Page 4 - Časopis Doprava dnes 01/2021
P. 4
Zajímavosti
Víte, že...? Obsah čísla 1/2021
LETECKÁ DOPRAVA
Koncem roku 1909 začal Jan Kašpar pracovat na letadle a letadlovém motoru. Kašpar ale Víte, že...? Zajímavosti ze světa dopravy
záhy seznal, že stroj jeho výroby není pro létání vhodný. Překonal v sobě konstruktérskou 4
cti žádost a rozhodl se, že si vhodný letoun zakoupí. Odjel do Paříže, kde si v Blériotově
továrně zakoupil typ č. XI, výrobní číslo 76, do něhož pak v Pardubicích zamontoval motor
Anzani. S tí mto letadlem pak 12. dubna provedl dva velké skoky do vzduchu a 16. dubna
1910 jako první Čech skutečně vzlétl. Dne 19. června se pak uskutečnil jeho první veřejný Ministr Havlíček: Smekám před stavebními fi rmami
vzlet v Pardubicích, 3. července druhý (v Hradci Králové jako první). Prováděl pravidelné 6
ukázkové vzlety po Čechách, v Praze, na Moravě. První dálkový let Pardubice – Praha
vykonal 13. května 1911. Toto datum lze bez nadsázky označit jako základní milník české
aviati ky. 6. prosince téhož roku uskutečnil první přelet s pasažérem z Mělníka do Prahy.
»Generál železnic«: Vše je zvladatelné, když vás práce baví, a mě baví hodně
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA 8
Česko má se svými 9 568 km jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě. Z toho
je 3 212 km tratí elektrizováno a 1 906 km je dvou a vícekolejných. Správcem a pro-
vozovatelem naprosté většiny železniční infrastruktury je státní organizace Správa Ředitel ČD Ivan Bednárik: jedním z dalších cílů je zvýšit komfort cestujících
železnic. České dráhy provozují vysokorychlostní vlaky Pendolino, ale jelikož žádné 12
tratě nejsou vysokorychlostní, je jejich rychlost omezena na 160 km/h. Přepravní
výkon necelých 165 milionů cestujících při 6 590 milionech osobokilometrů i 13 770
milionů tunokilometrů v nákladní dopravě znamená za poslední deseti letí značný
pokles. První Pendolino řady ETR 401 vyjelo v roce 1988, nyní Pendolina různých Covid jsme zvládli. Dopady jsou minimální, těší ředitele ŘSD Radka Mátla
typů používají italské, fi nské, slovinské, španělské i portugalské železnice. 16
SILNIČNÍ DOPRAVA
Základ silniční sítě byl vybudován v letech 1740–1850. Snahy o výstavbu sítě dál- Turisti ka budoucnosti aneb dovolená ve vesmíru
nic sahají do 30. let 20. století , výstavba prvního dálničního úseku byla zahájena 18
2. května 1939. V 9 hodin ráno první výkop udělal tehdejší generální ředitel GŘSD
Ing. Václav Nosek. Pro splnění termínu muselo být na každých pěti kilometrech za-
městnáno 400 – 600 dělníků. První dálnice byla dokončena v roce 1971 a od té doby
je síť dálnic a rychlostních silnic postupně rozvíjena. Celková délka dálnic v Česku je Holding enteria: fi rma musí být nejvíce o lidech
1 298 km (k 1. lednu 2021). Na jednoho Čecha připadá 12 cm dálnice. 19
VODNÍ DOPRAVA
První parník sestrojil Robert Fulton roku 1803. Jedním z prvních, kdo experimen- Na Švestkové dráze testuje společnost AŽD Praha ty nejmodernější technologie
toval s paroplavebními pokusy byl Josef Božek, který předvedl skutečnou paroloď 20
v Praze ve Stromovce 1. června 1817. K prakti ckému využití parníků ale došlo
až o dvě deseti letí později. V Česku je vodní doprava provozována zejména na
řekách Labe a Vltava. Vodní doprava zde má dlouhou tradici. Voroplavba pro
přepravu dřeva a dalších nákladů po řekách je provozována minimálně od stře-
dověku! ČR disponuje i vlastním přístavním územím v areálu námořního přístavu
v Hamburgu v Německu. Nejtradičnějším a současně i nejstarším provozovatelem
osobní lodní dopravy je Pražská paroplavební společnost a.s. DopravaDnes.cz 1/ 2021, odborný měsíčník pro vnitrostátní a mezinárodní dopravu, spedici a logisti ku
Vydává MC marketi ng s.r.o., Hadovitá 962/10, Praha 4, 141 00, IČ: 07647191, DIČ: CZ07647191,
MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA tel.: 725 752 539; email: info@dopravadnes.cz; www.DopravaDnes.cz; Evidenční číslo: MK ČR E 24 227
Jediným městem v České republice, kde byl vybudován systém městské Redakce: Bc. Filip Červinka, tel.: +420 775 684 227; Jakub Cimburek, tel.: +420 773 988 983;
Mgr. Petr Dejnožka, tel.: +420 773 940 510
podzemní dráhy, takzvaného metra, je Praha. Provoz pražského metra byl
zahájen 9. května 1974. Patrně prvním návrhem na výstavbu podzemní drá- Inzertní oddělení: Lucie Godwin, tel.: +420 776 577694, e-mail: lucie@dopravadnes.cz
hy v Praze byla iniciati va pražského obchodníka Ladislava Ro� a z roku 1898. Zaměření časopisu:
Navrhoval městské radě využít prací na kanalizaci a asanaci Starého města Dopravní politi ka / Dopravní a liniové stavby / Logisti ka, spedice / Silniční doprava / Železniční doprava
a zároveň zahájit stavby tunelů na první lince podzemní dráhy ve směru Kar-
lín – Praha – Podolí, která by se u Křižovnického pivovaru spojila s druhou lin- Vnitrozemská plavba / Letecká doprava / Doručovací a záilkové služby / Informati ka / Finanční služby
kou Malá Strana – Vinohrady. U pražské radnice však se svými plány neuspěl. Infrastruktura / Oborové veletrhy a výstavy
4 5