Page 8 - Časopis Doprava dnes 01/2021
P. 8

Železniční doprava

             »Generál železnic«: Vše je                                                                                             Pokud se udrží způsob financování, ještě tři roky
                                                                                                                                    a budeme mít nádražní budovy v pořádku
                                                                                                                                    Za poslední dva tři roky jsme na mnoha místech svědky
                                                                                                                                    masivních oprav nádražních budov. Ze starých oprýska-
             zvladatelné, když vás práce                                                                                            ných  objektů  a  interiérů  se  stávají  moderně  vybavená
                                                                                                                                    centra pro cestování s nabídkou mnoha služeb pro ces-
                                                                                                                                    tující. „O výpravní budovy se staráme od poloviny roku
                                                                                                                                    2016, kdy je tehdy SŽDC koupila od Českých drah. U ně-
             baví, a mě baví hodně                                                                                                  kterých nebyla ani dokumentace, v prvním kole, které
                                                                                                                                    trvalo zhruba dva roky, se muselo stabilizovat to nej-
                                                                                                                                    nutnější. Někde teklo střechou, někde se nevědělo, jaké
                                                                                                                                    jsou přípojky apod. To máme za sebou a jedeme pod-
                                                                                                                                    le ministerstvem dopravy schválené koncepce, máme
             Sympatický rodák z Ústí nad Orlicí Jiří Svoboda byl od roku 2006 ředitelem kanceláře ekono-                            i sami strategii, jak dál pokračovat,“ upozorňuje na ná-
             mického náměstka generálního ředitele ČD, stejnou funkci zastával i po odchodu k SŽDC. Zde                             ročný proces Jiří Svoboda.
             se v listopadu 2011 stal ředitelem odboru nákupu a veřejných zakázek. V roce 2016 byl jmeno-                           Na obnovu nádražních budov Správa železnic v  posled-
             ván náměstkem generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy. Od března 2018 působí ve                                ních  dvou  letech  vynaložila  rekordní  částky,  a  v  tom-
             funkci generálního ředitele Správy železnic. Každý den brzy ráno vstává a vyráží vlakem z Ústí                         to trendu pokračuje i v roce 2021. „Letos se opravuje   PROFIL BC. JIŘÍHO SVOBODY, MBA
                                                                                                                                    a rekonstruuje přes 100 nádražních budov, z toho se 50
             nad Orlicí do Prahy. Právě v něm vznikl uvolněný rozhovor s „generálem železnic“.                                      dokončuje. Myslím, že posun v péči o budovy je vidět   Váš nejvtipnější/nejpříjemnější zážitek na železnici?
                                                                                                                                    napříč celou republikou,“ těší Jiřího Svobodu. „Po dů-  „Co jsem v administrativě, tak humoru moc nezažívám,
             Jiří Svoboda řídí organizaci s více než  co jezdím denně do Prahy. Režim je  můj pracovní den je proto v něčem         kladných  přípravách  jsme  mohli  zahájit  rekonstrukce   ale v provozu jsem jedno zažil. Když jsem zacvičoval
                                                                                                                                                                                           výpravčího v České Třebové na nádraží, v zácviku jsme
             17 000 zaměstnanci, odpovídá nejen  nějak  zakotvený,  pokud  mám  brzy  specifický. Například dnes (rozhovor          největších výpravních budov v této zemi, což není jen   chodili oba. Nově příchozímu jsem řekl, že projdu ještě
             za ně, ale obrazně řečeno i za mili-  vstát,  není  to  už  žádný  problém.  vznikl v pondělí 9. 8. 2021 pozn. red.)   Fantova  budova  na  pražském  hlavním  nádraží,  ale
             ardy  korun,  určených  na  výstavbu  Vracím se kolem 19. hodiny, někdy  je  porada  vedení,  od  toho  se  pak        i v Českých Budějovicích, Plzni a brzy také v Teplicích   soupravu, protože byl špatně označen přestup.  A až
             a opravy české železnice. Každý den  ale ani domů nejezdím, to je tak ma-  odvíjí  celý  zbytek  pracovního  dne.      v Čechách. Jsou to rozsáhlé historické objekty, od kte-  vylezu, dám mu vědět, aby vlak vypravil. Vlezl jsem do
                                                                                                                                                                                           soupravy a zácvikář neomylně vlak vypravil. Já odjel
             brzy ráno sedá do vlaku na  nádraží  ximálně jednou týdně, vícekrát ne,“  Minimálně jeden den v týdnu jsem             rých v minulosti raději dával každý ruce pryč, protože   s červenou čepicí s výpravkou do sousední stanice do
             v Ústí nad Orlicí a jede do práce do  popisuje Jiří Svoboda.         v terénu, jezdím na stavby a setká-               rozhodnout, jak je opravit a následně využívat, je o vel-  Třebovic v Čechách, což v celém uzlu vyvolalo smích,
             Prahy. Téměř každý večer se pak zase  Generální ředitel Správy železnic se  vám se i se zástupci místních samo-        ké zodpovědnosti,“ má jasno Jiří Svoboda.
             vrací zpět. Právě v ranním spoji nám  opravdu nenudí a málokdy se zasta-  správ. Schůzek je většinou okolo de-         Každý projekt musí jít krůček po krůčku, stejně tak to má   protože výpravčí ve vlaku odjel ze směny. Samozřejmě
             generální ředitel Správy železnic ote-  ví.  Je  v  jednom  kole,  jeho  pracovní  seti denně, někdy méně, někdy více.   i Správa železnic v čele se svým generálním ředitelem.   jsem se hned vrátil.“ (smích)
             vřeně  prozradil  mnoho  zajímavostí.   program je opravdu nabitý a pestrý.  Vše je zvladatelné, když vás ta práce     „Jedna věc je stabilizace, tu máme za sebou, druhá věc   Jezdíte jako „generál železnic“ i někam autem?
             „Každý pracovní den začíná brzkým  „Obrací se na mě hodně lidí, často  baví, a mě baví hodně,“ zdůrazňuje              je  zvyšování  komfortu  pro  cestující,  to  probíhá,  další   „Samozřejmě se dostanu i do auta. Vlak je v nejlepším
             vstáváním.  Už  je  to  téměř  16  let,  si  jednání  domlouvám  sám.  Každý  šéf Správy železnic.                     jsou  nezbytné  úpravy  či  náprava  historie.  Co  se  týče   případě ideální, když je to z bodu A do bodu B. Jezdím
                                                                                                                                    služeb, cílů je několik. Jeden z těch cyklických je rekon-  na spoustu adres, jak na stavby, tak nádraží či různá
                                                                                                                                    strukce toalet a zpřístupňování přes turnikety. Přiznám   jednání,  takže  vlak  využívám  vůči  autu  s  vítězstvím
                                                                                                                                    se, občas se stydím za to, že klíč je v pokladně. Tohle   na vzdálenosti. Co se týče ale času, tak je to tak 50
                                                                                                                                    chceme postupně měnit a daří se nám to. Letos to je    na 50. V autě si však tolik neodpočinu, nebo nemohu
                                                                                                                                    okolo 30 nádraží, které budou mít důstojnější přístup   pracovat jako ve vlaku. Vlak je pro mě mnohem lepší
                                                                                                                                    na toalety,“ má upřímnou radost Jiří Svoboda. „Pokud   volbou.“
                                                                                                                                    se udrží způsob financování, jenž je nyní velkoryse na-  Nejoblíbenější jídlo v  jídelním  voze  při  Vašich ces-
                                                                                                                                    staven, myslím, že ještě tři roky a opravdu budeme mít   tách vlakem?
                                                                                                                                    nádraží v pořádku,“ pevně věří generální ředitel Správy   „V tomto spoji mám často s někým sjednanou schůzku
                                                                                                                                    železnic.                                              a je to spíše o snídaních. Do nedávna jsem si dával

