Page 8 - Časopis Doprava dnes 01/2021
P. 8
Železniční doprava
»Generál železnic«: Vše je Pokud se udrží způsob financování, ještě tři roky
a budeme mít nádražní budovy v pořádku
Za poslední dva tři roky jsme na mnoha místech svědky
masivních oprav nádražních budov. Ze starých oprýska-
zvladatelné, když vás práce ných objektů a interiérů se stávají moderně vybavená
centra pro cestování s nabídkou mnoha služeb pro ces-
tující. „O výpravní budovy se staráme od poloviny roku
2016, kdy je tehdy SŽDC koupila od Českých drah. U ně-
baví, a mě baví hodně kterých nebyla ani dokumentace, v prvním kole, které
trvalo zhruba dva roky, se muselo stabilizovat to nej-
nutnější. Někde teklo střechou, někde se nevědělo, jaké
jsou přípojky apod. To máme za sebou a jedeme pod-
le ministerstvem dopravy schválené koncepce, máme
Sympatický rodák z Ústí nad Orlicí Jiří Svoboda byl od roku 2006 ředitelem kanceláře ekono- i sami strategii, jak dál pokračovat,“ upozorňuje na ná-
mického náměstka generálního ředitele ČD, stejnou funkci zastával i po odchodu k SŽDC. Zde ročný proces Jiří Svoboda.
se v listopadu 2011 stal ředitelem odboru nákupu a veřejných zakázek. V roce 2016 byl jmeno- Na obnovu nádražních budov Správa železnic v posled-
ván náměstkem generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy. Od března 2018 působí ve ních dvou letech vynaložila rekordní částky, a v tom-
funkci generálního ředitele Správy železnic. Každý den brzy ráno vstává a vyráží vlakem z Ústí to trendu pokračuje i v roce 2021. „Letos se opravuje PROFIL BC. JIŘÍHO SVOBODY, MBA
a rekonstruuje přes 100 nádražních budov, z toho se 50
nad Orlicí do Prahy. Právě v něm vznikl uvolněný rozhovor s „generálem železnic“. dokončuje. Myslím, že posun v péči o budovy je vidět Váš nejvtipnější/nejpříjemnější zážitek na železnici?
napříč celou republikou,“ těší Jiřího Svobodu. „Po dů- „Co jsem v administrativě, tak humoru moc nezažívám,
Jiří Svoboda řídí organizaci s více než co jezdím denně do Prahy. Režim je můj pracovní den je proto v něčem kladných přípravách jsme mohli zahájit rekonstrukce ale v provozu jsem jedno zažil. Když jsem zacvičoval
výpravčího v České Třebové na nádraží, v zácviku jsme
17 000 zaměstnanci, odpovídá nejen nějak zakotvený, pokud mám brzy specifický. Například dnes (rozhovor největších výpravních budov v této zemi, což není jen chodili oba. Nově příchozímu jsem řekl, že projdu ještě
za ně, ale obrazně řečeno i za mili- vstát, není to už žádný problém. vznikl v pondělí 9. 8. 2021 pozn. red.) Fantova budova na pražském hlavním nádraží, ale
ardy korun, určených na výstavbu Vracím se kolem 19. hodiny, někdy je porada vedení, od toho se pak i v Českých Budějovicích, Plzni a brzy také v Teplicích soupravu, protože byl špatně označen přestup. A až
a opravy české železnice. Každý den ale ani domů nejezdím, to je tak ma- odvíjí celý zbytek pracovního dne. v Čechách. Jsou to rozsáhlé historické objekty, od kte- vylezu, dám mu vědět, aby vlak vypravil. Vlezl jsem do
soupravy a zácvikář neomylně vlak vypravil. Já odjel
brzy ráno sedá do vlaku na nádraží ximálně jednou týdně, vícekrát ne,“ Minimálně jeden den v týdnu jsem rých v minulosti raději dával každý ruce pryč, protože s červenou čepicí s výpravkou do sousední stanice do
v Ústí nad Orlicí a jede do práce do popisuje Jiří Svoboda. v terénu, jezdím na stavby a setká- rozhodnout, jak je opravit a následně využívat, je o vel- Třebovic v Čechách, což v celém uzlu vyvolalo smích,
Prahy. Téměř každý večer se pak zase Generální ředitel Správy železnic se vám se i se zástupci místních samo- ké zodpovědnosti,“ má jasno Jiří Svoboda.
