Page 10 - Časopis Doprava dnes 04/2021
P. 10
Automobilová doprava Dopravní a liniové stavby
KOMERČNÍ SDĚLENÍ
V covidu ukázali sílu čilo a počet přepravovaných cestujících chce, ale limit musí být pod tím, co
Silniční, autobusová i nákladní doprava stoupnul ve dvou letech po sobě o pět investoval do dopravní infrastruktury
v prvním roce pandemie ukázala, že jsou procent. Platí tam, že v režimu slev jezdí v posledních letech. My stavíme z půl-
k dispozici i v těžké době a že jsou na- 20 % důchodců a zbytek jsou děti a stu- ky za české a evropské peníze, tak ná-
prosto nepostradatelné. „Politici rychle denti. Další prokazatelná čísla dostane- rodní investice jsou menší než třeba
zjistili, že nákladní doprava musí pořád me až v době, kdy se covidu naprosto v Rakousku a nemůžeme si dovolit mít
fungovat. První opatření v březnu 2020 zbavíme,” říká. sazby výše.”
ji zastavilo, ale během pátečního odpo- Čаsto připomínaným tématem je vyso-
ledne se nám to s ministrem a dalšími Mýtné i vážení vozidel? Složitá témata korychlostní vážení kamionů, které stále
lidmi podařilo opravit. Dopravci fun- Záběr ČESMADU je opravdu velký, podílí hledá ideální variantu. ČESMAD se proti KOMERČNÍ SDĚLENÍ
govali, drželi zásobování potravinami, se na řešení různých problémů, ve kte- němu ohrazuje dvěma zcela logickými
léky a podporovali výrobu a obchod,” rých hájí dopravce. To platí například pro argumenty: „Říkáme dlouhodobě, že
vysvětluje Vojtěch Hromíř. téma výběru mýtného. „Chápeme, že technologie vysokorychlostního vážení
I z toho důvodu ČESMAD velmi aktivně je to zdroj pro financování dopravní in- má dvě vady. Nepodporujeme v žád-
bojoval za finanční podporu v dobách frastruktury, na druhou stranu chceme, ném případě to, aby zde jezdila přetíže-
tvrdých omezení. „Vyjednali jsme po- když už mýto musí být, tak aby se s tím ná auta, ale na druhou stranu, jestliže
měrně brzy podporu COVID BUS pro dalo dobře pracovat ze strany doprav- vás chce někdo vysokorychlostně vážit
komerční autobusové dopravce, které ce. Řidič má palubní jednotku, musí ji a pokutovat, musí být zajištěny pod-
covid naprosto ochromil. Nepomohlo hlídat, firma musí platit, řešit nesrov- mínky pro stanovené měřidlo. Musí být
jim to byznys držet v chodu, ale mili- nalosti, takže to má i velkou administ- v pořádku kalibrace a také technický
arda korun v rámci prvního programu, rativní složku. My se snažíme jednat se stav vozovky před váhou,” komentuje
100 milionů ve druhém a 380 miliónů státem, ať už je to ministerstvo nebo a zároveň připomíná i druhý bod: „Vá-
korun ve třetím, jim alespoň trochu po- Ředitelství silnic a dálnic, aby to fungo- žení neumí postihovat zahraniční pře-
mohly” věří. valo co nejlépe,” vysvětluje Hromíř. stupce. Nemáme nástroje, jak hledat
Před koronavirovou krizí se mezinárodní RZ v cizím registru, takže pokutujeme
silniční nákladní doprava zmítala v po- V Česku je ale mýtné nejlevnější v celé jen české řidiče a firmy, ale ne zahra-
klesu výkonů, naopak ta vnitrostátní Evropské unii, proč není tedy cesta ještě ničí. To rozhodně nechceme. U měření
každoročně postupně rostla. „U linkové většího zdražení? I na tuto otázku doká- rychlosti vozidla a několika dalších pře-
autobusové dopravy taktéž výkon ka- zal Vojtěch Hromíř odpovědět: „V mýtu stupků dohledání provozovatele fungu-
ždoročně klesal, ale po zavedení slev sazby nepadají z nebe. Mají své limity, je v systému Eucaris. U vážení to tak ale
pro mládež a seniory se to rázem oto- stát si může nasadit mýto vysoké, jak není,” uzavřel Vojtěch Hromíř. (dej)
10 11