Page 7 - Časopis Doprava dnes 01/2021
P. 7

Rozhovor

          MINISTR HAVLÍČEK – FANOUŠEK ŽELEZNIC A ROCKOVÉ MUZIKY
 Ministr Havlíček: Smekám   Doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA se narodil 16. srpna 1969 v Českých Bu-
            c. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA se narodil 16. srpna 1969 v Českých Bu-
          dějovicích. Je to český ekonom, třicet let podnikal, byl vlastníkem středně vel-
          dějovicích. Je to český ekonom, třicet let podnikal, byl vlastníkem středně vel-
          kého holdingu výrobních fi rem, před vstupem do politi ky všechny své podíly
          kého holdingu výrobních fi rem, před vstupem do politi ky všechny své podíly
 před stavebními fi rmami  prodal. Vybudoval Asociaci malých a středních podniků a živnostníků a půso-
          prodal. Vybudoval Asociaci malých a středních podniků a živnostníků a půso-
          bil i jako vysokoškolský pedagog. Nyní je šéf dvou resortů. Od 30. dubna 2019
          bil i jako vysokoškolský pedagog. Nyní je šéf dvou resortů. Od 30. dubna 2019
          vede Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, následně se o devět měsíců poz-
          vede Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, následně se o devět měsíců poz-
          ději stal i ministrem dopravy. Právě cestování patří k jednomu z jeho koníčků,
          ději stal i ministrem dopravy. Právě cestování patří k jednomu z jeho koníčků,
          primárně však upřednostňuje cesty vlakem.
 Složité období zvládl jeho resort perfektně. Ministr dopravy České republiky doc.   „Vlakem jezdím od malička, takže velmi brzy. My jsme rodina, která má vlaky
          „Vlakem jezdím od malička, takže velmi brzy. My jsme rodina, která má vlaky
          moc ráda. Jezdím jimi i ve volných chvílích. Když nějakou mám, sednu s ro-
 Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA působí ve své funkci téměř osm měsíců, za tu dobu   moc ráda. Jezdím jimi i ve volných chvílích. Když nějakou mám, sednu s ro-
          dinou a se psem do lokálky a popojíždíme. Vlaky jsou spojeny s celým mým
 se již podílel na velkém rozvoji českého stavebního trhu, zejména díky rekordním   dinou a se psem do lokálky a popojíždíme. Vlaky jsou spojeny s celým mým
          životem,“ popisuje.
 částkám na jeho podporu. Tím však jeho činnost nekončí – ministr Havlíček v násle-  Na svých cestách si ale rád pustí  i kvalitní hudbu. „Já jsem na muziku docela
                                                      „Já jsem na muziku docela
          zatí žený, především na rockovou a folkovou. Je to moje hobby, mám obrovské
 dujícím roce plánuje s celým resortem znovu trhat rekordy.  zatí žený, především na rockovou a folkovou. Je to moje hobby, mám obrovské
          množství vinylových desek i CD. Zrovna dnes jsem si v autě po delší době pusti l
          množství vinylových desek i CD. Zrovna dnes jsem si v autě po delší době pusti l
                                                       poodkryl. Občasně napsal
 Proinvestovat se z krize  ně náročné, a chyběli ukrajinští  dělníci, pracovníci byli   kalifornské „The Doobie Brothers,“ úžasná muzika,“ poodkryl. Občasně napsal
                                                              „Redaktoři věděli,
 Již osmnáct měsíců se celý svět musí pasovat s pandemií  v karanténách. O to více si toho cením. Jsme na abso-  i sloupek s hudební temati kou, například pro časopis Dotyk. „Redaktoři věděli,
          že jsem fanoušek rockové muziky, tak jsem občas k nějaké mimořádné věci
 koronaviru, která zasáhla ve větší či menší míře úplně  lutním vrcholu, ale míříme ještě výše. Příští  rok by se   že jsem fanoušek rockové muziky, tak jsem občas k nějaké mimořádné věci
          napsal článek. Chtěli někoho jiného než profesionála, tak si našli zapáleného
 každého. Velmi dobře se s těžkým obdobím popasoval  rozpočet měl stabilizovat na 130 a v tom dalším na 140   napsal článek. Chtěli někoho jiného než profesionála, tak si našli zapáleného
                                           vzpomíná na svoji zálibu Karel Havlíček.
 resort Ministerstva dopravy ČR, který přestál krizi pře-  miliardách korun,“ tvrdí ministr dopravy Karel Havlíček.   amatéra, abych o tom něco napsal,“ vzpomíná na svoji zálibu Karel Havlíček.
 devším  díky  rekordnímu  rozpočtu,  na  vrcholu  letošní  Navýšený  rozpočet  má  zcela  jasný  důvod.  „Byli  jsme
 stavební sezony však míří ještě výše. Letos jeho resort  v absolutní symbióze ministr dopravy – premiér – mi-
