko-  dějovicích,  kde  prochází  komplet-
                                                                                                                                                                       va nádraží, v přípravách se výrazně   ní  rekonstrukcí  nádražní  budova.
                                                                                                                                                                       posunuly  úsek  Praha-Bubny  –  Pra-  Myslím  si,  že  se  nám  tam  dobře
                                                                                                                                                                       ha-Dejvice i nová stanice na Letišti   podaří  provázat  památkově  chrá-
                                                                                                                                                                       Václava Havla.  Jsou to stavby zhru-  něný objekt s  komerčním světem.
                                                                                                                                                                       ba na osm let, takže rok 2028 je mou   Minimálně jednou týdně se někde
                                                                                                                                                                       odpovědí, kdy se dostaneme vlakem   zastavím,  ať  už  na  větších,  tak
                                                                                                                                                                       na  letiště,“  věří  generální  ředitel   i menších stavbách,“ vypočítává šéf
                                                                                                                                                                       Správy železnic. „Máme před sebou   Správy železnic.
                                                                                                                                                                       velice složité úseky, například okolo
                                                                                                                                                                       Dejvic. Tam připravujeme tunelové   Budoucnost je ve vysokorychlostní
                                                                                                                                                                       řešení a budeme muset jít hluboko   železnici
                                                                                                                                                                       pod zem.  Čeká nás kupa práce, ale   Česká  republika  pokročila  i  v  pří-
                                                                                                                                                                       už víme, co přesně chceme. Takhle   pravě  vysokorychlostní  železnice.
                                                                                                                                                                       daleko  tenhle  projekt  nikdy  nebyl  Výrazné zkrácení jízdní doby a mož-
                                                                                                                                                                       a moc si přeji, aby se to stihlo v da-  nost  napojení  na  zahraniční  vyso-
                                                                                                                                                                       ném termínu. Váže se to na mnoho  korychlostní  síť  přinese  občanům

             dispečerská  pracoviště,  která  se  rekonstrukce  Fantovy  budovy  na  tem,  který  zde  totiž  Správa  železnic      několik,  nejprve  dopravní  cesta,  in-  věcí,  samozřejmě  i  na  finance,  ale  naší země další přidanou hodnotu.
                                                                                                                                                                       jedeme!“ zdůrazňuje Jiří Svoboda.
             prostě nemůžou zavřít. Ale zvládlo  hlavním nádraží v Praze, je to nej-  realizuje,  je  prodloužení  podchodu         frastruktura, tzv. mrtvá cesta, řízení                                „Stěžejní rameno je Praha – Brno –
             se to a je vidět, že se naši zaměst-  větší secesní památka v České repub-  až na Žižkov.                              provozu a nádražní budovy. Posled-  Ten během cesty každou chvíli kon-  Vídeň a Praha - Ústí nad Labem –
             nanci k tomu postavili čelem,“ dodá-  lice. Hotova je fasáda a střecha, to je  „Umožní to přímé propojení centra       ní, co zbývá, jsou pozemky pod kole-  troluje stav trati a staveb, které na   Drážďany.  Už nyní řešíme s němec-
             vá Jiří Svoboda.                   na první pohled jasně zřetelné. Nyní  města, jež zde díky kolejím a magis-          jemi. Tím bude majetkové vypořádá-  ní aktuálně probíhají, už za jízdy do   kými  partnery  koncept  vlaků,  tak
                                                jsme začali s rekonstrukcí celého le-  trále nebylo přes 50 let! Já se na to        ní  vyřešeno  a  Správa  železnic  bude  práce udílí úkoly a podněty podříze-  abychom naplnili super rychlé spo-
             V  médiích  v  posledních  měsících                                                                                                                                                          jení Vídeň – Praha – Berlín i obslu-