vrací zpět. Právě v ranním spoji nám opravdu nenudí a málokdy se zasta- správ. Schůzek je většinou okolo de- Každý projekt musí jít krůček po krůčku, stejně tak to má protože výpravčí ve vlaku odjel ze směny. Samozřejmě
generální ředitel Správy železnic ote- ví. Je v jednom kole, jeho pracovní seti denně, někdy méně, někdy více. i Správa železnic v čele se svým generálním ředitelem. jsem se hned vrátil.“ (smích)
vřeně prozradil mnoho zajímavostí. program je opravdu nabitý a pestrý. Vše je zvladatelné, když vás ta práce „Jedna věc je stabilizace, tu máme za sebou, druhá věc Jezdíte jako „generál železnic“ i někam autem?
„Každý pracovní den začíná brzkým „Obrací se na mě hodně lidí, často baví, a mě baví hodně,“ zdůrazňuje je zvyšování komfortu pro cestující, to probíhá, další „Samozřejmě se dostanu i do auta. Vlak je v nejlepším
vstáváním. Už je to téměř 16 let, si jednání domlouvám sám. Každý šéf Správy železnic. jsou nezbytné úpravy či náprava historie. Co se týče případě ideální, když je to z bodu A do bodu B. Jezdím
služeb, cílů je několik. Jeden z těch cyklických je rekon- na spoustu adres, jak na stavby, tak nádraží či různá
strukce toalet a zpřístupňování přes turnikety. Přiznám jednání, takže vlak využívám vůči autu s vítězstvím
se, občas se stydím za to, že klíč je v pokladně. Tohle na vzdálenosti. Co se týče ale času, tak je to tak 50
chceme postupně měnit a daří se nám to. Letos to je na 50. V autě si však tolik neodpočinu, nebo nemohu
okolo 30 nádraží, které budou mít důstojnější přístup pracovat jako ve vlaku. Vlak je pro mě mnohem lepší
na toalety,“ má upřímnou radost Jiří Svoboda. „Pokud volbou.“
se udrží způsob financování, jenž je nyní velkoryse na- Nejoblíbenější jídlo v jídelním voze při Vašich ces-
staven, myslím, že ještě tři roky a opravdu budeme mít tách vlakem?
nádraží v pořádku,“ pevně věří generální ředitel Správy „V tomto spoji mám často s někým sjednanou schůzku
železnic. a je to spíše o snídaních. Do nedávna jsem si dával
Chtěl bych vyzdvihnout zaměstnance za zodpovědnost ještě párečky, ale přeci jenom musím vnímat „mého
Tématem posledních více než 18 měsíců je Covid-19. Ka- nového kamaráda“ cholesterol, takže už jsem přešel
ždému tato zvláštní doba způsobila mnoho problémů. do euro snídaní, což je takové lehčí.“ (úsměv)
Správa železnic se s nastalou situací však vypořádala na Rybářství – jakou největší rybu jste kdy vylovil z Va-
jedničku. „Pro každého z nás to byla velká neznámá šeho hospodářství?
a nikdo nevěděl, co to bude znamenat. Tady bych chtěl „Já jsem takový rybář podběrák. (úsměv) Můj tatínek
ale vyzdvihnout naše zaměstnance za skutečně zodpo- má prodej sladkovodních ryb, s tím souvisí i nějaké
vědný přístup. Udělali jsme maximum pro vybavenost zázemí a rybník. Ale co se týče největší ryby? Nejdřív
pracovišť, za úspěch považuji to, že jsme v ničem ne- bych chtěl asi říci svoji manželku, pro mě to je stále
omezili provoz,“ praví s potěšením a hrdostí na své lidi ten největší úlovek. (úsměv) Teď ale zpátky k tématu,
generální ředitel. „Máme exponovaná místa, jako třeba největší rybou byl asi sumec, co se týče váhy a délky.“
8 9