Page 5 - Časopis Doprava dnes 01/2021
P. 5

Zajímavosti

 Víte, že...?                                         Obsah čísla 1/2021






 LETECKÁ DOPRAVA
 Koncem roku 1909 začal Jan Kašpar pracovat na letadle a letadlovém motoru. Kašpar ale   Víte, že...? Zajímavosti  ze světa dopravy
 záhy seznal, že stroj jeho výroby není pro létání vhodný. Překonal v sobě konstruktérskou                 4
 cti žádost a rozhodl se, že si vhodný letoun zakoupí. Odjel do Paříže, kde si v Blériotově
 továrně zakoupil typ č. XI, výrobní číslo 76, do něhož pak v Pardubicích zamontoval motor
 Anzani. S tí mto letadlem pak 12. dubna provedl dva velké skoky do vzduchu a 16. dubna
 1910 jako první Čech skutečně vzlétl. Dne 19. června se pak uskutečnil jeho první veřejný   Ministr Havlíček: Smekám před stavebními fi rmami
 vzlet v Pardubicích, 3. července druhý (v Hradci Králové jako první). Prováděl pravidelné                  6
 ukázkové vzlety po Čechách, v Praze, na Moravě. První dálkový let Pardubice – Praha
 vykonal 13. května 1911. Toto datum lze bez nadsázky označit jako základní milník české
 aviati ky. 6. prosince téhož roku uskutečnil první přelet s pasažérem z Mělníka do Prahy.
          »Generál železnic«: Vše je zvladatelné, když vás práce baví, a mě baví hodně

 ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA                                                                                         8
 Česko má se svými 9 568 km jednu z nejhustších železničních sítí  v Evropě. Z toho
 je 3 212 km tratí  elektrizováno a 1 906 km je dvou a vícekolejných. Správcem a pro-
 vozovatelem naprosté většiny železniční infrastruktury je státní organizace Správa   Ředitel ČD Ivan Bednárik: jedním z dalších cílů je zvýšit komfort cestujících
 železnic. České dráhy provozují vysokorychlostní vlaky Pendolino, ale jelikož žádné                       12
 tratě nejsou vysokorychlostní, je jejich rychlost omezena na 160 km/h. Přepravní
 výkon necelých 165 milionů cestujících při 6 590 milionech osobokilometrů i 13 770
 milionů tunokilometrů v nákladní dopravě znamená za poslední deseti letí  značný
 pokles. První Pendolino řady ETR 401 vyjelo v roce 1988, nyní Pendolina různých   Covid jsme zvládli. Dopady jsou minimální, těší ředitele ŘSD Radka Mátla
 typů používají italské, fi nské, slovinské, španělské i portugalské železnice.                            16


 SILNIČNÍ DOPRAVA
 Základ silniční sítě byl vybudován v letech 1740–1850. Snahy o výstavbu sítě dál-  Turisti ka budoucnosti  aneb dovolená ve vesmíru
 nic sahají do 30. let 20. století , výstavba prvního dálničního úseku byla zahájena                       18
 2. května 1939. V 9 hodin ráno první výkop udělal tehdejší generální ředitel GŘSD
 Ing. Václav Nosek. Pro splnění termínu muselo být na každých pěti  kilometrech za-
 městnáno 400 – 600 dělníků. První dálnice byla dokončena v roce 1971 a od té doby
 je síť dálnic a rychlostních silnic postupně rozvíjena. Celková délka dálnic v Česku je   Holding enteria: fi rma musí být nejvíce o lidech
 1 298 km (k 1. lednu 2021). Na jednoho Čecha připadá 12 cm dálnice.                                       19

 VODNÍ DOPRAVA
 První parník sestrojil Robert Fulton roku 1803. Jedním z prvních, kdo experimen-  Na Švestkové dráze testuje společnost AŽD Praha ty nejmodernější technologie
 toval s paroplavebními pokusy byl Josef Božek, který předvedl skutečnou paroloď                           20
 v Praze ve Stromovce 1. června 1817. K prakti ckému využití  parníků ale došlo
 až o dvě deseti letí  později. V Česku je vodní doprava provozována zejména na
 řekách Labe a Vltava. Vodní doprava zde má dlouhou tradici. Voroplavba pro
 přepravu dřeva a dalších nákladů po řekách je provozována minimálně od stře-
 dověku! ČR disponuje i vlastním přístavním územím v areálu námořního přístavu
 v Hamburgu v Německu. Nejtradičnějším a současně i nejstarším provozovatelem
 osobní lodní dopravy je Pražská paroplavební společnost a.s.   DopravaDnes.cz 1/ 2021, odborný měsíčník pro vnitrostátní a mezinárodní dopravu, spedici a logisti ku
           Vydává MC marketi ng s.r.o., Hadovitá 962/10, Praha 4, 141 00, IČ: 07647191, DIČ: CZ07647191,
 MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA   tel.: 725 752 539; email: info@dopravadnes.cz; www.DopravaDnes.cz; Evidenční číslo: MK ČR E 24 227
           Redakce: Bc. Filip Červinka, tel.: +420 775 684 227; Jakub Cimburek, tel.: +420 773 988 983;
 Jediným městem v České republice, kde byl vybudován systém městské   Mgr. Petr Dejnožka, tel.: +420 773 940 510
 podzemní dráhy, takzvaného metra, je Praha. Provoz pražského metra byl
 zahájen 9. května 1974. Patrně prvním návrhem na výstavbu podzemní drá-  Inzertní oddělení: Lucie Godwin, tel.: +420 776 577694, e-mail: lucie@dopravadnes.cz
 hy v Praze byla iniciati va pražského obchodníka Ladislava Ro� a z roku 1898.   Zaměření časopisu:
 Navrhoval městské radě využít prací na kanalizaci a asanaci Starého města   Dopravní politi ka / Dopravní a liniové stavby / Logisti ka, spedice / Silniční doprava / Železniční doprava
 a zároveň zahájit stavby tunelů na první lince podzemní dráhy ve směru Kar-
 lín – Praha – Podolí, která by se u Křižovnického pivovaru spojila s druhou lin-  Vnitrozemská plavba / Letecká doprava / Doručovací a záilkové služby / Informati ka / Finanční služby
 kou Malá Strana – Vinohrady. U pražské radnice však se svými plány neuspěl.  Infrastruktura / Oborové veletrhy a výstavy



 4                                                                                                             5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10