Page 10 - Časopis Doprava dnes 01/2021
P. 10
Dopravní a liniové stavby
Václava Havla, si velmi přejí mož- zmíněno, osobně jezdí po stavbách.
nost přímého vlakového spojení „Naposledy jsem navštívil ve čtvr-
centra města a letiště. Po mnoha tek 5. srpna modernizaci trati mezi
letech zde vidíme jasný posun v pří- Poříčany a Velimí. Je to obrovská
pravě! „Projekt železnice na letiště stavba, vizuálně to tak možná není
se nám podařilo za poslední tři roky vnímáno, ale je nesmírně důležitá.
nesmírně akcelerovat a u některých Stavbu Ústí nad Orlicí – Brandýs
úseků posunout až k realizaci. Mu- nad Orlicí jsem navštívil před čtyř-
sím vzpomenout rekonstrukci Ne- mi týdny. Abych nehovořil jenom
grelliho viaduktu, kterou považuji o kolejích a trolejích. Na začátku
za nesmírně zdařilou. Už je dopro- prázdnin jsem byl v Českých Bu-
jektovaná modernizace Masaryko- dějovicích, kde prochází komplet-
va nádraží, v přípravách se výrazně ní rekonstrukcí nádražní budova.
posunuly úsek Praha-Bubny – Pra- Myslím si, že se nám tam dobře
ha-Dejvice i nová stanice na Letišti podaří provázat památkově chrá-
Václava Havla. Jsou to stavby zhru- něný objekt s komerčním světem.
ba na osm let, takže rok 2028 je mou Minimálně jednou týdně se někde
odpovědí, kdy se dostaneme vlakem zastavím, ať už na větších, tak
na letiště,“ věří generální ředitel i menších stavbách,“ vypočítává šéf
Správy železnic. „Máme před sebou Správy železnic.
velice složité úseky, například okolo
Dejvic. Tam připravujeme tunelové Budoucnost je ve vysokorychlostní
řešení a budeme muset jít hluboko železnici
pod zem. Čeká nás kupa práce, ale Česká republika pokročila i v pří-
už víme, co přesně chceme. Takhle pravě vysokorychlostní železnice.
daleko tenhle projekt nikdy nebyl Výrazné zkrácení jízdní doby a mož-
a moc si přeji, aby se to stihlo v da- nost napojení na zahraniční vyso-
ném termínu. Váže se to na mnoho korychlostní síť přinese občanům
dispečerská pracoviště, která se rekonstrukce Fantovy budovy na tem, který zde totiž Správa železnic několik, nejprve dopravní cesta, in- věcí, samozřejmě i na finance, ale naší země další přidanou hodnotu.
jedeme!“ zdůrazňuje Jiří Svoboda.
prostě nemůžou zavřít. Ale zvládlo hlavním nádraží v Praze, je to nej- realizuje, je prodloužení podchodu frastruktura, tzv. mrtvá cesta, řízení „Stěžejní rameno je Praha – Brno –
se to a je vidět, že se naši zaměst- větší secesní památka v České repub- až na Žižkov. provozu a nádražní budovy. Posled- Ten během cesty každou chvíli kon- Vídeň a Praha - Ústí nad Labem –
nanci k tomu postavili čelem,“ dodá- lice. Hotova je fasáda a střecha, to je „Umožní to přímé propojení centra ní, co zbývá, jsou pozemky pod kole- troluje stav trati a staveb, které na Drážďany. Už nyní řešíme s němec-
vá Jiří Svoboda. na první pohled jasně zřetelné. Nyní města, jež zde díky kolejím a magis- jemi. Tím bude majetkové vypořádá- ní aktuálně probíhají, už za jízdy do kými partnery koncept vlaků, tak
jsme začali s rekonstrukcí celého le- trále nebylo přes 50 let! Já se na to ní vyřešeno a Správa železnic bude práce udílí úkoly a podněty podříze- abychom naplnili super rychlé spo-
V médiích v posledních měsících jení Vídeň – Praha – Berlín i obslu-
také rezonuje téma očkování proti vého křídla. Bylo desítky let devas- moc těším, protože celkově ve vět- hospodařit s komplexní železniční ným. „Přiznám se, že tohle dělám hu území v České republice,“ praví
onemocnění Covid-19. Jaký postoj továno. Chceme prostory uvést do ších městech fandím tomu, aby se infrastrukturou. Je to významný krok často, proto mě někteří už letitě, naprosto otevřeně generální ředitel
k němu má generální ředitel Správy stavu, v jakém byly, když se budova adresa nádraží stala adresou nejen a i když je velice složitý, jsem optimi- ale v dobrém, označují za blázna. Správy železnic a dodává: „Dalším
