Page 9 - Časopis Doprava dnes 04/2021
P. 9
Automobilová doprava Lobby je důležité, ale síla je především
Během pandemie je silniční v celistvosti jednotlivých firem: „Hlavní do roku 2035 více používat plyn
Mgr. Vojtěch Hromíř, ČESMAD:
kapitál dopravních firem je mít dobře
... jako mezistupeň by se měl
fungující řidiče, mít dobré vztahy, aby
nákladní doprava klíčová cítili, že mají zázemí v dispečinku a zá- a během té doby technologický
roveň se dispečink může spolehnout
vývoj snad nabídne dobrou
na ně. A i všechny ostatní profese ve
firmě musí dobře fungovat. To když se
podaří, je firma úspěšná za všech pod- alternativu i pro
těžká vozidla.
mínek.”
Problémy v silniční dopravě, ať už nákladní či autobusové, řeší v České republice velmi aktivně
sdružení ČESMAD. O jeho cílech, úkolech i požadavcích promluvil v obsáhlém rozhovoru gene- Mlhavá budoucnost Green dealu
rální tajemník sdružení Mgr. Vojtěch Hromíř, který nastínil současné problémy silniční dopravy Jedním ze zásadních bodů, které se
v českém i mezinárodním kontextu a poohlédl se po způsobech jejich řešení. v rámci Sdružení automobilových do-
pravců řeší, je Green deal a podoba jeho
nástupu. „To, o čem se nyní jedná, bude a během té doby technologický vývoj Zároveň Vojtěch Hromíř varuje před
mít závažný vliv na fungování oboru, snad nabídne dobrou alternativu i pro systémem nátlaku. „Metoda nátlaku
jak bude v příštích dekádách vypadat. těžká vozidla. Nesmí to dopadnout tak, a penalizací, které nyní vidíme napří-
Budoucnost je mlhavá. Brusel chrlí je- že řidič vyrazí jako Kryštof Kolumbus klad ve snaze podpořit očkování proti
den cíl za druhým a my přemýšlíme, jak a nebude vědět, jestli někde doplní zá- covidu, tak něco podobného nás čeká
k nim dojít, a jestli to vůbec lze. Doprav- soby nebo ne. Dnes je auto autonom- i v Green dealu. Finanční tlak na zdra-
ci se Green dealu nebrání, ale požadují ní, ví, že může natankovat všude. To je žování konvenčních technologií bude
racionální kroky. Nelze od stolu zakázat obrovský rozdíl oproti tomu, že bude velký. Začíná se o tom jednat v rám-
spalovací motory, aniž by existovala al- moci třeba až za dvě stě kilometrů nabít ci balíku Fit for 55. Jde nám o to, aby
ternativa. Jiná technologie, která by pro baterku a ona tam zrovna nebude fun- přechod byl rozumný a neměly na trhu
velká vozidla pro delší vzdálenosti fun- govat elektřina,” upozorňuje. „Auto na šanci třeba jen finančně silné skupiny,
govala, tu zatím není,” prohlašuje Mgr. elektřinu zároveň musí mít dostatečný které by dokázaly nové technologie za-
Vojtěch Hromíř. výkon, aby tahalo těžké náklady. Pro- pracovat. Malý dopravce by si to dovo-
A jaké tedy vidí v této otázce možné ře- to se zatím jako k přechodnému řešení lit nemohl, tudíž by neměl podmínky
šení? „Tvrdíme, že by se měl jako mezi- upínáme k plynu, který má uhlíkovou pro podnikání. To není dobrá cesta,”
Na české scéně rozhodně hrají důležitou popisuje Hromíř a pokračuje: „Klíčové „Snažíme se být v trvalé komunikaci stupeň do roku 2035 více používat plyn bilanci o 10-15 % lepší než nafta.” povzdychl si.
roli. Sdružení automobilových dopravců jsou také informace, ty pro členy zajišťu- s politiky, s ministerstvy dopravy, prů-
ČESMAD Bohemia je největší sdružení jeme z mnoha zdrojů. Máme velké ško- myslu a obchodu, financí, životního
v silniční nákladní i autobusové dopravě. licí středisko, fungující po celé republice prostředí. Je tam spousta odborných
Má více než dva tisíce členů z celé repub- a věnujeme se kvalitnímu vzdělávání otázek, týkajících se provozování do-
liky, jsou to dopravní firmy všech velikos- všech profesí - řidičů, manažerů a spe- pravní činnosti. Jde o odvětví, které je
tí. Funguje v sedmi místech v republice cialistů v dopravních firmách. Ročně přeregulované, protože pravidel, pod-
tak, aby byl členský dialog maximální. projde našimi školeními přes dvacet ti- mínek a požadavků je obrovské množ-
Prapor ČESMADu drží nahoře generální síc osob. Jdeme cestou kvality,” má jas- ství jak na firmy, tak bohužel i na řidiče,
tajemník sdružení Mgr. Vojtěch Hromíř, no. Navíc dodává, že třetí části činnosti což je jeden z důvodů, proč je tato pro-
který zcela jasně definoval úkoly tohoto sdružení ČESMAD je zajištění služeb - fese komplikovanější než v minulosti,”
sdružení: „Mezi hlavní úkoly patří lobby tedy komerční činnosti, které finančně je si vědom Hromíř.
ve prospěch silniční dopravy jako celku, podporují samotné fungování sdružení. „V uplynulém období se nám dobře da-
jsme členové IRU, což je Mezinárodní Jednoznačným cílem číslo jedna je lob- řilo spolupracovat s panem ministrem
unie silniční dopravy, neboli celosvětové by za silniční nákladní a autobusové do- Havlíčkem, byla to neformální a opera-
sdružení asociací dopravců s velmi silnou pravce, ať už na české politické scéně či tivní spolupráce, díky níž se nám poda-
lobbistickou kanceláří v Bruselu, se kte- v samotném srdci Evropské unie - belgic- řilo vyjednat kromě covidových podpor
rou také velmi úzce spolupracujeme,” kém Bruselu. i věci jako snížení silniční daně či sníže-
ní spotřební daně. Firmám to pomohlo,
jde o porovnání s tím, co mají konku-
renti v okolních zemích. Věřím, že navá-
žeme i s novou reprezentací,” tvrdí.
Cestu však vidí i v uplatnění českých po-
zic na evropské scéně. „Líbilo by se mi,
kdybychom jako ČR byli lépe zastoupeni
v Evropské komisi a hlavně pak v kon-
krétních sekretariátech a výborech,
protože tam vznikají návrhy a je to klíčo-
vé místo. Když jsou zde věci nastaveny
jinak, než my si v ČR přejeme, je poté
malá šance s tím cokoliv dělat,” vysvět-
luje Hromíř.
8 9