             také  rezonuje  téma  očkování  proti   vého křídla. Bylo desítky let devas-  moc  těším,  protože  celkově  ve  vět-  hospodařit  s  komplexní  železniční  ným.  „Přiznám  se,  že  tohle  dělám   hu území v České republice,“ praví
             onemocnění  Covid-19.  Jaký  postoj   továno.  Chceme  prostory  uvést  do  ších  městech  fandím  tomu,  aby  se      infrastrukturou. Je to významný krok  často,  proto  mě  někteří  už  letitě,   naprosto otevřeně generální ředitel
             k němu má generální ředitel Správy   stavu, v jakém byly, když se budova  adresa nádraží stala adresou nejen           a i když je velice složitý, jsem optimi-  ale  v  dobrém,  označují  za  blázna.   Správy  železnic  a  dodává:  „Dalším
             železnic? „V tomto smyslu jsem za-  postavila,“ dává si za cíl Jiří Svoboda.  pro cestující, ale i pro běžného obča-   sta a věřím, že se celý proces dokon-  Jezdím  totiž  tuhle  trasu  denně.  Je   velice  důležitým projektem je rych-
             městnance neoslovoval, spíše jsem   „Napravujeme škody, ke kterým tam  na. Letos v září už by měl být pod-             čí.  Koupě  části  podniku,  konkrétně  to  160  kilometrů  do  Prahy  a  zase   lé  spojení  do  Polska,  to  nyní  vše
             děkoval za to, jak přistupují k hygi-  došlo necitlivými zásahy, především   chod zprovozněn. Navazující část se       ČD-Telematiky,  umožní,  abychom  zpět, s nadsázkou ale říkám, že ně-  v úzké vazbě na  polskou stranou,
             enickým pokynům. Direktivně jsem   chceme tyto prostory otevřít lidem.   bude  ještě  upravovat,  jak  jsem  ale       sami znovu mohli realizovat správu  kdo musí kontrolovat infrastruktu-  která chce mít dvě vyústění z České
             však nic nepřikazoval. Sám očkova-  V  jednom  ze  sálů  vznikne  lounge,   zmínil, nová ulice přijde v září a tě-     a údržbu telekomunikačního majet-  ru,“ usmívá se Jiří Svoboda. „Nechci   republiky. Jeden výstup od Hradec-
             ný jsem, moje žena také, ale svým   stejně  jako  na  letištích.  Výrazným   ším se, až celá adresa ožije,“ neskrý-    ku,  který  je  nezbytný  pro  naše  po-  to úplně zlehčovat, vždyť teď jsou   ka  a  druhý  od  Ostravska.  Já  jsem
             dospělým  dětem,  které  s  námi  už   způsobem chceme oživit i velký sál,   vá své nadšení Jiří Svoboda.              třeby.  Transakce se váže i na úhradu  na tomhle rameni rozsáhlé výluky   řekl na jedné konferenci a údajně
             nebydlí, jsem to také nenařizoval,“   který  bude  sloužit  i  pro  komerční   Správu železnic nyní čekají dvě velké   částky,  ale  není  to  jenom  o  ekono-  a  právě  v  jedné  jedeme:  Ústí  nad   se toho někteří chytli (nemám pro
             prozrazuje Jiří Svoboda. „Čili je to na   účely, jako jsou konference nebo vý-                                         mických  ukazatelích.  Jsme  součástí   Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Když mě   to  však  důkazy),  že  kdybych  byl
                                                stavy.  Z  pohledu  dostupnosti  je  to  transakce, které jsou v procesu schva-
             každém z nás, jak k tomu přistoupí-  dokonalé místo. Z celé republiky se  lování.  Jedná  se  o  převod  pozemků       kritické infrastruktury a myslím si, že   zajímají  nějaké  stavby,  tak  se  jdu   developer, skupuji na Jihlavsku po-
             me. Nejsem reklamou očkování, ale                                    pod kolejemi a kolem nádraží od Čes-              je strategická výhoda, když si správu   podívat  na  stanoviště  strojvedou-  zemky. Z tohoto území bude všude
             za mě to je jediná možná alternati-  sem  dá  dojet  vlakem  a  vlastně  su-                                           tohoto  majetku  zajistíme  interně,“   cího,  kde  je  přehlednost  mnohem   blízko  a  Vysočina  je  krásným  kra-
             va, nicméně je to pouze a čistě můj   chou nohou dostat do místa setkání.  kých drah a koupě části podniku ČD-         upřesňuje Jiří Svoboda.            lepší a zároveň jsem v přímém kon-  jem.  A  díky  vysokorychlostní  tra-
             osobní názor,“ dodává.             Myslím si, že se občané mají na co  -Telematika, taktéž od Českých drah.                                               taktu se zástupci této profese, což
                                                těšit,“ nepochybuje Jiří Svoboda. Re-  „Jsou  to  dva  významné  projekty.          Z  centra  na  Letiště  Václava  Havla?                               ti  a  snadné  dostupnosti  do  Prahy
             Rekonstrukce hlavního nádraží v Pra-  konstrukce sálů bude hotova v roce  Koupě  pozemků  pro  nás  znamená            Příprava  vlakového  spojení  nikdy   je  vždycky  přínosem,“  prozrazuje   a Brna to bude velmi dobrá a žáda-
             ze? Občané se mají na co těšit!    2023.  V  oblasti  pražského  hlavního  poslední fázi obrazně řečeno jakého-        nebyla tak daleko                  Jiří Svoboda.                      ná adresa,“ nepochybuje generální
               „K  nejrozsáhlejším  akcím,  které  nádraží jde ruku v ruce historie, sou-  si odstřižení od Českých drah a ma-      Zřejmě  všichni  cestující,  kteří  od-  Generální ředitel Správy železnic ani   ředitel Správy železnic Jiří Svoboda
             Správa  železnic  teď  realizuje,  patří  časnost i budoucnost. Dalším projek-  jetkové vypořádání s nimi. Fází bylo   létají a přilétají na pražské Letiště  vteřinu nelení, a jak už bylo jednou                       (red)


             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15