                                                                                                                                    Chtěl bych vyzdvihnout zaměstnance za zodpovědnost     ještě párečky, ale přeci jenom musím vnímat „mého
                                                                                                                                    Tématem posledních více než 18 měsíců je Covid-19. Ka-  nového kamaráda“ cholesterol, takže už jsem přešel
                                                                                                                                    ždému  tato  zvláštní  doba  způsobila  mnoho  problémů.   do euro snídaní, což je takové lehčí.“ (úsměv)
                                                                                                                                    Správa železnic se s nastalou situací však vypořádala na   Rybářství – jakou největší rybu jste kdy vylovil z Va-
                                                                                                                                    jedničku.  „Pro  každého  z  nás  to  byla  velká  neznámá   šeho hospodářství?
                                                                                                                                    a nikdo nevěděl, co to bude znamenat. Tady bych chtěl   „Já jsem takový rybář podběrák. (úsměv) Můj tatínek
                                                                                                                                    ale vyzdvihnout naše zaměstnance za skutečně zodpo-    má  prodej  sladkovodních  ryb,  s  tím  souvisí  i  nějaké
                                                                                                                                    vědný přístup.  Udělali jsme maximum pro vybavenost    zázemí a rybník. Ale co se týče největší ryby? Nejdřív
                                                                                                                                    pracovišť, za úspěch považuji to, že jsme v ničem ne-  bych chtěl asi říci svoji manželku, pro mě to je stále
                                                                                                                                    omezili provoz,“ praví s potěšením a hrdostí na své lidi   ten největší úlovek. (úsměv) Teď ale zpátky k tématu,
                                                                                                                                    generální ředitel. „Máme exponovaná místa, jako třeba   největší rybou byl asi sumec, co se týče váhy a délky.“


             8                                                                                                                                                                                                                           9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13