Page 6 - Časopis Doprava dnes 01/2021
P. 6
Rozhovor
MINISTR HAVLÍČEK – FANOUŠEK ŽELEZNIC A ROCKOVÉ MUZIKY
Ministr Havlíček: Smekám Doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA se narodil 16. srpna 1969 v Českých Bu-
c. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA se narodil 16. srpna 1969 v Českých Bu-
dějovicích. Je to český ekonom, třicet let podnikal, byl vlastníkem středně vel-
dějovicích. Je to český ekonom, třicet let podnikal, byl vlastníkem středně vel-
kého holdingu výrobních fi rem, před vstupem do politi ky všechny své podíly
kého holdingu výrobních fi rem, před vstupem do politi ky všechny své podíly
před stavebními fi rmami prodal. Vybudoval Asociaci malých a středních podniků a živnostníků a půso-
prodal. Vybudoval Asociaci malých a středních podniků a živnostníků a půso-
bil i jako vysokoškolský pedagog. Nyní je šéf dvou resortů. Od 30. dubna 2019
bil i jako vysokoškolský pedagog. Nyní je šéf dvou resortů. Od 30. dubna 2019
vede Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, následně se o devět měsíců poz-
vede Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, následně se o devět měsíců poz-
ději stal i ministrem dopravy. Právě cestování patří k jednomu z jeho koníčků,
ději stal i ministrem dopravy. Právě cestování patří k jednomu z jeho koníčků,
primárně však upřednostňuje cesty vlakem.
Složité období zvládl jeho resort perfektně. Ministr dopravy České republiky doc. „Vlakem jezdím od malička, takže velmi brzy. My jsme rodina, která má vlaky
„Vlakem jezdím od malička, takže velmi brzy. My jsme rodina, která má vlaky
moc ráda. Jezdím jimi i ve volných chvílích. Když nějakou mám, sednu s ro-
Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA působí ve své funkci téměř osm měsíců, za tu dobu moc ráda. Jezdím jimi i ve volných chvílích. Když nějakou mám, sednu s ro-
dinou a se psem do lokálky a popojíždíme. Vlaky jsou spojeny s celým mým
se již podílel na velkém rozvoji českého stavebního trhu, zejména díky rekordním dinou a se psem do lokálky a popojíždíme. Vlaky jsou spojeny s celým mým
životem,“ popisuje.
částkám na jeho podporu. Tím však jeho činnost nekončí – ministr Havlíček v násle- Na svých cestách si ale rád pustí i kvalitní hudbu. „Já jsem na muziku docela
„Já jsem na muziku docela
zatí žený, především na rockovou a folkovou. Je to moje hobby, mám obrovské
dujícím roce plánuje s celým resortem znovu trhat rekordy. zatí žený, především na rockovou a folkovou. Je to moje hobby, mám obrovské
množství vinylových desek i CD. Zrovna dnes jsem si v autě po delší době pusti l
množství vinylových desek i CD. Zrovna dnes jsem si v autě po delší době pusti l
poodkryl. Občasně napsal
Proinvestovat se z krize ně náročné, a chyběli ukrajinští dělníci, pracovníci byli kalifornské „The Doobie Brothers,“ úžasná muzika,“ poodkryl. Občasně napsal
„Redaktoři věděli,
Již osmnáct měsíců se celý svět musí pasovat s pandemií v karanténách. O to více si toho cením. Jsme na abso- i sloupek s hudební temati kou, například pro časopis Dotyk. „Redaktoři věděli,
že jsem fanoušek rockové muziky, tak jsem občas k nějaké mimořádné věci
koronaviru, která zasáhla ve větší či menší míře úplně lutním vrcholu, ale míříme ještě výše. Příští rok by se že jsem fanoušek rockové muziky, tak jsem občas k nějaké mimořádné věci
napsal článek. Chtěli někoho jiného než profesionála, tak si našli zapáleného
každého. Velmi dobře se s těžkým obdobím popasoval rozpočet měl stabilizovat na 130 a v tom dalším na 140 napsal článek. Chtěli někoho jiného než profesionála, tak si našli zapáleného
vzpomíná na svoji zálibu Karel Havlíček.
resort Ministerstva dopravy ČR, který přestál krizi pře- miliardách korun,“ tvrdí ministr dopravy Karel Havlíček. amatéra, abych o tom něco napsal,“ vzpomíná na svoji zálibu Karel Havlíček.