 pracoval s rekordními 127 miliardami, příští  rok se po-  nistryně fi nancí, bez čehož se to nedá udělat. Tentokrát
 sune dokonce na 130 miliard. „Musíme si uvědomit, že  jsme se setkali tak, jako nikdy v historii, a díky tomu
 jsme „hup“ udělali v době covidu, kdy to bylo extrém-  se mi podařilo tolik zdrojů získat. Obávám se, aby ná-  sledující  vláda,  ať  bude  jakákoliv,  zantně nabírá na své popularitě. Pří-  V  posledních  týdnech  hýbe  celým
          nebyla  namixována  tak,  že  všichni  stup k ní je však ze strany ministra  světem  dopravy  tragická  železniční
          tři zmínění budou z jiných stran. Pak  Karla  Havlíčka  střízlivý:  „Klimati cké  nehoda  na  Chodsku  u  Domažlic  ze
          vám garantuji, že se růst výstavby  cíle  do  značné  míry  respektujeme,  začátku  srpna,  při  které  zemřeli  tři
          dopravní  infrastruktury  zastaví,“  ekologizace  je  trend,  na  druhou  lidé. Ministerstvo dopravy dělá vše
          obává se ministr Havlíček.        stranu,  někdy  se  mi  zdá,  že  ces-  pro  to,  aby  k  podobným  nehodám
          Zároveň však neopomněl vyseknout  ta,  kterou  jdeme,  je  zběsilá  a  ne  nedocházelo. „Od nehod v minulém
          poklonu  za  odvedenou  práci:  „Mu-  vždycky efekti vní,“ povzdychl si nad  roce  jsme  udělali  zásadní  změnu
          sím smeknout před tí m, co stavební  porovnáním faktu toho, kam se po-  –  vytvořili  jsme  bezpečnostní  ko-
          fi rmy zvládly v posledních měsících,  suneme  a  kolik  nás  to  ve  výsledku  misi nejlepších expertů v republice,
          protože v době covidu vydržely ná-  bude stát. „Nakonec nedocílíme ani  která  připravila  kompletní  strate-
          por a naší ambici proinvestovat se  ekologizace, ani výkonnosti . Evropa  gii  toho,  jak  se  budou  zabezpečo-
          z  krize,  abychom  tí m  udrželi  inže-  se  obecně  v  tomto  tématu  chová  vat tratě na všech úrovních. Teď je
          nýrské  stavby,  stavebnictví,  subdo-  příliš sebemrskačsky, protože je ne-  v meziresortním řízení a ještě tato
          davatelské vztahy a také HDP.“    smírně  například  v  emisích  přísná  vláda ho stačí schválit. To je zcela
          Za další významný krok považuje mi-  vůči sama sobě. Poté ale již méně  zásadní věc,“ představuje Karel Ha-
          nistr Karel Havlíček novelu stavební-  hlídá, jak se emise tvoří v jiných ze-  vlíček.
          ho zákona, která by měla výrazným  mích,“ vysvětluje čerstvě dvaapade-  Dále se směrem ke schválení posou-
          způsobem urychlit výstavbu doprav-  sáti letý ministr.               vá i drážní zákon, který v sobě ob-
          ní  infrastruktury.  „Odpracovaly  se  Zcela  konkrétně  kriti zuje  postup  při  sahuje  i  monitoring  strojvedoucích
          zde stovky a ti síce hodin, sám o sobě  výrobě oceli: „My omezujeme výro-  či  ETCS,  která  opět  přinese  větší
 „Jsme na absolutním vrcholu,   ve spojení s liniovým urychlí některé  bu  oceli  prostřednictvím  cen  emis-  ochranu  na  české  železnice.  „ETCS
          stavby až o několik let. V rámci pří-
                                            ních povolenek, ale výsledkem je to,  je investi ční záležitost, na které je
 ale míříme ještě výše. Příští  rok   pravy staveb jsme čekali třeba de-  že naši producenti  automobilů, sta-  shoda. Ani není jiná možnost, je to
          set až patnáct let, dnes to bude na  vaři a další nespotřebují méně oceli,  nařízení Evropské komise a v roce
 by se rozpočet Ministerstva  polovičce,“ raduje se.  ale koupí si ji ze zahraničí. Z Turecka,  2030  musí  být  plně  využíván.  My
 dopravy měl stabilizovat  Střízlivá budoucnost  Ukrajiny, Číny a v dalších zemích, kde  jsme  rychlejší,  budeme  mít  pilot-
                                            se ocel vyrábí za jiné účinnosti  s da-
                                                                               ní trať už v roce 2023, v tuto chvíli
 na 130 a v tom dalším na  Nedílnou součástí  plánování projek-  leko většími emisemi. Našimi kroky  máme hotových, ale ještě nespuš-
 140 miliardách korun.“  tů na následující roky je i zaměření  dokonce někdy zvyšujeme emise na  těných již šest set kilometrů,“ tvrdí
                                                                               ministr.                                          (red)
          na  zelenou  energii,  která  velmi  ra-
                                            planetě obecně,“ popisuje.

 6                                                                                                             7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12