Page 9 - Časopis Doprava dnes 04/2021
P. 9

Automobilová doprava  Lobby je důležité, ale síla je především

 Během pandemie je silniční  v celistvosti jednotlivých firem: „Hlavní            do roku 2035 více používat plyn
                                                                                  Mgr. Vojtěch Hromíř, ČESMAD:
          kapitál dopravních firem je mít dobře
                                                                                   ... jako mezistupeň by se měl
          fungující řidiče, mít dobré vztahy, aby
 nákladní doprava klíčová  cítili, že mají zázemí v dispečinku a zá-             a během té doby technologický
          roveň  se  dispečink  může  spolehnout
                                                                                     vývoj snad nabídne dobrou
          na ně. A i všechny ostatní profese ve
          firmě musí dobře fungovat. To když se
          podaří, je firma úspěšná za všech pod-                                                 alternativu i pro
                                                                                                  těžká vozidla.
          mínek.”
 Problémy v silniční dopravě, ať už nákladní či autobusové, řeší v České republice velmi aktivně
 sdružení ČESMAD. O jeho cílech, úkolech i požadavcích promluvil v obsáhlém rozhovoru gene-  Mlhavá budoucnost Green dealu
 rální tajemník sdružení Mgr. Vojtěch Hromíř, který nastínil současné problémy silniční dopravy   Jedním  ze  zásadních  bodů,  které  se
 v českém i mezinárodním kontextu a poohlédl se po způsobech jejich řešení.   v rámci  Sdružení  automobilových  do-
          pravců řeší, je Green deal a podoba jeho
          nástupu. „To, o čem se nyní jedná, bude  a  během  té  doby  technologický  vývoj  Zároveň  Vojtěch  Hromíř  varuje  před
          mít  závažný  vliv  na  fungování  oboru,  snad nabídne dobrou alternativu i pro  systémem  nátlaku.  „Metoda  nátlaku
          jak bude v příštích dekádách vypadat.  těžká vozidla. Nesmí to dopadnout tak,  a penalizací, které nyní vidíme napří-
          Budoucnost je mlhavá. Brusel chrlí je-  že  řidič  vyrazí  jako  Kryštof  Kolumbus  klad ve snaze podpořit očkování proti
          den cíl za druhým a my přemýšlíme, jak  a nebude vědět, jestli někde doplní zá-  covidu, tak něco podobného nás čeká
          k nim dojít, a jestli to vůbec lze. Doprav-  soby nebo ne. Dnes je auto autonom-  i v Green dealu. Finanční tlak na zdra-
          ci se Green dealu nebrání, ale požadují  ní, ví, že může natankovat všude. To je  žování  konvenčních  technologií  bude
          racionální kroky. Nelze od stolu zakázat  obrovský  rozdíl  oproti  tomu,  že  bude  velký.  Začíná  se  o  tom  jednat  v  rám-
          spalovací motory, aniž by existovala al-  moci třeba až za dvě stě kilometrů nabít  ci balíku Fit for 55. Jde nám o to, aby
          ternativa. Jiná technologie, která by pro  baterku a ona tam zrovna nebude fun-  přechod byl rozumný a neměly na trhu
          velká vozidla pro delší vzdálenosti fun-  govat elektřina,” upozorňuje. „Auto na  šanci třeba jen finančně silné skupiny,
          govala, tu zatím není,” prohlašuje Mgr.  elektřinu zároveň musí mít dostatečný  které by dokázaly nové technologie za-
          Vojtěch Hromíř.                   výkon,  aby  tahalo  těžké  náklady.  Pro-  pracovat. Malý dopravce by si to dovo-
          A jaké tedy vidí v této otázce možné ře-  to se zatím jako k přechodnému řešení  lit nemohl, tudíž by neměl podmínky
          šení? „Tvrdíme, že by se měl jako mezi-  upínáme  k plynu,  který  má  uhlíkovou  pro  podnikání.  To  není  dobrá  cesta,”
 Na české scéně rozhodně hrají důležitou  popisuje  Hromíř  a  pokračuje:  „Klíčové  „Snažíme  se  být  v  trvalé  komunikaci   stupeň do roku 2035 více používat plyn  bilanci o 10-15 % lepší než nafta.”  povzdychl si.
 roli. Sdružení automobilových dopravců  jsou také informace, ty pro členy zajišťu-  s politiky, s ministerstvy dopravy, prů-
 ČESMAD  Bohemia  je  největší  sdružení  jeme z mnoha zdrojů. Máme velké ško-  myslu  a  obchodu,  financí,  životního
 v silniční nákladní i autobusové dopravě.  licí středisko, fungující po celé republice  prostředí.  Je  tam  spousta  odborných
 Má více než dva tisíce členů z celé repub-  a  věnujeme  se  kvalitnímu  vzdělávání  otázek,  týkajících  se  provozování  do-
 liky, jsou to dopravní firmy všech velikos-  všech profesí - řidičů, manažerů a spe-  pravní činnosti. Jde o odvětví, které je
 tí. Funguje v sedmi místech v republice  cialistů  v  dopravních  firmách.  Ročně  přeregulované,  protože  pravidel,  pod-
 tak, aby byl členský dialog maximální.    projde našimi školeními přes dvacet ti-  mínek a požadavků je obrovské množ-
 Prapor ČESMADu drží nahoře generální  síc osob. Jdeme cestou kvality,” má jas-  ství jak na firmy, tak bohužel i na řidiče,
 tajemník sdružení Mgr. Vojtěch Hromíř,  no. Navíc dodává, že třetí části činnosti   což je jeden z důvodů, proč je tato pro-
 který zcela jasně definoval úkoly tohoto  sdružení  ČESMAD  je  zajištění  služeb  -  fese komplikovanější než v minulosti,”
 sdružení: „Mezi hlavní úkoly patří lobby  tedy  komerční  činnosti,  které  finančně  je si vědom Hromíř.
 ve prospěch silniční dopravy jako celku,  podporují samotné fungování sdružení.   „V uplynulém období se nám dobře da-
 jsme  členové  IRU,  což  je  Mezinárodní  Jednoznačným cílem číslo jedna je lob-  řilo spolupracovat s panem ministrem
 unie silniční dopravy, neboli celosvětové  by za silniční nákladní a autobusové do-  Havlíčkem, byla to neformální a opera-
 sdružení asociací dopravců s velmi silnou  pravce, ať už na české politické scéně či  tivní spolupráce, díky níž se nám poda-
 lobbistickou kanceláří v Bruselu, se kte-  v samotném srdci Evropské unie - belgic-  řilo vyjednat kromě covidových podpor
 rou  také  velmi  úzce  spolupracujeme,”  kém Bruselu.   i věci jako snížení silniční daně či sníže-
 ní spotřební daně. Firmám to pomohlo,
 jde o porovnání s tím, co mají konku-
 renti v okolních zemích. Věřím, že navá-
 žeme i s novou reprezentací,” tvrdí.
 Cestu však vidí i v uplatnění českých po-
 zic na evropské scéně. „Líbilo by se mi,
 kdybychom jako ČR byli lépe zastoupeni
 v Evropské komisi a hlavně pak v kon-
 krétních  sekretariátech  a  výborech,
 protože tam vznikají návrhy a je to klíčo-
 vé místo. Když jsou zde věci nastaveny
 jinak, než my si v ČR přejeme, je poté
 malá šance s tím cokoliv dělat,” vysvět-
 luje Hromíř.


 8                                                                                                             9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14