devším díky rekordnímu rozpočtu, na vrcholu letošní Navýšený rozpočet má zcela jasný důvod. „Byli jsme
stavební sezony však míří ještě výše. Letos jeho resort v absolutní symbióze ministr dopravy – premiér – mi-
pracoval s rekordními 127 miliardami, příští rok se po- nistryně fi nancí, bez čehož se to nedá udělat. Tentokrát
sune dokonce na 130 miliard. „Musíme si uvědomit, že jsme se setkali tak, jako nikdy v historii, a díky tomu
jsme „hup“ udělali v době covidu, kdy to bylo extrém- se mi podařilo tolik zdrojů získat. Obávám se, aby ná- sledující vláda, ať bude jakákoliv, zantně nabírá na své popularitě. Pří- V posledních týdnech hýbe celým
nebyla namixována tak, že všichni stup k ní je však ze strany ministra světem dopravy tragická železniční
tři zmínění budou z jiných stran. Pak Karla Havlíčka střízlivý: „Klimati cké nehoda na Chodsku u Domažlic ze
vám garantuji, že se růst výstavby cíle do značné míry respektujeme, začátku srpna, při které zemřeli tři
dopravní infrastruktury zastaví,“ ekologizace je trend, na druhou lidé. Ministerstvo dopravy dělá vše
obává se ministr Havlíček. stranu, někdy se mi zdá, že ces- pro to, aby k podobným nehodám
Zároveň však neopomněl vyseknout ta, kterou jdeme, je zběsilá a ne nedocházelo. „Od nehod v minulém
poklonu za odvedenou práci: „Mu- vždycky efekti vní,“ povzdychl si nad roce jsme udělali zásadní změnu
sím smeknout před tí m, co stavební porovnáním faktu toho, kam se po- – vytvořili jsme bezpečnostní ko-
fi rmy zvládly v posledních měsících, suneme a kolik nás to ve výsledku misi nejlepších expertů v republice,
protože v době covidu vydržely ná- bude stát. „Nakonec nedocílíme ani která připravila kompletní strate-
por a naší ambici proinvestovat se ekologizace, ani výkonnosti . Evropa gii toho, jak se budou zabezpečo-
z krize, abychom tí m udrželi inže- se obecně v tomto tématu chová vat tratě na všech úrovních. Teď je
nýrské stavby, stavebnictví, subdo- příliš sebemrskačsky, protože je ne- v meziresortním řízení a ještě tato
davatelské vztahy a také HDP.“ smírně například v emisích přísná vláda ho stačí schválit. To je zcela
Za další významný krok považuje mi- vůči sama sobě. Poté ale již méně zásadní věc,“ představuje Karel Ha-
nistr Karel Havlíček novelu stavební- hlídá, jak se emise tvoří v jiných ze- vlíček.
ho zákona, která by měla výrazným mích,“ vysvětluje čerstvě dvaapade- Dále se směrem ke schválení posou-
způsobem urychlit výstavbu doprav- sáti letý ministr. vá i drážní zákon, který v sobě ob-
ní infrastruktury. „Odpracovaly se Zcela konkrétně kriti zuje postup při sahuje i monitoring strojvedoucích
zde stovky a ti síce hodin, sám o sobě výrobě oceli: „My omezujeme výro- či ETCS, která opět přinese větší
„Jsme na absolutním vrcholu, ve spojení s liniovým urychlí některé bu oceli prostřednictvím cen emis- ochranu na české železnice. „ETCS
stavby až o několik let. V rámci pří-
ních povolenek, ale výsledkem je to, je investi ční záležitost, na které je
ale míříme ještě výše. Příští rok pravy staveb jsme čekali třeba de- že naši producenti automobilů, sta- shoda. Ani není jiná možnost, je to
set až patnáct let, dnes to bude na vaři a další nespotřebují méně oceli, nařízení Evropské komise a v roce
by se rozpočet Ministerstva polovičce,“ raduje se. ale koupí si ji ze zahraničí. Z Turecka, 2030 musí být plně využíván. My
dopravy měl stabilizovat Střízlivá budoucnost Ukrajiny, Číny a v dalších zemích, kde jsme rychlejší, budeme mít pilot-
se ocel vyrábí za jiné účinnosti s da-
ní trať už v roce 2023, v tuto chvíli
na 130 a v tom dalším na Nedílnou součástí plánování projek- leko většími emisemi. Našimi kroky máme hotových, ale ještě nespuš-
140 miliardách korun.“ tů na následující roky je i zaměření dokonce někdy zvyšujeme emise na těných již šest set kilometrů,“ tvrdí
ministr. (red)
na zelenou energii, která velmi ra-
planetě obecně,“ popisuje.
6 7