Page 10 - Časopis Doprava dnes 04/2021
P. 10

Automobilová doprava                                                                                                                                                                    Dopravní a liniové stavby


















                                                                                                                                                                                                                                             KOMERČNÍ SDĚLENÍ



























             V covidu ukázali sílu              čilo a počet přepravovaných cestujících  chce,  ale  limit  musí  být  pod  tím,  co
             Silniční, autobusová i nákladní doprava  stoupnul ve dvou letech po sobě o pět  investoval  do  dopravní  infrastruktury
             v prvním roce pandemie ukázala, že jsou  procent. Platí tam, že v režimu slev jezdí  v posledních letech. My stavíme z půl-
             k dispozici i v těžké době a že jsou na-  20 % důchodců a zbytek jsou děti a stu-  ky za české a evropské peníze, tak ná-
             prosto nepostradatelné. „Politici rychle  denti. Další prokazatelná čísla dostane-  rodní  investice  jsou  menší  než  třeba
             zjistili, že nákladní doprava musí pořád  me až v době, kdy se covidu naprosto  v Rakousku a nemůžeme si dovolit mít
             fungovat. První opatření v březnu 2020  zbavíme,” říká.              sazby výše.”
             ji zastavilo, ale během pátečního odpo-                              Čаsto připomínaným tématem je vyso-
             ledne se nám to s ministrem a dalšími  Mýtné i vážení vozidel? Složitá témata   korychlostní vážení kamionů, které stále
             lidmi  podařilo  opravit.  Dopravci  fun-  Záběr ČESMADU je opravdu velký, podílí  hledá ideální variantu. ČESMAD se proti                                                                                                      KOMERČNÍ SDĚLENÍ
             govali,  drželi  zásobování  potravinami,  se na řešení různých problémů, ve kte-  němu  ohrazuje  dvěma  zcela  logickými
             léky  a  podporovali  výrobu  a  obchod,”  rých hájí dopravce. To platí například pro  argumenty:  „Říkáme  dlouhodobě,  že
             vysvětluje Vojtěch Hromíř.         téma  výběru  mýtného.  „Chápeme,  že  technologie vysokorychlostního vážení
             I z toho důvodu ČESMAD velmi aktivně  je to zdroj pro financování dopravní in-  má  dvě  vady.  Nepodporujeme  v žád-
             bojoval  za  finanční  podporu  v  dobách  frastruktury, na druhou stranu chceme,  ném případě to, aby zde jezdila přetíže-
             tvrdých  omezení.  „Vyjednali  jsme  po-  když už mýto musí být, tak aby se s tím  ná auta, ale na druhou stranu, jestliže
             měrně  brzy  podporu  COVID  BUS  pro  dalo dobře pracovat ze strany doprav-  vás chce někdo vysokorychlostně vážit
             komerční  autobusové  dopravce,  které  ce. Řidič má palubní jednotku, musí ji  a  pokutovat,  musí  být  zajištěny  pod-
             covid  naprosto  ochromil.  Nepomohlo  hlídat,  firma  musí  platit,  řešit  nesrov-  mínky pro stanovené měřidlo. Musí být
             jim  to  byznys  držet  v  chodu,  ale  mili-  nalosti, takže to má i velkou administ-  v  pořádku  kalibrace  a  také  technický
             arda korun v rámci prvního programu,  rativní složku. My se snažíme jednat se  stav  vozovky  před  váhou,”  komentuje
             100 milionů ve druhém a 380 miliónů  státem,  ať  už  je  to  ministerstvo  nebo  a zároveň připomíná i druhý bod: „Vá-
             korun ve třetím, jim alespoň trochu po-  Ředitelství silnic a dálnic, aby to fungo-  žení  neumí  postihovat  zahraniční  pře-
             mohly” věří.                       valo co nejlépe,” vysvětluje Hromíř.    stupce.  Nemáme  nástroje,  jak  hledat
             Před koronavirovou krizí se mezinárodní                              RZ  v cizím  registru,  takže  pokutujeme
             silniční  nákladní  doprava  zmítala  v po-  V Česku je ale mýtné nejlevnější v celé  jen  české  řidiče  a  firmy,  ale  ne  zahra-
             klesu  výkonů,  naopak  ta  vnitrostátní  Evropské unii, proč není tedy cesta ještě  ničí. To rozhodně nechceme. U měření
             každoročně postupně rostla. „U linkové  většího zdražení? I na tuto otázku doká-  rychlosti vozidla a několika dalších pře-
             autobusové  dopravy  taktéž  výkon  ka-  zal Vojtěch Hromíř odpovědět: „V mýtu  stupků dohledání provozovatele fungu-
             ždoročně  klesal,  ale  po  zavedení  slev  sazby nepadají z nebe. Mají své limity,  je v systému Eucaris. U vážení to tak ale
             pro mládež a seniory se to rázem oto-  stát  si  může  nasadit  mýto  vysoké,  jak  není,” uzavřel Vojtěch Hromíř.          (dej)



             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15