železnic? „V tomto smyslu jsem za- postavila,“ dává si za cíl Jiří Svoboda. pro cestující, ale i pro běžného obča- sta a věřím, že se celý proces dokon- Jezdím totiž tuhle trasu denně. Je velice důležitým projektem je rych-
městnance neoslovoval, spíše jsem „Napravujeme škody, ke kterým tam na. Letos v září už by měl být pod- čí. Koupě části podniku, konkrétně to 160 kilometrů do Prahy a zase lé spojení do Polska, to nyní vše
děkoval za to, jak přistupují k hygi- došlo necitlivými zásahy, především chod zprovozněn. Navazující část se ČD-Telematiky, umožní, abychom zpět, s nadsázkou ale říkám, že ně- v úzké vazbě na polskou stranou,
enickým pokynům. Direktivně jsem chceme tyto prostory otevřít lidem. bude ještě upravovat, jak jsem ale sami znovu mohli realizovat správu kdo musí kontrolovat infrastruktu- která chce mít dvě vyústění z České
však nic nepřikazoval. Sám očkova- V jednom ze sálů vznikne lounge, zmínil, nová ulice přijde v září a tě- a údržbu telekomunikačního majet- ru,“ usmívá se Jiří Svoboda. „Nechci republiky. Jeden výstup od Hradec-
ný jsem, moje žena také, ale svým stejně jako na letištích. Výrazným ším se, až celá adresa ožije,“ neskrý- ku, který je nezbytný pro naše po- to úplně zlehčovat, vždyť teď jsou ka a druhý od Ostravska. Já jsem
dospělým dětem, které s námi už způsobem chceme oživit i velký sál, vá své nadšení Jiří Svoboda. třeby. Transakce se váže i na úhradu na tomhle rameni rozsáhlé výluky řekl na jedné konferenci a údajně
nebydlí, jsem to také nenařizoval,“ který bude sloužit i pro komerční Správu železnic nyní čekají dvě velké částky, ale není to jenom o ekono- a právě v jedné jedeme: Ústí nad se toho někteří chytli (nemám pro
prozrazuje Jiří Svoboda. „Čili je to na účely, jako jsou konference nebo vý- mických ukazatelích. Jsme součástí Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Když mě to však důkazy), že kdybych byl
stavy. Z pohledu dostupnosti je to transakce, které jsou v procesu schva-
každém z nás, jak k tomu přistoupí- dokonalé místo. Z celé republiky se lování. Jedná se o převod pozemků kritické infrastruktury a myslím si, že zajímají nějaké stavby, tak se jdu developer, skupuji na Jihlavsku po-
me. Nejsem reklamou očkování, ale pod kolejemi a kolem nádraží od Čes- je strategická výhoda, když si správu podívat na stanoviště strojvedou- zemky. Z tohoto území bude všude
za mě to je jediná možná alternati- sem dá dojet vlakem a vlastně su- tohoto majetku zajistíme interně,“ cího, kde je přehlednost mnohem blízko a Vysočina je krásným kra-
va, nicméně je to pouze a čistě můj chou nohou dostat do místa setkání. kých drah a koupě části podniku ČD- upřesňuje Jiří Svoboda. lepší a zároveň jsem v přímém kon- jem. A díky vysokorychlostní tra-
osobní názor,“ dodává. Myslím si, že se občané mají na co -Telematika, taktéž od Českých drah. taktu se zástupci této profese, což
těšit,“ nepochybuje Jiří Svoboda. Re- „Jsou to dva významné projekty. Z centra na Letiště Václava Havla? ti a snadné dostupnosti do Prahy
Rekonstrukce hlavního nádraží v Pra- konstrukce sálů bude hotova v roce Koupě pozemků pro nás znamená Příprava vlakového spojení nikdy je vždycky přínosem,“ prozrazuje a Brna to bude velmi dobrá a žáda-
ze? Občané se mají na co těšit! 2023. V oblasti pražského hlavního poslední fázi obrazně řečeno jakého- nebyla tak daleko Jiří Svoboda. ná adresa,“ nepochybuje generální
„K nejrozsáhlejším akcím, které nádraží jde ruku v ruce historie, sou- si odstřižení od Českých drah a ma- Zřejmě všichni cestující, kteří od- Generální ředitel Správy železnic ani ředitel Správy železnic Jiří Svoboda
Správa železnic teď realizuje, patří časnost i budoucnost. Dalším projek- jetkové vypořádání s nimi. Fází bylo létají a přilétají na pražské Letiště vteřinu nelení, a jak už bylo jednou (red)
10 11